تجلیل از ۳۴ ناشر برگزیده کتب کمک آموزشی
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد امروز در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
محمد ناصری دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به تاریخچه تأسیس دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، اظهار داشت: این دفتر در سال 41 با عنوان دفتر انتشارات و امور کتابخانهها ایجاد شد و وظیفه ذاتی آن ترویج مطالعه بود و به دلیل نبود خواندنیهای مناسب باید خواندنیهای ارزان، دقیق، علمی و تأثیرگذار و مبتنی بر برنامه درسی تولید میشد که در نتیجه مجلات پیک تولید شد.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 7 عنوان مجلات رشد با تیراژ 3 میلیون و 900 هزار جلد منتشر میشد که در حال حاضر این تعداد بالغ بر 30 عنوان مجله رشد با 40 میلیون جلد رسیده است و در سطح کشور و تا دورترین نقاط در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد و سعی در پر کردن خلأهای درسی دارد.
ناصری اضافه کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، جدی گرفتن موضوع ادبیات کودک و نوجوان بوده است و در این خصوص اگر نگاه منصفانهای داشته باشیم، جهش زیادی ایجاد شده است که از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد بودهایم.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد افزود: تولید کتابهای متنوع برای کودک و نوجوان رشد یافته و برای کتاب، بازاری ایجاد شده که میتواند این بازار، کسانی که سودجو هستند را وسوسه کند.
وی با اشاره به فعالیت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی یادآور شد: این دفتر با زمان پیش رفته است و فعالیتهای زیادی داشته و 17 سال پیش تصمیم گرفته شد بنا بر وظیفه ذاتی آموزش و پرورش که باید در تجهیز کتابخانههای مدارس فعالیت کند، مبادرت به ترغیب همکاران فرهنگی به تبلیغ کتب مؤثر و مناسب و ایجاد فضای بهتر برای بهرهمندی دانشآموزان از کتابهای مناسب کرده و زمینههایی را برای معرفی این کتابها ایجاد کرده است.
ناصری خاطرنشان کرد: در سندهای بالادستی کتابخانه،آزمایشگاه و کارگاه جزء مکانهای بسیار مهم بوده و دیده شده است و باید این فضاها به روز شود و کتابخانه در اسناد بالادستی اینطور بیان شده است که باید محل تردد دانشآموز باشد.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد یادآور شد: کتابی آموزش و پرورش به دنبال آن است که فقط مکمل کتاب درسی باشد و برنامه درسی مفصلتر از کتاب درسی است؛ در نتیجه وظیفه این دفتر این است که شرایط را طوری فراهم کند که کتاب مناسب در اختیار جامعه قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که در این حوزه ساماندهی میشود، انتخاب کتب برگزیده و معرفی آن در فهرستگان (کتابنامه رشد) است، گفت: در سال جاری فهرستگان منابع آموزشی را به 105 هزار مدرسه ارسال کردهایم. یعنی پوشش صد در صدی همه مدارس دولتی و غیردولتی صورت گرفته است. در صورتی که قبلا 10 تا 15 درصد مدارس این فهرستگان را دریافت میکردند.
ناصری متذکر شد: این فهرستگان دارای تنوع است و معلم، آموزگار و دبیر بنابر سلیقه خود کتابی را انتخاب میکند. البته به نظر بنده راجع به کتاب نسبت به حوزههای دیگر مانند فیلم، رسانهها، اقبال شایسته و بایسته لازم را نداشته است.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با انتقاد از کمکاری رسانهها در معرفی کتابهای مفید تصریح کرد: رسانه ملی به دنبال تبلیغ کتاب کمک درسی است که مؤسسات و ناشران پول تبلیغ آن را میدهند یعنی رپرتاژ آگهی میدهند.
وی با انتقاد از صدا و سیما تأکید کرد: رسانه ملی ظرفیت پخش خود را در اختیار کسانی قرار میدهد که پول تبلیغ را میدهند.
ناصری بیان داشت: در فهرستگان خود کتابهای با امتیاز 80 به بالا را آورده و معرفی میکنیم.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به ساختار نظارتی و معرفی کتابهای کمک درسی ابراز داشت: شورای سیاستگذاری داریم که از وزارت ارشاد، معاون فرهنگی، معاونان وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل تبلیغات صدا و سیما در آن عضویت دارند و در سال 2 بار سیاستهای کلی به تصویب میرسد. ضمن اینکه کمیته دیگری برای اجرا وجود دارد که صدا و سیما در آن عضو است.
وی با تاکید بر اینکه در داخل صدا و سیما سهم منابع آموزشی قابل اعتنا در نظر گرفته میشود، گفت: باید در این شرایط درصدی را به کسانی که پول بیشتری برای تبلیغ میدهند، اختصاص داده شود.
ناصری با اشاره به اینکه در این خصوص بحثهای مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: بحث اول در تبلیغات چنین کتابهایی این است که اعلام میکنیم در تبلیغات صدا و سیما کتاب مناسب را تبلیغ کنند و اینکه، آنچه تبلیغ میشود لزوما بهترین کتاب نیست.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با اشاره به تاریخچه معرفی کتاب کمک درسی در طول 17 سال گذشته عنوان کرد: و در این مدت 25 هزار کتاب مناسب را معرفی کردهایم و در سال تحصیلی جاری 3 هزار و 639 عنوان کتاب مناسب را به دانشآموزان و معلمان در همه مقاطع تحصیلی معرفی کردهایم. ضمن اینکه در سال تحصیلی جاری به ازای هر روز آموزشی به طور میانگین بیش از 24 کتاب مناسب معرفی شده است.
وی متذکر شد: برای دانشآموزان مقطع ابتدایی به ازای هر روز آموزشی بیش از 7 کتاب مناسب و استاندارد معرفی کردهایم که میتواند در موضوعات مختلفی مانند داستانی و غیرداستانی باشد.
ناصری اضافه کرد: برای دانشآموزان متوسطه اول در هر روز آموزشی 5 کتاب و برای دانشآموزان متوسطه دوم 6 کتاب معرفی شده است ضمن اینکه برای هنرجویان و هنرآموزان شاخه فنی و حرفهای و کاردانش نیز 5 کتاب مناسب معرفی شده است.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد از معرفی 2 کتاب مناسب در هر روز آموزشی برای پیشدبستانیها خبر داد.
وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد افزود: سیزدهمین دوره جشنواره 29 آذرماه در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل خواهد شد.
ناصری تأکید کرد: تمام فعالیتهای دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی ترویجی است و هیچ معلمی در هیچ مدرسه و پایهای نباید کتاب کمک درسی را به دانشآموز معرفی کرده و آنها را مجبور به خرید کند اما وزارت آموزش و پرورش برای پشتیبانی کلاس درس، این کتابها را معرفی میکند.
دبیر سیزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با تاکید بر اینکه باید اولیاء دانشآموزان را در خصوص خرید کتابهای کمک آموزشی آگاه سازیم، یادآور شد: باید بر این نکته اصرار کنیم که خرید کتابهای کمک آموزشی سواد بیشتر و موفقیت در کنکور را به وجود نمیآورد چرا که بسیاری از کتابها در حوزههای مختلف به موازات هم پیش میروند و حرف علمی همه آنها یکی است.
وی اضافه کرد: کتابهای مذهبی، داستانی و حوزه مهارتهای فردی همواره مورد توجه است و به نظر میرسد معلمان نباید در مدارس دانشآموزان را با حجم عظیمی از منابع کمک درسی مواجه کنند. چرا که دانشآموز از نظر روحی دچار مشکل میشوند.