کد خبر: ۸۷۹۴۶۰۵
|
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین علی صدوقی، کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت پیرامون سبک زندگی منتظران ظهور امام زمان(عج) در فضای مجازی اظهار کرد: برای مخاطبان فضای مجازی نیازمند مبانی و معیارهایی هستیم زیرا مخاطبان اگر بدون فیلتر، از این فضا استفاده کنند، این فضا هرچه گفت، آنان قبول خواهند کرد اما اگر این فضا دارای فیلتر، چارچوب و مبانی باشد، مخاطب مطالب را دریافت می کند و براساس مبانی ای که دارد، تحلیل می کند و سپس می پذیرد.
 

 
ایجاد معیارها و ساختارهای سازمان دهی شده برای مخاطبان در فضای مجازی
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فرزندان ما با اندیشه مهدویت آشنا شوند، وظیفه داریم، در ابتدا معیارها و ساختارهای سازمان دهی شده و منظمی به وجود آوریم که می تواند، هدف و چارچوب خوبی را تعیین کرده و عهده دار شود و بعد از آن، مطالب مهدوی را در حوزه معارف، برای آنان بیان کنیم.
 
ضرورت افزایش قدرت تحلیل مخاطبان در فضای مجازی
صدوقی با بیان اینکه اگر این امر مدیریت نشود، یک سایت ضدانقلاب با جریان سازی فکری خود، تحت لوای اندیشه مهدویت، هر مطلب نامربوطی را در ذهن مخاطب جای خواهد داد، تصریح کرد: در درجه اول، باید برای بهره گیری از فضای مجازی، مخاطب خود را به معیارها و لوازمی مسلح کنیم که تحلیل وی را در برابر مطالب مختلف افزایش دهد.
 
رعایت شخصیت و استقلال مخاطب در تولید محتوا
کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در فضای مجازی باید مطالبی را بیان کرد تا سه مطلب در حریم شخصیتی مخاطبان جاسازی شود، افزود: در برخورد با مخاطبان باید شخصیت و استقلال آنان را جدی بگیریم و برایشان احترام قائل باشیم، حریم شان را نشکنیم و حدود آنها را رعایت کنیم تا بوسیله مبانی که به مخاطب ارائه می شود، مسلح شود و تسلیم پذیری در برار هر فرد یا مطلبی نداشته باشد.
وی ادامه داد: حریت و آزاداندیشی را باید در مخاطب به عنوان یک هدف متعالی تقویت کنیم و مطالبی در خصوص صفات و ویژگی های منتظران به وی ارائه دهیم که وی بفهمد باید حقیقت جو و حق خواه باشد نه خودخواه که اگر او حق جویی را به عنوان هدف قرار ندهد، خودجویی را به عنوان هدف قبول می کند.
 کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: برای مثال افراد بسیاری با معلومات دینی گسترده وجود دارند که مغرور و متکبر هستند یا افراد دیگری در سخنرانی های خود، به جای بزرگ کردن خداوند در ذهن مخاطب، به دنبال بزرگ کردن خود هستند!!
صدوقی ادامه داد: از این رو، قدرت تفکر، تعقل و تحلیل مسائل زندگی را باید در مخاطبان فضای مجازی تقویت کرده و در اندیشه مهدویت، مطالبی را به مخاطب ارائه کنیم تا به وی قدرت تفکر و اندیشه دهد لذا اندیشه ورزی یکی از رسالت های فعالان تولید محتوای مهدویت در فضای مجازی، در مواجهه با مخاطبان است.
کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در اندیشه مجازی باید مردم را با مخاطبان آشتی دهیم، افزود: مردم، امام زمان(عج) را درست نشناخته اند و براین باورند که تنها در نیمه شعبان و نهم ربیع الاول باید سراغ ایشان بروند، در حالی که اینگونه نیست و حضرت حجت(عج) هر روز، همه جا و هر ساعت با ما هستند و تمام گزارش های زندگی ما به ایشان می رسد و اگر رضایت ایشان نسبت به اعمال ما حاصل شود، رضایت خداوند را در پی خواهد داشت.
 
چگونگی موضوع گیری صحیح درباره مهدویت
وی ادامه داد: اگر امام زمان(عج) را به عنوان شخص ثالث و ناظر در روابط و زندگی مان در نظر بگیریم، تمام روابط اجتماعی ما سازمان پیدا می کند و روابط فردی ما نیز با خود و جامعه، التزام می یابد و در نهایت صاحب هویت و شخصیتی خواهیم شد که با استفاده از آن، می توانیم بهترین نوع موضع گیری ها را انجام دهیم.
صدوقی در پاسخ به این سوال که آیا برای ارائه این مطالب در فضای مجازی نیازمند جذابیت آفرینی هایی هستیم؟، تصریح کرد: باید بدانیم مخاطبان در چه ظرفیتی هستند، در این زمینه بطور مثال باید برنامه های گوناگونی برای گروه های سنی داشت و حتی برای گروه های علمی و صنوف مختلف نیز باید جداگانه برنامه ریزی و تولید محتوا کرد، فرضاً برای صنف بازاریان، مهندسان، پزشکان و افراد متفاوت دیگر باید تولید محتوا کنیم تا هر فردی به تناسب نیاز خود، بتواند از فضای مجازی مبتنی بر اندیشه مهدویت خوراک دریافت کند.
کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در سبک زندگی مهدوی نیاز داریم، بدانیم که با حادثه ها چگونه باید برخورد کرد و هر کدام را چگونه مدیریت کنیم و یا در صنف و مدیریت خود و متناسب با سن چه موضع گیری هایی نسبت به حوادث باید داشته باشیم و این موضوع گیری را چه زمانی، در چه مکانی، چگونه و به چه دلیل انجام دهیم.
منبع: خبرگزاری شبستان

ارسال نظرات