خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار خبر داد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: کار برداشت زعفران در شهرستان بهار از اوایل آبان ماه شروع می‌شود که پیش‌بینی‌ می‌شود حدود 15 کیلوگرم زعفران مرغوب از 4 هکتار مزارع بارور این شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۸۷۷۴۲۹۴
|
۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
هوشنگ کرمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در بهار اظهار داشت: در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت محصولات کم آب‌بر با ارزآوری بالا است که بر این اساس توسعه کشت گیاهانی مانند زعفران مورد توجه کشاورزان بهاری قرار گرفته است.

وی گفت: از هر هکتار زعفران بین 3 تا 4 کیلوگرم برداشت می شود که بیشترین تولید این محصول از سال سوم تا سال هفتم است که صرفه اقتصادی بیشتری دارد و برای کاشت یک هکتار زعفران حدود 4 تا 5 تن پیاز زعفران لازم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار افزود: زعفران گیاهی دارویی و صنعتی است که کشت آن در اواخر فصل تابستان انجام می‌شود و برداشت این محصول از آبان ماه شروع و تا پایان آذر ماه ادامه می‌یابد به‌ طوری ‌که هر چه دمای هوا رو به خنکی و سردی برود زعفران گل و پرچم مرغوبتری تولید می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مزارع کاشت زعفران در مناطقی از بخش مرکزی و لالجین واقع است و امسال نیز در مناطقی از روستاهای قره آغاج و همه کسی کشت شده است.

کرمی اظهار داشت: پیاز زعفران برای کاشت به انواع پنج پیاز، سه پیاز و تک پیاز انجام می‌گیرد که فاصله بوته‌ها نسبت به هم باید 20 سانتی‌متر با عمق کاشت 20 تا 15 سانتی‌متر و فاصله ردیف 20 سانتی‌متر باشد و در سال اول به کود حیوانی پوسیده نیاز مبرم دارد.

وی بیان کرد: در زمینه کاشت و داشت زعفران در شهرستان بهار بیش از 30 نفر مشغول فعالیت هستند و این تعداد در روزهای برداشت به 200 نفر هم افزایش می‌یابد زیرا سودآوری خوب و کم آب‌بر بودن آن سبب شده تا این محصول جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات کشاورزی پر آب‌بر در شهرستان شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات