خبرهای داغ:

چرا کارت سوخت نباید حذف شود؟

آمارهای به دست آمده از مصرف بنزین در شش ماهه نخست امسال نیز حاکی از رشد ۳.۷ درصدی بنزین در کشور است و میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور از ۷۲ میلیون لیتر در روز به ۷۴ میلیون لیتر رسیده است...
کد خبر: ۸۷۹۰۵۵۵
|
۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، کمیسیون انرژی مجلس قرار است امروز در جلسه‌ای طرح حفظ کارت سوخت را بررسی نماید. ضروری است که اعضای کمیسیون انرژی مجلس با در نظر گرفتن منافع مهمی مانند کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق این  فرآورده نفتی، زمینه حفظ این کارت با ارزش رافراهم کنند.

مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 استفاده از کارت سوخت را مردود اعلام کرد. در این لایحه اصلاحی، بند «ح» تبصره 14 قانون بودجه 95  الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی به درخواست وزیر نفت حذف گردید. ناگفته نماند که کمیسیون انرژی مجلس، با حذف این تبصره از قانون بودجه 95 مخالفت کرده بود. به عبارتی  بعد از تصویب اصلاحیه، وزارت نفت آن را دستاویزی برای حذف کارت سوخت قرار داد.
به دنبال مصوبه مجلس، دولت این اختیار را دارد که در مورد بقا یا برچیدن سامانه هوشمند کارت سوخت، تصمیم‌گیری کند ولی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اتکا بر دیدگاه‌های کارشناسی خود معتقد است که حذف این سامانه باعث می‌شود تا کشور از دستاوردهای مفید این سامانه و داده‌های الکترونیکی آن که در شرایط فعلی نیز می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد، محروم شود.


آمارهای به دست آمده از مصرف بنزین در شش ماهه نخست امسال نیز حاکی از رشد 3.7 درصدی بنزین در کشور است و میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور از 72 میلیون لیتر در روز به 74 میلیون لیتر رسیده است و این به معنای آن است که متوسط مصرف روزانه بنزین توسط هر یک از خودروها، حدود 4 لیتر در روز است که این آمار، کشورمان را جزو پر مصرف‌ترین کشورهای مصرف کننده بنزین در دنیا قرار داده است؛ از این رو نیاز است تا به اصلاح الگوی مصرف بنزین در کشور به عنوان یکی از کارکردهای این سامانه توجه شود.


از طرف دیگران با توجه به اهمیت حفظ کارت سوخت در کنترل مصرف بنزین و کاهش قاچاق این فراورده نفتی طرح حفظ کارت سوخت با قید دو فوریت و با امضای 126 نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده است. در مورد جزییات این طرح حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نکاتی را بیان کرده است. وی اعلام کرد که  پس از رفع ایرادات و اشکالاتی که در متن وجود داشت، با جلساتی که با مرکز پژوهش‌ها و معاونت حقوقی مجلس و نیز مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان و نیز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد متن مورد توافق در این باره تهیه و تدوین شد.
حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ضمن حمایت از طرح حفظ کارت سوخت اعلام کرده است که کارت سوخت سرمایه‌ای است که در حال حاضر در اختیار کشور قرار دارد. وی عقیده  دارد که حفظ کارت سوخت منفعت بیشتری برای کشور دارد و ضرر حذف آن را بیشتر از حفظ آن دانسته است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حفظ این سامانه را به اندازه‌ای دارای اهمیت می‌داند که اعلام کرده « اگر می خواستیم آنرا از ابتدا تاسیس کنیم توجیه داشت اما حال که این سامانه را در اختیار داریم چرا نباید آنرا حفظ کنیم؟»


گفتنی است که کمیسیون انرژی مجلس قرار است  امروز در جلسه‌ای در مورد طرح حفظ کارت سوخت جلسه‌ای برگزار کند. بنابراین ضروری است که اعضای کمیسیون انرژی مجلس با در نظر گرفتن منافع مهمی مانند کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق این  فرآورده نفتی، زمینه حفظ این کارت با ارزش رافراهم کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار