حق‌التدریس برخی معلمان از دی ماه سال گذشته تاکنون پرداخت نشده و آموزش و پرورش مجموعاً ۵.۵ ماه اضافه کار به فرهنگیان بدهکار است.
کد خبر: ۸۹۳۵۰۴۶
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، معلمان به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه کشورمان نقشی اساسی و بی‌بدیل در آموزش آینده‌سازان این کشور ایفا می‌کنند.

توجه به «منزلت» و «معیشت» فرهنگیان همواره باید مورد توجه دولتمردان و مسئولان عالی کشور قرار داشته باشد تا موضوع «کرامت» آنها بیشتر از مباحث معیشتی مورد اهمیت باشد.

واژه «حق التدریس» در میان معلمان و فرهنگیان شناخته شده است،‌ اما در یک جمله کوتاه حق‌التدریس را می‌توان «اضافه کار» معلمان معنا کرد.

در بسیاری از مدارس برای جبران کمبود نیروی انسانی از معلمان مناطق مختلف آموزشی استفاده می‌شود تا خدایی نکرده هیچ کلاس درسی بدون معلم نماند و مشکلی برای سیستم آموزشی رخ ندهد.

آموزش و پرورش 5.5 ماه حق التدریس به معلمان بدهکار است

از دی ماه سال گذشته تاکنون معلمان، حق‌التدریس یا همان اضافه کار خود را دریافت نکرده‌اند و همچنان چشم به راه این حق التدریس مختصر هستند.

«دی، بهمن، اسفند سال 1395 و فروردین، اردیبهشت و خردادماه سال جاری» از ماه‌هایی است که آموزش و پرورش بابت حق التدریس به معلمان خود بدهی دارد و هنوز این معوقات پرداخت نشده است.

اگر تا پایان مهر ماه این معوقات پرداخت نشود، مهر ماه سال جاری هم به آن اضافه خواهد شد و در مجموع 6.5 ماه اضافه کار معوق فرهنگیان بدون تعیین تکلیف باقی خواهد ماند.

یک فرهنگی تهرانی: برای همین مقدار اندک اضافه کار برنامه‌ریزی داشتم

«م» یکی از دبیران شاغل در تهران به خبرنگار فارس گفت: از اینکه نمی‌توانم پس از چند ماه کار کردن حق و حقوق خودم را دریافت کنم، ناراحت هستم. از سال گذشته که سر کلاس رفته‌ام تاکنون حق التدریس آن را دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: من هم مانند سایر افراد این جامعه برای همین مقدار اندک برنامه‌ریزی می‌کنم و اگر نیاز نداشتم هیچ وقت این اضافه کار را انجام نمی‌دادم، اما الان فقط 5.5 ماه از حق التدریس طلب داریم؛ حق الزحمه امتحانات و بسیاری از معوقات سال‌های قبل را هم باید به این معوقات اضافه کنید.

این دبیر تهرانی تصریح کرد: واقعا اگر این ماه هم حق التدریس سال گذشته را دریافت نکنم، بعید می‌دانم دیگر سر کلاس برای اضافه کاری بروم و فقط زمان‌های موظف خودم را مطابق قانون سر کلاس می‌روم و آن وقت خود آموزش و پرورش برای کلاس‌های بدون معلم چاره‌ای بیندیشد.

به گزارش فارس،‌ این در شرایطی است که بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و حتی شرکت‌های دولتی و خصوصی، اضافه کار کارمندان خود را در پایان همان ماه به حساب کارمندان واریز می‌کنند، اما این موضوع در آموزش و پرورش کمی متفاوت است و هیچ معلمی در پایان ماه امکان دریافت اضافه کاری خود را ندارد.

به نظر می‌رسد که امکان ایجاد ساز و کاری برای پرداخت به‌روز این اضافه کاری‌ها وجود دارد و یک مدیریت قوی برای این منظور می‌تواند این دغدغه چندین ساله را مرتفع کند.

البته وعده‌های پرداخت این معوقات در ماه‌های گذشته هم نقل محافل بوده و از وزیر آموزش و پرورش تا معاون پشتیبانی این وزارتخانه قول‌هایی برای پرداخت این معوقات داده بودند.

معاون سابق پشتیبانی آموزش و پرورش: معوقات فرهنگیان تا پایان مرداد و شهریور پرداخت می‌شود

حسین فرزانه معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در 9 مردادماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آخرین وضعیت پرداخت معوقات حق‌التدریس معلمان چگونه است؟»، اظهار داشت: پیگیر پرداخت معوقات فرهنگیان هستیم.

فرزانه ادامه داد: معوقات مربوط به حق‌التدریس شاغل سال گذشته فقط ماه‌های دی‌، بهمن و اسفند باقی مانده و در سال جاری نیز ماه‌های فروردین، اردیبهشت و قسمتی از خردادماه است که در مجموع 5 ماه و نیم بدهکار هستیم.

فرزانه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی امکان پرداخت این معوقات است، به فارس گفت: بر اساس آن توافقی که قرار است انجام شود، معوقات مربوط به سال گذشته و معوقات سال جاری را پرداخت می‌کنیم. زمانی برای پرداخت آن نمی‌توانم مشخص کنم، اما تا پیش از پایان مردادماه و یا اینکه شهریورماه پرداخت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش: بخشی از معوقات فرهنگیان تا پیش از مهر پرداخت می‌شود

همچنین، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 28 شهریورماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «حق التدریس معوق فرهنگیان قرار بود تا پایان مردادماه پرداخت شود که این اتفاق رخ نداد، چه زمانی امکان پرداخت این معوقات خواهد بود؟»، اظهار داشت: به شدت دنبال پرداخت این معوقات هستیم؛ در تلاش هستیم تا از سوی خزانه برای پرداختی مشکلی رخ ندهد و بتوانیم پرداخت‌هایی را تا قبل از مهر ماه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مبلغ کلی معوقات و همچنین حق التدریس معلمان، به فارس گفت: کل معوقات معلمان نزدیک به 1000 میلیارد تومان است که حدود 200 میلیارد تومان حق‌التدریس به معلمان بدهکار هستیم.

وی افزود: در تلاش هستیم تا بخشی از این معوقات را تا پیش از مهر ماه پرداخت کنیم و معلمان نگرانی نداشته باشند که از سال گذشته پرداختی نداشته باشیم.

به گزارش فارس، بخشی از مشکلات معلمان مربوط به عدم پرداخت به موقع این معوقات و بخشی از ناراحتی معلمان مربوط به وعده‌های غیرعملی مسئولان است.

بسیاری از فرهنگیان برای همین مقدار حق التدریس معوق برنامه‌ریزی می‌کنند و علاقه‌مند هستند که پرداخت این دست معوقات به‌روز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات