خبرهای داغ:

موفقیت محققان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در ساخت یک محصول دانش‌بنیان تجاری

محققان دانشگاه ‌آزاد اسلامی شاهرود موفق به ساخت سولفات سدیم از ضایعات کارخانه‌های اسید شدند و این محصول توانست در جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان محصول تجاری و برگزیده انتخاب شود.
کد خبر: ۸۸۶۹۱۸۲
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر صاحبعلی منافی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی ساخت سولفات سدیم از ضایعات کارخانه‌های اسید که به همراه همکار خود امیر سامان قصابیان در این طرح همکاری کردند در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در حال حاضر به‌صورت پایلوت و کارگاهی به میزان ۲۰۰ تن راه‌اندازی شده است.

وی بابیان اینکه طراحی و اجرای این طرح توسط تیمی ۷ نفره  متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌ها صورت گرفته، افزود: سولفات سدیم به‌صورت عام از سنگ مرمر تولید می‌شود که ما توانسته‌ایم با ساخت دستگاه‌هایی از ضایعات کارخانه‌های اسید و انجام فرآوری بر روی آن‌ها این محصول را تولید کنیم.

این محقق در خصوص مصارف سولفات سدیم گفت: این ماده در مواد شوینده و صنایع کاغذی مورداستفاده قرار می‌گیرد، بطوریکه ۳۰ درصد پودرهای شوینده و ۱۸درصد واکنش‌های صنعتی شامل سولفات سدیم است.

منافی بابیان اینکه راه‌اندازی خط اصلی این محصول بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه دارد، تأکید کرد: راه‌اندازی خط اصلی این محصول در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه ‌آزاد اسلامی استان سمنان مطرح و مقرر شد که این واحد دانشگاهی تا سقف ۳۰ درصد در اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کند که درنهایت تولیدات این کارخانه؛ سولفات سدیم از بی‌سولفات سدیم و کربنات سدیم خواهد بود.

وی در ادامه افزود: استفاده از شوينده‌ها و پاک‌کننده‌ها با توجه به افزايش جمعيت، روزبه‌روز در حال افزايش است و ازآنجایی‌که سولفات سديم به‌عنوان ماده اوليه در تهيه شوينده‌ها بكار مي‌رود لذا توليد اين ماده ضروري به نظر مي‌رسد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اظهار کرد: از كاربردهاي ديگر سولفات سديم مي‌توان به ساخت كودهاي سولفاته، صنايع كاغذ، صنعت رنگرزي و بافندگي، صنايع شيشه‌سازي، تهيه داروهاي دامي و غيره اشاره كرد. از طرفي كمبود اين ماده (حدود 90 هزار تن در سال) از طريق واردات تأمین مي‌شود كه محصولات وارداتي ازنظر كيفيت مرغوب نيست و همچنين سبب خروج ارز از كشور مي‌شود.

منافی با اشاره به اینکه در اين طرح، توليد سولفات سديم از طريق فرآيندهاي شيميايي انجام مي‌پذيرد كه استفاده از انرژي را به حداقل ممكن مي‌رساند گفت: با بهينه‌سازي فرآيندهاي توليد در این محصول، اين امكان را فراهم مي‌رساند كه هم ازنظر كيفيت و هم ازنظر قيمت با نمونه¬هاي مشابه خارجي به رقابت بپردازد که روش توليد اين محصول در اين طرح، با توجه به بهينه‌سازي فرآيندهاي توليد از طريق مدل‌سازي مهندسي و استفاده از تجربيات بكار رفته در صنايع داخلي است و مدل‌هاي بكار رفته نياز به انرژي را به حداقل ممكن رسانده و همچنين سبب كاهش آلاينده‌هاي زیست‌محیطی خواهد شد.

وی از مزایای این طرح را درصد خلوص بالا و قابليت رقابت با نمونه‌هاي داخلي و خارجي ذکر و تصریح کرد: كاهش مصرف انرژي، كاهش آلاينده‌هاي زیست‌محیطی به دلیل استفاده از فرآيندهاي فيزيكي- شیمیایی، قابليت راه‌اندازي و مونتاژ خطوط در كمترين زمان ممكن از دیگر مزایای طرح یادشده است.

منافی در مورد بازار مصرف این ماده نیز گفت: با توجه به تقاضای بالای این محصول در صنعت می‌توان گفت که بازار آن تضمین‌شده و یکی از امتیازهای این طرح است به‌طور مثال مصرف پودرهای شوینده به‌عنوان یکی از شاخص‌های سنجش توازن بهداشتی کشورها محسوب می‌شود و در حال حاضر در شرایطی که مصرف شوینده‌ها در کشورهای پیشرفته 10 تا 13 کیلوگرم برای هر فرد در سال است و سرانه مصرف شوینده در ایران پنج و نیم کیلوگرم برآورد شده است درحالی‌که استانداردهای جهانی هفت و نیم کیلوگرم برای هر فرد را اعلام می‌کند.

شوينده‌ها و پاک‌کننده‌ها، كودهاي سولفاته، صنايع كاغذ، صنعت رنگرزي و بافندگي، صنايع شيشه‌سازي، تهيه داروهاي دامي و غيره ازجمله موارد مصرف سولفات سدیم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار