خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۸۸۰۵۷۵
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، وقتی صحبت از روزهای اول ازدواج می‌شود، همواره از روزهای خاص و به یادماندنی، اتفاقات شاد و تکرارنشدنی و لحظات شیرین صحبت می‌شود و عمدتاً جوانان در آستانه ازدواج هم تصویری به غایت رؤیایی از این دوران در ذهن دارند. اما واقعیت این است که در کنار تجارب خاص و به یادماندنی روزهای اول ازدواج، مشکلات و سختی‌های خاصی هم دامنگیر جوانان می‌شود. مشکلاتی که عمدتاً نشأت‌گرفته از بی‌تجربگی‌های زوجین است. 

اولین سال ازدواج یکی از سخت‌ترین سال‌های زندگی هر یک از زوجین جوان به‌شمار می‌رود. امتزاج و ترکیب دو نفر با دو خانواده و دو فرهنگ متفاوت، خواسته یا ناخواسته با تعارضات و اختلافاتی توأم خواهد بود. در همه ارتباطات اوقاتی وجود دارد که همه چیز به خوبی و خوشی سپری نمی‌شود. گاهی اوقات علت این امر تضاد انتظارات زوجین و یا مشکل در ابراز آن چیزی است که در ذهنشان می‌گذرد؛ به‌طوری‌که طرف مقابل نمی‌تواند به وضوح منظور همسرش را درک کند؛ گاهی اوقات نیز افراد نمی‌دانند چه کار کنند تا ارتباط خوبی را به وجود آورند. لذا مجموعه‌ای از مشکلات رایج وجود دارد که تقریباً همه زوجین با آن مواجه خواهند شد. بحث و گفت‌وگو در رابطه با این مسایل (قبل از ازدواج و یا روزهای اول ازدواج) می‌تواند در حفظ آرامش زندگی زناشویی و گذار از این مرحله سخت مؤثر باشد.

این مشکلات به ترتیب عبارتند از:

تقسیم نقش‌ها
بسیاری از زوجین قبل از ازدواج سعی نمی‌کنند با یکدیگر به بحث و گفت‌گو نشسته و مشخص کنند که در خانه و بعد از ازدواج هر یک باید چه مسئولیت‌هایی را برعهده بگیرند. این مشکل به‌خصوص در زندگی‌هایی مشاهده می‌شود که زن و شوهر هر دو شاغل بوده و هر دو به یک اندازه دارای مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی هستند. به طور طبیعی در خانواده‌های سنتی و در ازدواج‌هایی که زن خانه‌دار بوده و یا شغل نیمه‌وقت دارد، بیشتر مسئولیت‌ها و اقدامات مربوط به داخل خانه، بر دوش زن است ولی در خانواده‌هایی که زمان خروج از منزل و ورود به خانه زن و مرد با یکدیگر همزمان است، مسلماً اگر تقسیم مسئولیت در مورد وظایف زن و مرد صورت نگیرد، این مسأله می‌تواند اختلاف‌زا شود. این‌که چه کسی آشپزی کند؟ چه کسی قبض‌ها را بپردازد؟ مسئولیت‌های خانه چگونه تقسیم شوند؟و ... همه موضوعاتی است که به طور دقیق باید مورد بررسی قرار گیرند و سپس به حل و فصل آن پرداخته شود.

پول
پول یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی است که زندگی زناشویی را به چالش می‌کشد. گفت‌‌وگو کردن در مورد اولویت‌بندی‌های مالی و ایجاد یک طرح و برنامه‌ریزی کلی در زمینه طریقه خرج کردن پول، می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکلات و اختلافات جلوگیری کند. لازم است که شما و همسرتان هزینه‌های سنگین زندگی و هم‌چنین هزینه‌های شخصی‌تان را کاملاً مشخص کنید. سپس تعیین کنید که هزینه‌های هر یک از این موارد به طور جداگانه کنار گذاشته می‌شود و یا این‌که به طور کلی هر ماه مبلغی را برای این نوع هزینه‌ها کنار خواهید گذاشت؟

مشخص کنید که آیا علت اختلافتان در زمینه‌های مالی مربوط به زمانی است که یکی از زوجین تصمیم به خریدی خاص دارد ولی دیگری با این مسأله مخالفت می‌کند؟ درحقیقت مسئولیت‌های زن و مرد جهت اداره امور مالی باید مشخص شود و حتی حیطه قدرت آن‌ها جهت مخارج، خریدهای جزیی و کلی و اسناد مالکیتی که بعدها به‌دست خواهد آمد، تعیین شود.

احترام گذاشتن به زمان تنهایی یکدیگر
یک مقوله مهم دیگر در ارتباط زوجین با یکدیگر، زمان با هم بودن و زمان کنار هم نبودن است. همان‌طور که شما از بودن با همسرتان لذت می‌برید و همسرتان نیز میل دارد با شما باشد اما از طرف دیگر هر دو شما ممکن است بخواهید ساعاتی را تنها باشید و یا با دوستان خود سپری کنید. اگر این موضوع به شکل "همسرم به آن اندازه که من مراقبش هستم به من توجه نمی‌کند" و یا "از وقت‌هایی که همسرم به تنهایی سپری می‌کند، متنفرم زیرا او نمی‌خواهد آن زمان را با من باشد و در حقیقت او به من و زندگی‌مان علاقه ندارد" تلقی شود، شما با یک خطر و تهدید جدی که حاصل یک نتیجه‌گیری سریع است مواجه خواهید شد. بنابراین درباره مفهوم زمان تنهایی به صحبت بپردازید و بگویید که زمان باهم بودن چه انتظار و توقعی برای خودتان و یا ارتباطتان دارید؟ در این صورت ممکن است به مصالحه و سازش با اين موضوع برسید که ضمن داشتن زمان‌های طولانی‌تر در کنار هم بودن، به طرف مقابلتان اجازه داشتن زمان تنهایی و یا دیگر زمان‌هایی که نیاز دارد را بدهید بدون این‌که شما احساس کنید از طرف ایشان مورد کم‌توجهی و یا پس‌زنی شده‌اید و یا ايشان را به خودخواهی، بی‌توجهی و یا بی‌حوصلگی متهم کنید. در اغلب موارد مطالبه آن‌چه که می‌خواهید بدون توجه به نیازهای طرف مقابلتان تنها باعث دورتر شدن شما از یکدیگر خواهد شد.

رابطه زناشویی
رابطه زناشویی یکی از مشکل‌سازترین مسایلی است که زوجین ممکن است با آن مواجه شوند. برای بسیاری از زن و شوهر‌های تازه، اولین ارتباطات زناشویی بسیار پراسترس و تنش‌زا خواهد بود. از جمله عوامل این مسأله گاه وجود اطلاعات ناکافی و حتی نادرستی است که از گوشه و کنار در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ لذا باورها و انتظارات نادرستی در این زمینه در ذهن آن‌ها شکل بسته و باعث بروز استرس در آن‌ها می‌شود. این در حالیست که داشتن یک گفت‌وگو و مذاکره باز و روشن در مورد نیازها و رجحان‌ها، می‌تواند تا حد زیادی در رفع این‌گونه مشکلات کارساز باشد. یک رابطه زناشویی نابسنده می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی مشترک سایه افکند.

فرزنددار شدن
اکثر زوجین در اوایل ازدواج بحث‌ها و گفت‌وگوهای سطحی و ناقصی در مورد فرزنددار شدن با یکدیگر می‌کنند. این در حالیست که زوجین از همان روزهای اول ازدواج باید بدانند که توقع و خواسته همسرشان در این زمینه چیست؟ یعنی توقع چند فرزند دارند؟ قصد دارند چه مدت را صبر کنند و سپس صاحب فرزند شوند؟ آیا ممکن است برای یکی از زوجین مسایل شغلی و پیشرفت‌های حرفه‌ای مهم‌تر از فرزنددار شدن باشد؟ آرزو دارند چه نوع والدینی باشند؟

خویشاوندان همسر
وقتی ما ازدواج می‌کنیم نه تنها از لحاظ قانونی در زندگی همسرمان رسمیت می‌یابیم بلکه تبدیل به عضوی جدید در خانواده او می‌شویم. از یک طرف گسترده‌شدن خویشان و اقوام سیستم حمایتی بسیار وسیعی را برای ما به ارمغان می‌آورد اما از طرف دیگر همین گسترش می‌تواند عامل بسیاری از استرس‌ها و اضطراب‌ها شود؛ به‌خصوص اگر عروس یا داماد جدید از جانب یکی از اقوام نزدیک (خصوصاً یکی از والدین) پذیرفته نشده و نتواند رابطه‌ای خوب با او برقرار کند.

برخی از والدین به سختی می‌توانند ازدواج فرزندشان را قبول کنند و همین عدم پذیرش کامل می‌تواند در نخستین سال‌های ازدواج عامل اختلافات و درگیری‌های بسیاری شود. وارد شدن در بحث‌ها و مناظرات آرام، کمک گرفتن از همسر و حتی عبور از کنار برخی از این مشکلات و اختلاف نظرات، می‌تواند در حل و فصل این اختلافات و تنش‌ها مؤثر باشد.

توجه بیش از حد به کار
یکی دیگر از مشکلات رایج در ماه‌های اول ازدواج این است که وقتی چند ماه از زندگی مشترک می‌گذرد زندگی روال عادی خود را می‌یابد، مرد نیز از لحاظ کاری به شرایط قبلی خود بازگشته و عمدتاً در ادامه عادات گذشته خود ساعات کاری زیادی را بیرون از خانه سپری کند. این ساعات زیاد کاری می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ چراکه زن فکر می‌کند که مرد زمان زیادی را به کار کردن اختصاص می‌دهید و دیگر وقت و فرصت کافی را صرف زندگی مشترک نکرده و به او توجه لازم را ندارید و امکان دارد اختلافات زیادی در این زمینه ایجاد شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی:

1. بهره‌وری خود را در محیط کاری‌تان افزایش دهید تا در منزل کارهای کمتری برای انجام دادن داشته باشید.
2. برخی از اوقات آزاد خود را برای بودن با همسرتان برنامه‌ریزی کنید.
3. تلاش کنید توجهی را که مورد نیاز همسرتان است از او دریغ نکنید.
4. حتما! تعطیلات اواخر هفته را به خانواده‌تان اختصاص دهید و ...

این‌که اختلاف زن و شوهر رفع شود یا خیر، ربطی به شدت مشکل ندارد بلکه حل اختلاف به این بستگی دارد که زن و شوهر بخواهند با مشکل‌شان کنار بیایند یا خیر؟ هر اختلافی می‌تواند زندگی زناشویی را به خطر بیندازد ولی با دلگرمی دادن و همکاری، حتی شدید‌ترین مشکلات هم می‌توانند موجب نزدیکتر شدن زن و شوهر و تحکیم زندگی زناشویی آنان شوند. 

مواردی که ذکر شد تنها برخی از مسایلی بود که زوجین در زندگی زناشویی با آن مواجه می‌شوند. برای این‌که از زندگی زناشویی خود رضایت کافی را داشته باشید، بهتر است که از همان ابتدای راه و با مشاهده اولین جرقه‌های اختلاف و سوءتفاهم، نقش خود در هر مشکل را سنجیده و اشتباهات خود را شناخته و بپذیرید تا راحت‌تر به سر منزل مقصود برسید. تعاملات زوجین همانند باغبانی است. اگر هر روز به گل‌ها رسیدگی کنید، نتیجه خوبی می‌گیرید اما اگر از آن‌ها غافل شوید، سر حال آوردن گل‌ها بسیار دشوار می‌شود.

امید که سال اول ازدواجتان سرشار از خاطرات شاد باشد./مهرخانه

ارسال نظرات