خبرهای داغ:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد

بی‌توجهی تجار به بازار بزرگ عراق و افغانستان / جهاد اقتصادی مهم‌ترین جهاد است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به بازار بزرگ عراق و افغانستان برای به دست گرفتن آن‌ها بی توجهی می‌کنیم، گفت :‌ اگر قرار است در عراق حسینیه ای زده شود باید آن را تجار بزنند و در عراق به کاسبی بپردازند و بازار عراق را در اختیار بگیرند .
کد خبر: ۸۸۷۷۵۷۲
|
۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

بی‌توجهی تجار به بازار بزرگ عراق و افغانستان / جهاد اقتصادی مهم‌ترین جهاد استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی آقا محمدی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی اصناف مهم‌ترین هدف را رسیدن به برنامه‌ها و اهداف تعیین شده در سند چشم انداز دانست و اظهار داشت: ‌منطقه ما با یک تحول بنیادین مواجه شده که چشم انداز این تحول را مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه درمنطقه به دلیل فروپاشی شوروی در هم ریختگی و تحول اساسی در منطقه ایجاد شد، گف:‌ پیش از این کشورهایی وجود داشتند که با مدیریت اتحاد جماهیر شوروی اداره می‌شدند و بعد از فرورپاشی آنها یک خلأ قدرتی در منطقه ایجاد شد.

 
مشاور امور اقتصادی رهبری با بیان اینکه رقیب شوروی در این وضعیت به دنبال فرصت بود تا بتواند بر آنها تسلط داشته باشد، افزود : در شرایطی که آمریکا موقعیت ممتاز خود در منطقه را از دست داده بود، رقیب شوروی یک نقشه برای ورود در منطقه به طور کامل فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این تغییرات در سرنوشت همه تأثیر گذاشت، عنوان کرد: در این شرایط اگر حکومتی تشکیل می‌شود باید به این نکته دقت نظر داشته باشد که نباید این تغییرات زندگی مردم را مختل کند.
 
وی با اشاره به میزان تلفات 9 تا 10 میلیون در ایران بر اثر قحطی در جنگ جهانی با بیان اینکه امریکا تا به امروز اجازه انتشار این آمار را نمی‌دهد، بیان داشت:‌ ایران در این جنگ حضوری نداشته و کاملاً مشهود است که اگر هر کار بزرگی اتفاق بیافتد در کنارش تدبیری وجود نداشته باشد آثار آن متوجه می‌شود.

آقامحمدی با بیان اینکه ایران در زمان صفویه قدرت سوم جهان و در در زمان قاجار به دلیل عدم تدبیر، ترس و سازش نابهنگام دچار فروپاشی و مشکلات بسیاری شد، اظهار کرد: آنچه در سند چشم انداز مورد بحث بوده این است که با خلأ قدرت به وجود آمده چه اقدامی انجام داد که دچار از هم گسیختگی و فروپاشی نشد.
 
وی با بیان اینکه قدرت با قدرت حفظ می‌شود، تصریح کرد: ‌این قدرت صرفاً قدرت نظامی نیست، بدون قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، سیاسی و فرهنگی وجود ندارد پس به ناچار باید به اقتصاد به همان اندازه اهمیت داد که برای فعالیت‌های نظامی اهمیت داده می شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بر مساله اقتصاد عنوان کرد: مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا به اندازه‌ای که در مورد اقتصاد صحبت به میان می‌آورد در مورد نظامی نمی‌آورد چراکه در حوزه نظامی اقدام‌ها انجام شده و نیاز به صحبت ندارد ولی می‌بینیم همواره در مورد علم تکنولوژی و اقتصاد صحبت به میان می‌آورد
 
وی با بیان اینکه هدف چشم انداز توسعه به دست آوردن قدرت اول اقتصادی و علمی ایران در منطقه است، افزود: ‌برای اینکه این هدف تحقق یابد باید عملکرد 10 ساله چشم انداز را مورد بررسی قرار داد
 
آقامحمدی با بیان اینکه در عملکرد چشم‌انداز در حوزه اقتصادی به اندازه حوزه‌های سیاسی و اجتماعی حرکتی روبه جلو نداشتیم، گفت: این به دلیل این است که خودمان به اندازه کار نکردیم و از طرفی در تحریم‌ و جنگ اقتصادی بودیم که مانع حرکت روبه رشد در اهداف اقتصادی شد
 
وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی باید چشم انداز به جلو حرکت کند جهاد اقتصادی را مهم‌ترین جهاد معرفی کرد و بیان داشت: اگر اقتصاد را مهم بدانیم و مجاهدانه وارد این عرصه شویم می توانیم به نسبت دو سوم چشم انداز را تحقق بخشیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هزینه 26 میلیارد دلاری عربستان در راستای تأمین سرمایه انسانی از خارج عنوان کرد: ما سالی 26 میلیارد دلار نیروی انسانی مازاد داریم که این کار و فکر جدیدی را می‌طلبد و لازم است که فکر سابق را که یک فکر رقابتی و پنهان کاری است عوض کرد.
 
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نباید پنهانکاری گذشته را به کار بست، اظهار کرد:‌ امروز اگر میزان پول افراد مشخص نباشد برای او اعتباری نخواهد بود و باید چشم انداز را تحقق بخشید.
 
آقامحمدی شرط تحقق چشم انداز توسعه را وجود نرخ رشد 8 درصدی دانست و تأکید کرد: ‌این فکر را که همه ما رقیب هستیم باید عوض کرد چراکه افت و خیز مهم است نه در‌آمد یک روز!

وی شرط تحقق این تفکر را اساس قرار دادن همکاری در حوزه های کاری دانست و یادآور شد: اگر به تغییرات دیر توجه کنیم، نابودی حتمی است
 
مشاور امور اقتصادی رهبری با اشاره به دو برابر بودن خانواده اصناف نسبت به آموزش و پرورش افزود: چنانچه به این مهم دقت نظر نداشته باشیم قطعاً ضرر خواهیم کرد بنابراین باید مسؤولین شغل‌های آینده را بررسی و شناسایی کنند.
 
وی با بیان اینکه در اتاق اصناف فقط باید کار صنف انجام شود، گفت: اگر در اتاق اصناف کار صنفی انجام و اهمیت داده شود فرزندان به یک کاسب بزرگ تبدیل و تجارت بین الملل را به دست خواهند گرفت
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه به بازار بزرگ عراق و افغانستان برای به دست گرفتن آن‌ها بی توجهی می‌کنیم، گفت :‌ تا حرف از ایجاد حسینیه می‌شود متأسفانه همه تصورشان این است که باید در آنجا حسینیه ای ساخت که در اربعین به آنجا روند و به عزاداری و سینه زنی بپردازند، اگر قرار است در عراق حسینیه ای زده شود باید آن را تجار بزنند و در عراق به کاسبی بپردازند و بازار عراق را در اختیار بگیرند .
 
وی با بیان اینکه بنابر خوش‌بینانه ترین تحلیل‌ها تا سال 2030 منطقه ناامن است، گفت :‌ برای به دست گرفتن بازار منطقه و بین الملل نیاز به کاسب شجاع داریم که در هر جایی ترس نداشته باشد و شجاعت داشته باشد.
 
آقامحمدی یادآور شد: ‌ما باید نظام اعتماد به همه را پیدا کنیم و خواسته ام این است که اتاق اصناف متحول شود ومسائل را از زاویه واقعیت‌ها دید نه اینکه تا با یک مشکلی مواجه می‌شویم ناامید شویم
 
انتهای پیام/


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار