خبرهای داغ:
معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران خبر داد

انجام 350 هزار مورد بازرسی استاندارد در کشور

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران گفت: در سال 95 به میزان 350 هزار مورد بازرسی در سطح کشور در تمام استان‌ها و شهرستان ها به عمل آمد.
کد خبر: ۸۸۹۵۴۴۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
انجام 350 هزار مورد بازرسی استاندارد در کشور

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان ، وحید مرندی‌مقدم در حاشیه دومین نشست دورچهارم گردهمایی منطقه ای نظارت بر اجرای استاندارد غرب کشور در جمع خبرنگاران در تشریح عملکرد استاندارد ایران اظهار داشت : در سال 95 به میزان 350 هزار مورد بازرسی در سطح کشور در تمام استان‌ها و شهرستان ها به عمل آمد.

وی با بیان اینکه از تعداد 350 هزار مورد بازرسی نزدیک به 20 هزار مورد خرید نمونه کالا داشتیم، گفت : در این طرح علاوه بر کنترل واحدهای تولیدی برای اینکه قضاوت ما به قضاوت مردم نزدیک باشد از مراکز توزیع و فروش کالا همچون شهروندان نمونه خریداری و به عنوان نمونه اصیل مورد آزمون قرار دادیم.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران با بیان اینکه از میزان بازرسی به عمل آمده 68 مورد جعل علامت استاندارد مشاهده و کشف شد، افزود : یک هزار و 860 پرونده متخلفین که کالایی بدون علامت استاندارد توزیع می کردند به سازمان تعزیرات و مراکز قضایی ارسال و برای آن مجازات‌هایی از جرایم نقدی تا زندان اعمال شد.

وی از پلمب 42 واحد تولیدی در سال 95 خبر داد و عنوان کرد: این واحدهای تولیدی به دلیل تخلف پلمب و از ادامه فعالیت و تولید آنها ممانعت به عمل آمد.

مرندی‌مقدم با بیان اینکه طرحی در راستای فرایند کنترل بازار در ماه مبارک رمضان برای کنترل کالاهای مورد مصرف مردم اجرا شد، تصریح کرد: طرح ویژه نوروز نیز در سطح کشور اجرا شد و اجرای این طرح‌ها هر ساله در سطح کشور به طور جدی توسط سازمان ملی استاندارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به دستورالعمل جدید استاندارد سازی، با بیان اینکه باید خودروها 81 مورد استاندارد را تا سال 97 رعایت کنند، تاکید کرد: باید استاندارد خودروها از 51 استاندارد به 81 استاندارد افزایش یابد به این نحو که رعایت قسمتی از آنها تا پایان سال جاری و قسمتی دیگر تا پایان سال 97 الزامی است و در غیر این صورت از اواخر سال 97 اجازه تردد به آنها داده نمی شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران با بیان اینکه مهمترین مولفه های پیش بینی شده در استانداردهای 81 گانه خودرو مربوط به ایمنی راننده و عابر پیاده است، عنوان کرد: رعایت استانداردهای پیش بینی شده برای تولید برخی خودروها از نظر اقتصادی به صرفه نیست بنابراین احتمال می‌رود از چرخه تولید خارج شوند.

وی در ادامه سخنان خود به کاهش جعل علامت استاندار در سطح کشور اشاره و اضافه کرد: جعل علامت استاندارد در مقایسه با سال 94 در سطح کشور کاهش یافته است.

مرندی‌مقدم با اشاره به بند 24 ابلاغیه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بر حسب این بند تمامی کالاها در آینده‌ای نزدیک تحت پوشش استاندارد قرار خواهند گرفت.

وی از تصویب طرحی در مجلس در راستای افزایش دقت استانداردسازی اشاره و عنوان کرد: مدل DOC طرحی جدید در این راستا است، که بر اساس آن دستگاه‌ها مکلف خواهند بود بر اساس اظهاریه انطباق بر استاندارد واحد تولیدی که از آنها مجوز اخذ کرده، استانداردهای واحد مذکور را مدنظر قرار دهند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران این مدل را عاملی در جهت ایجاد تحول در استاندارد محصولات معرفی و اظهار داشت : مسئولیت اصلی انطباق کالای تولید شده با استانداردها، بر عهده خود تولید کننده بوده و مجازات‌های نسبتاً سنگینی برای اظهار خلاف در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مزایای تجارت حلال، ان را جایگزین مناسبی برای صادرات نفت برشمرد و بیان داشت: تجارت حلال کشور را از وابستگی به درآمدهای ارزی نفتی بی نیاز خواهد کرد.

مرندی‌مقدم با بیان اینکه گردش مالی تجارت حلال در دنیا به بیش از 2 هزار و 500 میلیارد دلار رسیده است، گفت : چنانچه کشور ما بتواند پنج درصد بازار حلال را هدفگذاری و 125 میلیارد دلار دست یابد از درآمد‌های ارزی نفت بی‌نیاز خواهد شد.

وی با اشاره به پنانسیل های قوی ایران در حوزه گردشگری و ارتباط ان با بازار حلال، با عنوان اینکه دستیابی به تصاحب پنج درصد بازار حلال دنیا غیر ممکن نیست، تاکید کرد: چنانچه گردش حلال در کشور جدی گرفت شود ظرف مدت 10 سال به درآمد ارزی مورد نظر خواهیم رسید.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد ایران با بیان اینکه در ایران به دلیل وجود غذای حلال نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد مراکز عرضه غذای حلال برای گردشگران نیست، یادآور شد : درآمدهای ناشی از بازار حلال بر خلاف درآمدهای نفتی تجدید پذیر بوده و تمام شدنی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات