کمیسیون صنایع برای پیگیری تخلفات اخذ مجوز نمایندگی خودروهای خارجی، نعمت زاده را فراخوان میکند
نادر قاضیپور عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه ثبت سفارش نمایندگی خودروهای خارجی محدود نشده و خودروهای خارجی رنو و پژو سیتروئن بازار پرسود خودرو در ایران را ربودهاند اظهار داشت: در ماههای اخیر، شرکتهای خودرو ساز داخلی ایران خودرو و سایپا قراردادهایی را با شرکت پژو منعقد کرده است این در حالی است که هردو قراردادی که توسط قائم مقام پژو بسته شده خلاف مصوبات شورای رقابت است.
وی با بیان اینکه قرارداد ضربدری در خودروسازی تخلف آشکاری است که روی داده است افزود: برای هیچ خودرو ساز ایرانی قانون ضربدری پذیرفتنی نیست چراکه این نوعی فرار از قانون است. باید به متخلفان خودرویی تذکر داده شود قراردادهای خودروسازی را به شکل عمودی در نظر بگیرند یعنی با هیچ مجموعه دیگری شراکت نداشته و زیر مجموعه ای را در اختیار نداشته باشند. این در حالی است که سایپا و سیتروئن مشارکت در امر خودروسازی دارند.
قاضیپور درباره اینکه اکنون امکان ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی های واجد شرایط و دارای مجوز فراهم شده است و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش 10 ساله هستند بیان داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع مجلس مورد سوال قرار خواهد گرفت چراکه کمیسیون صنایع مجلس مخالفت شدیدی در این رابطه دارد.
قاضی پور با اشاره به اینکه حجم موتور توسط نمایندگیهای واردات خودرو رعایت شده است افزود: تخلف دیگری که وجود دارد این است که خودروهای خارجی با حجم موتور 3800 و 4600 سی سی توسط نمایندگیها وارد شده است و این نوعی "خلاف در خلاف" است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: تولید پژو در بازار جهانی روند نوسانی به همراه افت متوسط صادرات داشته است لذا با شیوههای تجاری مختلف درصدد است تا بتواند بازار رقابتی را ازآن خود کند. پژو بازار جهانی اش را از دست داده است و از میزان 3 میلیون متقاضی که در بازار جهانی داشته به یک میلیون رسیده است و چیزی حدود 2 میلیون بازار رقابتی خودرویی را از دست داده است. از آنجایی که بازار خودروی ایران، سود فراوانی دارد و به طور تقریبی میتوان گفت در بازار ایران کشش 1 میلیون خرید ماشین یکصد میلیون تومانی مهیا است . پژو سیتروئن درصدد برآمده است تا خلاهای تقاضایی که در بازار جهانی دارد را از طریق بازار ایران پوشش دهد ،"این آمده تا جای آن را پر کند".
وی ادامه داد: با وجود این که آمریکا دائم در پی این است تا تحریمهای اقتصادی شدیدتری علیه کشور ما داشته باشد و این تحریم را به بانکهای اروپا، کانادا و استرالیا هم کشانده است که داد و ستد با ایران تحریمزا است با این حال،" آقایان ماشین آمریکایی وارد میکنند" و امکان خدمات پس از فروش خودورهای آمریکایی را مصوب میکنند!
قاضی پور با انتقاد از عملکرد ناکارآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیراهداف اقتصاد مقاومتی گفت: شورای رقابت مطرح و مصوب کرده است که نباید اجازه داده شود تا ایران به گورستان ماشینهای خارجی تبدیل شود. حداقل انتظار این است که واردات خودروهایی انجام شود که در صورت خرابی، امکان تعمیرات و خدمات پس از فروش داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت یازدهم به جای اینکه از تولیدات ایرانی حمایت کند که نقشی موثر در اشتغالزایی دارد از محصولات تولیدی کشورهای خارجی حمایت میکند؛ وزارت محترم صنعت و معدن حمایت از کارگر ایرانی چه میشود؟!
به گزارش خبرگزاری بسیج، کارشناسان اقتصادی معتقدند که مدیریت ناکارآمد و بهره وری نامناسب صنعت خودروسازی داخلی و سیاستگذاران صنعتی و اقتصادی میتواند خسران اقتصادی زیادی در پی داشته باشد. از این رو مسوولان نباید حمایت غیر منطقی از واردات خودروهای خارجی داشته باشند.
لازم به ذکر است که عدم محدودیت در نمایندگیهای واردات خودروهای خارجی، سطح رقابت بازارها را به سمت صنایع خودروسازی کشورهای خارجی مختلف سوق میدهد. و میتواند زمینه را برای بهبود فضای کسب و کار کارگران غیر ایرانی، صنعتگران غیر ایرانی فراهم کند.
گفتنی است نمایندگیهای واردات خودروهای خارجی همچون قارچ در حال تکثیر هستند و وزارت صنعت و معدن زمینه را برای بهبود فضای کسب و کار کارگران غیر ایرانی، صنعتگران غیر ایرانی فراهم کرده است ؛ به عنوان مانع تولید رقابتپذیر و محدود کردن دسترسی صنایع داخلی به فناوریهای روز جهانی است و ضعف مدیریتی را نشان میدهد.