تقوی بالله، و هو ترک الحلال فضلا عن الشبهة، و تقوی من الله، و هو ترک الشبهات فضلا من الحرام.
جواب: تعریف اول اخص مراتب تقوا است که انسان حتی حلال را مرتکب نشود تا
چه رسد به شبهه، و به ضروریات اکتفا نموده و از مباحات هم کناره گیری کند
چه رسد به شبهات و محرمات، و این که اسمش را تقوای بالله گذاشتهاند گویا
ترسی در کار نیست، باید خود خدا بدهد و مؤیدش خدا است و بنده بالله یفعل؛
(به خدا انجام میدهد) و فعل عبد نیست و خدا همه کاره و فاعل است؛ به خلاف
تعریف دوم که تقوی من الله است که ترس و پرهیز از خود خداست، ما اگر همان
مرتبه آخر تقوا را رعایت کنیم و از حرام یقینی اجتناب کنیم، خیلی خوب است
البته در مواردی که مصلحت باشد! و گرنه، بهار توبه شکن میرسد، چه چاره
کنم؟ مگر آنها که کار حرام به جای میآورند، بیعقل هستند؟!
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص176
محمد حسین رخشاد