رستم قاسمی در گفت و گو با «بسیج»:

از ظرفیت جوانان و دلسوزان نظام استفاده کنیم/با عوامل نفوذ فرهنگی برخورد شود/مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب را پی گیری کنیم

وزیر سابق کابینه دولت دهم با اشاره به ولنگاری فرهنگی و هجمه به ارزش های ایرانی اسلامی در سال های اخیر در جامعه گفت: فرهنگ یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی هر جامعه برای رشد و شکوفایی استعدادهاست.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۱۸
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
از ظرفیت جوانان و دلسوزان نظام استفاده کنیم/با عوامل نفوذ فرهنگی برخورد شود/مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب را پی گیری کنیم
رستم قاسمی وزیر سابق کابینه دولت دهم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به ولنگاری فرهنگی و هجمه به ارزش های ایرانی اسلامی در سال های اخیر در جامعه گفت: فرهنگ یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی هر جامعه برای رشد و شکوفایی استعدادها و ترقی در همه زمینه هاست.

قاسمی ادامه داد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از آن که نتوانستند در جنگ سخت و رویارویی نظامی به اهداف پلید خود برای فروپاشی و ضربه زدن به مملکت موفقیتی کسب کنند تمام توان و ظرفیت های خود را از طریق جنگ نرم و نفوذ فرهنگی به خط کردند.

وی افزود: اکنون در مقابل ما جبهه ای وسیع  و گسترده با ابزارهایی مثل شبکه های مختلف ماهواره ای و فضای مجازی شکل گرفته که به صورت مداوم ذهن جوانان و افکار عمومی را درگیر می کنند.

عضو کابینه دولت دهم با بیان اینکه فروپاشی بنیان خانواده مهمترین هدف رسانه های غربی است گفت: متاسفانه طرف مقابل بهتر از مسئولان ما وضعیت فرهنگی کشور را تجزیه و تحلیل کرده است که اینگونه خوراک تبلیغاتی مسموم و در عین حال جذاب را به ذهن مردم تزریق می کند، بی تفاوتی و بعضا همراهی برخی مسئولان با جریان نفوذ فرهنگی باعث شده است که روند تغییر و کم اهمیت شدن ارزش ها و اعتقادات مردم نسبت به آرامان ها و اعتقادات مذهبی و ملی سرعت بیشتری پیدا کند.

قاسمی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در دوران دفاع مقدس و پس از پایان جنگ شعار «ما می توانیم» را در عرصه عمل پیاده کردیم، یعنی جوانان ما به این باور رسیده بودند که مشکلات کشور را باید خودشان حل کنند و هرگز نباید امیدی به طرف غربی و بیگانه داشته باشند، که این اعتقاد و همت جوانان ما ریشه در فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری داشت، اما اکنون دشمنان نظام با برنامه ریزی خبیثانه نسل جوان و پر نشاط ما را سرگرم مسائلی کرده است که نسبت به آینده و سرنوشت مملکت بی تفاوت باشند و خانواده ها و زنان جامعه را به بی حیایی و ابتذال ترغیب و تشویق می کنند تا روز به روز توان و ظرفیت جامعه خصوصا نسل جوان ایرانی را ضعیف و نابود کنند.

رئیس سابق قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در مورد نفوذ فرهنگی در جامعه به مسئولان تذکر دادند و فرمودند:« هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه ی فرهنگی باشند؛ رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند». پس لازم است مسئولان در برابر این تهدید ها برنامه ریزی های منسجم و دقیق تری داشته باشند یعنی دوستان در قوای مقننه و مجریه طرح ها و لوایحی را تدوین و اجرا کنند که بتوانند جلوی تهاجمات فرهنگی جبهه استکبار بایستند و در عین حال قوه قضائیه هم با عوامل نفوذ و جاده صاف کن های جریان غرب گرا در حوزه فرهنگ و هنر برخورد لازم را داشته باشد. ما باید مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را پی گیری کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت و توان نیروهای مخلص و توانمند ارزشی در حوزه تولیدات فرهنگی بومی گفت: باید قدر جوانان این سرزمین را بدانیم، جوانان آینده سازان این مملکت هستند و باید فضا و امکانات لازم را برای آنها محیا کرد تا در مسیر رشد و اعتلاء کشور گام بردارند، نباید در عرصه فرهنگ به قشر خاص و محدودی توجه شود و نخبگان و جوانانی که علاقمند به فعالیت در نظام هستند را ترد و یا فضای فعالیت آن ها را تنگ کرد، باید پتانسیل همه فعالان فرهنگی انقلابی و ارزشی را فعال کنیم.

قاسمی در پایان با بیان اینکه سینما و رسانه ملی نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی جامعه ایفا می کنند خاطر نشان کرد: ما سوژه های تاریخی و ارزشی زیادی داریم که می توان با کار کارشناسی  و استفاده از هنرمندان خوب میهنمان اعتقادات، ارزش ها، روحیه حماسی و دلاوری گذشتگان و همچنین فرهنگ و تمدن عظیم  ایران اسلامی را در جامعه زنده نگه داریم، ما به اندازه کافی قدمت و اصالت داریم و نیازی به فرهنگ وارداتی غرب و کشورهایی که ده ها سال پیش تاسیس شدند نداریم و باید به گونه ای فرهنگ سازی کنیم که بتوانیم در آینده علاوه بر اینکه الگوی مناسبی برای دیگر کشورها می شویم این فرهنگ غنی را صادر کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار