مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه 80 درصد منابع آبی استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: این نوع مصرف موجب شده تا در تامین آب کشاورزی نیز با مشکل مواجه باشیم.
کد خبر: ۸۹۰۵۸۶۷
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد ابراهیم یخکشی طی گفت‌وگویی با بیان اینکه 80 درصد منابع آبی استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: این نوع مصرف موجب شده تا در تامین آب کشاورزی نیز با مشکل مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه متوجه ضرورت استفاده آب در بخش کشاورزی هستیم، افزود: به همان میزانی که آب در سطح اراضی کشاورزی مصرف می‌شود باید مدیریت شود تا تولید پایدار و مستمر داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران آب کشاورزی را نیازمند مدیریت مصرف دانست و تاکید کرد: آب در حوزه کشاورزی نباید بسته به نوع کشت مصرف شود بلکه باید بسته به نوع ارقام مصرف شود.

این مسؤول با بیان اینکه باید به آب به عنوان یک مسئله بحرانی نگریست، تصریح کرد: وضعیت آب در مرحله گذر از دوره پرآبی به کم‌آبی و گذر از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا است.

یخکشی مسئله آب را تاثیرگذار در حفظ محیط زیست دانست و خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌های کلان کشور در حوزه آب از مرحله مدیریت پروژه به جامعه‌نگری رسیده است.

وی اضافه کرد: وقایع حدی متعدد، تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر شرایط اقلیمی موجب شده که در حوزه آبریز کشور و استان توجه جدی ایجاد شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه پروژه‌های توسعه‌ای موجب نگرانی در حوره سفره‌های زیرزمینی شده است، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی برنامه‌هایی برای حل بحران آب در دستور کار دارند اما این برنامه‌ها زمانی محقق می‌شوند و تاثیر مطلوب دارند که مشارکت نهادهای مردمی نیز وجود داشته باشد.

یخکشی، مازندران را از نظر سرانه آب، استان پرآب دانست و تاکید کرد: جمعیت شناور موجود موجب شده تا مازندران سرانه آب پایینی داشته باشد.

وی افزود: به دلیل وجود جمعیت شناور بالا، جزو استان‌های پر مسئله در حوزه آب هستیم، منابع آبی زیادی داریم اما به همان میزان دچار مشکل و چالش هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران حجم آب استان در 15 سال گذشته را 6 میلیارد متر مکعب دانست و اظهار کرد: این مقدار در سال گذشته کاهش 20 درصدی داشته است.

یخکشی اضافه کرد: تاکنون 56 درصد این حجم از منابع آبی مصرف شده است که 70 درصد از آن را آب‌های سطحی شامل می‌شود.

وی منابع تامین 90 درصد آب شرب را از آب‌های زیرزمینی دانست و تصریح کرد: البته در نظر داریم ریل تامین آب شرب را از آب‌های زیرزمینی به آب‌های سطحی تغییر دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه مازندران بسیار نیازمند به احداث سد است، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های پیش‌رو احداث سد در مکان‌هایی است که ضرورت دارد.

این مسؤول از برنامه شرکت آب منطقه‌ای مازندران در آبیاری و زهکشی 170 هزار هکتار از راضی استان خبر داد و بیان کرد: به دنبال مدیریت پایدار آب و حفظ محیط زیست هستیم و در این راه از همیاری و همکاری تمامی نهاده‌ها و تشکل‌های دولتی و خصوصی استقبال می‌کنیم.

یخکشی در پایان گفت: معتقد هستیم که برای بهبود وضعیت منابع آبی باید مردم را با خود همراه کنیم چراکه بدون همراهی مردم هیچ کدام از تصمیم‌ها و سیاست‌های مربوط به حفظ منابع آبی به موفقیت نخواهد رسید.

ارسال نظرات