یادداشتی از قادر رستمی/

عفاف و حجاب مظهر اقتدار زن است

اگر مردان در گرداب شهوات شخصی فرو روند، عفاف و تقوای خود را از دست می‌دهند و احساس غیرت و مسئولیت در وجودشان ناتوان می‌شود درصورتی که امروزه یکی از اصلی‌ترین اهداف شبکه‌های ماهواره‌ای «ارزش زدایی از مفهوم غیرت» است.
کد خبر: ۸۸۹۷۱۷۷
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
 
 
به گزارش  سرویس بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج،قادر رستمی در وبلاگش نوشت: در فرهنگ اسلامی ، زن مظهر ظرافت و جمال آفرینش است و اصلاح یک جامعه در گرو تقوای زن و محیط خانواده کلاس درس اوست. پس اینطور می توان گفت که زن مربی بشراست و می تواند با تربیت فرزندی صالح، امتی را رهایی بخشد. جایگاه والای زن که همچون گوهری است اقتضا می‌کند تا در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش‌های او حفظ شود. فلسفه حجاب، در واقع حفظ ارزش‌های والای زن است.

 

حجاب و پوشش برای زن به مثابه سنگری است برای زنان و از مهمترین و سودمندترین قانون الزامی آفرینش برای زنان و جامعه است. حال اگر این سنگر مورد تهاجم دشمن قرار گیرد، شرافت و سعادت زن فرو ریخته و موجب انحراف و سقوط قرار می‌گیرد و در نهایت باعث آلودگی خود و جامعه خواهد شد. به راستی علل و ریشه‌های بی‌حجابی که موجب انحراف و سقوط زنان و دختران ما می‌گردد، چیست؟

در اینجا به چند علل و عوامل اشاره خواهم کرد و سپس به توضیح بیشتر چند مورد از مهمترین این علل خواهم پرداخت:

1-    ضعف ایمان

2-   پیروی از هوی و هوس نفسانی

3-  جلب توجه و کسب جایگاه

4-  غفلت و نادانی

5-  تهاجم فرهنگی

6-  تبلیغات دشمنان اسلام

7-  زیبا جلوه دادن خود نزد دیگران

8-  ضعف غیرت مردان

9-   عملکرد دستگاههای ذیربط

10-بی توجهی خانواده‌ها

11- دوستی‌های نا مطمئن

12-  عدم احساس مسئولیت در حفظ ارزشها

13-   عدم عزت نفس و ...

 

-          تهاجم فرهنگی :

مقام معظم رهبری فرمودند «دشمن از راه اشاعه ی فرهنگ غلط فساد و فحشا سعی می کند جوانهای ما را از دست ما بگیرد.فساد قلب یک مملکت  را می پوساند و تمام فضایل و کمالات انسانیت را در خود غرق می کند و به دنبال آن تمام پیوند های اجتماعی و روابط خانوادگی و افتخارات یک جامعه را در کام خود فرو می برد و نیروهای مجهزی که بتواند با این سیل بنیان کن مقابله کند پیدا نمی شود.»

در واقع فرهنگ حجاب و عفاف ، بعنوان  مانعی جدی در راه گسترش فساد و تباهی در جوامع اسلامی به شمار می آید ، از این رو رسانه های نظام سلطه در تلاشند تا از 2 طریق به هدف خود برسند :

  1. ترویج فرهنگ برهنگی و ولنگاری در رابطه با جنس مخالف با پخش برنامه های نمایشی غیر اخلاقی و مبتذل
  2. القای شبهه و تردید درباره ی فرهنگ اسلامی حجاب و عفاف در قالب خبرها ، تحلیل ها و مستند های جهت دار.

البته برای پاک ماندن از تهاجم فرهنگی دشمنان که امروز بصورت جنگ نرم  صورت می پذیرد ، دشمنان ، مؤثرترین راه ها داشتن بصیرت است تا بدین وسیله بتوان از توطئه های دشمنان جلوگیری کرد.

 

- بی تفاوتی مردان : تأثیرات متقابل زن و مرد در روابط خانوادگی و سرنوشت فرزندانشان ، از اصول غیر قابل انکار در تربیت اجتماعی اسلامی است و به عنوان ولی و مربی نقش بسزایی در شکل دادن هویت اخلاقی فرزندانشان دارند. اما هرچندکه زن و مرد هرکدام تکلیف مختص به خود را دارند اما ریاست خانواده با مرد است، مرد در زندگی زن، نقش قیومیت دارد و مسئولیت مرد در پاسداری از عفاف زن جدی‌تر مطرح می‌شود. مرد مانند باغبانی است که گلهای زیبای بوستان را از بستر گلچین حفظ می‌کند، اگر باغبان باغ کوتاهی کند بدون شک دست‌های بسیاری به سمت گل‌های زیبا دراز می‌شوند! پس مرد باید مانند حصاری، زن را در حمایت و مراقبت قرار دهد. این مراقبت هم در زمینه عفاف و پاکدامنی و هم در نیازهای عاطفی زن.

 

اگر مردان در گرداب شهوات شخصی فرو روند، عفاف و تقوای خود را از دست می‌دهند و احساس غیرت و مسئولیت در وجودشان ناتوان می‌شود. امروزه یکی از اصلی‌ترین اهداف شبکه های ماهواره‌ای «ارزش زدایی از مفهوم غیرت» است؛ این شبکه‌ها در واقع در تلاشند تا محافظ عفت یعنی غیرت را از بین ببرند.  لازم به ذکر است که مراد از غیرت ، غیرت بی جا نیست، حضرت علی (ع) در نامه 31 نهج البلاغه به امام حسن (ع) می‌فرماید: «بر حذر باش که غیرت بی‌جا بورزی که این کار، انسان سالم را به بیماری و بی‌گناه را به آلودگی سوق می دهد.»

 

- بی توجهی خانواده‌ها: باید این را بپذیریم که بسیاری از ما در معرفی مذهب و مسائل معنوی به فرزندانمان خوب عمل نکردیم.خانواده به عنوان اولین نهاد در تربیت و رفتار فرد تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان نقش به سزایی دارد و حتی در رشد جسمانی ، اجتماعی ، اخلاقی ، عاطفی و عقلانی کودکان و نوجوانان نیز مؤثر است. اگر پدران  و مادران نسبت به مسائل دینی و اخلاقی فرزندان خود بی توجه باشند باعث فساد در فرزندان خود می شوند. مسئله حجاب نیز اینگونه است، اگر دختران ما با فلسفه حجاب و آثار مثبت حجاب و تبعات منفی بی حجابی و ... از طریق والدین خود آشنا شوند به مراتب تأثیر بهتری در پذیرش این امر الهی خواهد داشت. با توجه به آنچه گفته شد که البته تنها بخشی از علل و ریشه بد حجابی است این سوال مطرح می‌شود که چه باید کرد ؟

 

به نظر می رسد که یکی از مشکلات اساسی در حوزه ی تبلیغات دینی ، به فراموشی سپردن فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر است. نگاه مقام معظم رهبری به این مقوله بسیار زیباست ، ایشان معتقدند : «هنر مسلمانی ما به این است که غافلان را به اسلام بخوانیم نه برای آنکه مرتب با عیان کردن عملی ناقص، خود را سمبل مکارم اخلاق بدانیم . خواهر دینی که نقصان ظاهری بد حجابی دارد در صورتی به نقص خود واقف می‌شود که نظر و عمل ما را یکسان ببیند و گمان نبرد که از احکام دیانت الهی ما فقط حجاب را از بحریم و دیگر سیئات را نقص نمی‌دانیم »

 

ما قطعاً به این نقصان مهم در حیات اجتماعی خود واقفیم و مکلفیم که برای رفع آن بکوشیم. روش ادای این تکلیف را هم رهبر حکیم ما مشخص کردند «نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت ». مشکل اساسی دیگر ،  رسانه‌های خودی است که گاهی ندانسته گل به دروازه خودی می زنند و زمینه را برای تبلیغات گسترده ی رسانه های غربی آماده می کنند. رسانه به عنوان ابزاری که کارش انتقال مفاهیم و فرهنگ هاست ، وظیفه دارد تا با پخش فیلم ها و سریال ها و مستندهایی که در آن زنان محجبه به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند، این اصل را در ذهن کودکانمان نقش ببندند که حجاب هیچ مانعی برای پیشرفت زن در سطوح علمی و اجتماعی نیست.

 

مسأله دیگر ، مقوله آموزش و سیاست‌گذاری است که هر دو مقوله نیاز به یک بازنگری جدی دارد. سیاستگذاری‌ها باید با توجه به شرایط روز جامعه صورت گیرد و برگزاری سمینارها و همایش و... تأثیر چندانی در مرتفع ساختن بی حجابی‌ها و بدحجابی‌ها ندارد بلکه باید آموزش‌های چهره به چهره و توجه خانواده‌ها صورت گیرد.

 

و اما کلام آخر:

فرازی از وصیت نامه ی سردار شهید رحیم آنجفی «خواهرم ! محجوب باش و با تقوا، شمایید که دشمن را با چادر سیاهتان و تقوایتان می کشید ... حجاب تو سنگر تو است . تو از داخل حجاب دشمن را می بینی و دشمن تو را نمی‌بیند».

ارسال نظرات
آخرین اخبار