عنایت به قرآن کم است،قلب فرزندانمان را از قرآن پر کنیم
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، استاد دکتر محسن میرباقری به مناسبت ایام فرخنده میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در جمع ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در مسجد امام حسن عسکری(ع) در سخنانی با اشاره به شب جمعه و شب توبه اظهار کرد: ما اگر توبه کنیم خودا نیز توبه می کند و این بدان معناست که خدایا بیان می فرماید تو بر من توبه کن تا من بتواند به سوی تو توبه کنم و خشم خود را به رحمت تبدیل سازم.
وی افزود: اگر بنده مومن خطایی مرتکب شده هر وقت باشد خود ما به یادش می آوریم توبه کند و این توجه اول خدا به بنده و توبه اول خداست و توبه دوم این است که او را در آغوش رحمت می گیرد و او را می پذیرد.
میرباقری خاطر نشان کرد: در حدیث امام صادق است که این کار اگر مکرر تکرار شود و بنده خطا کند و بعد توبه کند، خدا قبول می کند و هر بار بنده به سوی او برگردد او هم از قهر به لطف به او بر می گردد.
وی تصریح کرد: امام صادق تاکید می کند آیا می شود بنده ای به سوی خدا برگردد و خدا به سوی نظر لطف نکند و برهزر باش از اینکه مومنان را از رحمت خدا دور کنی و این پذیرش توبه شرم و حیا می آورد که مومن گناه نکند.
استاد حوزه و دانشگاه تهران با اشاره به شب جمعه گفت: مَلَکی در شب جمعه ندا می دهد توبه ای کننده ای هست بیاید ما به او توبه کنیم و کسی هست که عذر بخواهد و طلب آمرزش کند و او را بیامرزد و حاجت مندی بیاید من حاجت او را برآورده کنم و تا سحر ندا می دهد که کسی دنبال خیری است بیاید که اعمل را گران می خرد و کسی که دنبال گناهی است امشب شب رحمت خداست کوتاه بیاید و معصیت نکند.
وی با اشاره به پیامبر خاتم و اینکه جزو 5 پیامبر صاحب شریعت می باشد بیان کرد: نوح و ابراهیم موسی و عیسی و پیامبر اکرم صاحب شریعت آسمانی هستند و دو پیامبر صاحب شریعت از نسل ابراعیم هستند که موسی و عیسی می باشند که از اسحاق هستند و بنی اسرائیل نام گرفتند و همه بر آیین ابراهیم بودند.
کارشناس شبکه قرآن و معارف صدا و سیمای ادامه داد: پیامبر قبل از بعثت بر آیین ابراهیم خلیل بودند و حج به جا می آوردند و ما در تورات و انجیل اثری از حج نمی بینیم و حج از ستون ها و اصول دین است که نماز و روزه زکات و حج و ولایت هستند.
وی اضافه کرد: اعراب قریش هم حج بجا می آوردند اما تحریف کرده بودند، و خدا را قبول داشتند اما مشرک بودند و برای خدا همانند تراشیدند.
میرباقری با اشاره به آیات آخر سوره حج اظهار کرد: خدا بیان می کند که مسلمان بدانید آیین پدر شما ابراهیم را دارید و او شما را مسلمان نامید و یهودیان و مسیحیان و مشرکین خود را به حضرت ابراهیم می بستند و قرآن همه را نفی می کنند که ابراهیم نه یهودی و نه مسیحی و نه مشرک بود بلکه مسلمان است.
وی عنوان کرد: نزدیک ترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او تبعیت می کردند و مسلمانان بر آیین ابراهیم بودند، نه مسیحیان و یهودیان که برآیین دیگر بودند، و پیامبر با رسالتش آیین ابراهیمی را کامل کردند این آیین و کتایب آسمانی آن قرآن جهانی و جاودانه است.
این کارشناس برجسته علوم قرآنی قرآن ادامه داد: قرآن بر سایر کتب آسمانی امتیازات فراوان دارد که اول اینکه کتاب جهانی است چون دین پیامبر جهانی است و در آیه 157 سوره اعراف خدا بیان می فرماید که ای مردم رسول خدا به سوی همه شما هستند و در آیه 19 سوره انعام می فرماید این قرآن بر من وحی شده که شماها را با این قرآن انزار کنم و هرکس به دست او برسد؛ که امروز این قرآن به دست ما رسیده و باید از آن تبعیت کنیم.
میرباقری تصریح کرد: پیغمبر با قرآن ما را انزار می کند و در زمان امام عصر(عج) به همه عالم می رسد؛ پیغمیر و قرآن جهانی و جاودانه هستند و اینکه قرآن الفاظش آسمانی و کلمه کلمه از آسمان نازل شد و بیان پیغمبر اکرم(ص) نیست.
وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره زخرف خاطر نشان کرد: در ابتدای سوره زخرف بیان می کند، قسم به کتاب مبین که بصورت عباراتی به زبان عربی درآوردیم که بفمید، باشد که بفهمید، اما همین کتاب مبین در عالم بالا در ام الکتاب یا در لوح محفوظ یا کتاب مکنون در نزد خداودند حقیقتی علی و حکیم،عظیم، کریم و مجید است و برای قرآن صفاتی بیان شده که برای موجود ذی شعور بکار می رود و قرآن این صفات را به خودش نسبت می دهد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در روایتی از کافی در کتاب فضل قرآن بیان شده که در روز قیامت ، قرآن بصورت زیبا و نورانی متجلی مشود در قالب پیکره انسانی که در صف شهدا و صدیقین قرار می گیرد و در صف انبیا قرار می گیرد که همه احساس می کنند فردی از آنهاست اما از همه بالاتر و هم رتبه پیغمبر اکرم(ص) است.
وی تاکید کرد: قرآن در عالم بالا یک حقیقت علی حیکم است و خداوند تبدیل به زبان عربی و نازل کرده تا چیزی بفهمیم و حقیقت قرآن در عالم بالاست؛ حقایق عالم در قرآن قرار داده در اختیار ما به زبان عربی قرار داده شده است.
میرباقری افزود: قرآن نور است و با وضو همیشه قرآن خواندن ایجاد نورانیت می کند؛ جوان مومن اگر قرآن بخواند قرآن با گوشت و خون او مخلوط می شود، قرآن نور و کتاب روشنگر است و خدا با این قرآن هدایت می کند قرآن کتاب خدا و انسان و هدایت نور و کتاب مبین است.
وی اظهار کرد: قرآن علم است و کلمه ای از روی ظن و گمان نیست هر چه در قرآن است منطبق با واقعیت و علم است.
کارشناس علوم قرآنی و معارف اسلامی صدا و سیما با اشاره به حدیثی از امام مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) می فرماید( تعجب می کنم از کسانی در غذای بدن خود دقت می کنند اما به غذای قلبشان دقت نمی کند.) آیا این قرآن که در اختیار ماست کم دارد ما این همه نکات از ائمه داریم ما دریای علم در اختیار داریم بعد دست به دامن دیگران شویم.
وی با بیان اینکه ما هستیم و قرآن و روز قیامت خدا کند قرآن شکایت از ما نکند بیان کرد: البته جامعه تشیع تمسک به قرآن دارد و آیه ای که بحث محجور بودن قرآن است برای اصحاب پیامبر که قرآن را زیر پا گذاشتند می باشد اما عنایت به قرآن کم است فرزندانمان را قلبشان را از قرآن پر کنیم تا ان شالله در امان باشند.
میرباقری در پایان عنوان کرد:80 درصد روایات شیعه از امام باقر و امام صادق است که بیشتر از امام صادق(ع) بیان شده و ما این منبع عظیم علم و معرفت و نور رحمت داریم و در شبانه روز برای ارتباط با رسانه ها وقت می گذاریم معادل او را قرآن حق دارد یا نه باید به او سهم دهیم.