خبرهای داغ:
مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند خبر داد

اجرای مرحله اول طرح ملی وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی نهاوند

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند از اجرای مرحله اول طرح ملی وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی شهرستان نهاوند خبر داد.
کد خبر: ۸۹۴۲۷۹۴
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲

اجرای مرحله اول طرح ملی وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی نهاوندمومنعلی دارابی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند با اشاره به اجرای مرحله اول طرح ملی وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی شهرستان نهاوند اظهار داشت: آغاز این طرح با حضور جمعی از مسئولان و آموزگاران در دبستان قرآنی طاها برگزار شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان راحت‌تر از درمان آن است، بیان کرد: به منظور فرهنگ سازی و افزایش مراقبت‌های بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان زیر 14 سال و در راستای طرح‌های سلامت دهان و دندان، مرحله اول طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان به طور جامع و گسترده در مدارس ابتدایی تحت پوشش بهداشت ودرمان نهاوند آغاز شد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند با بیان اینکه این طرح با هماهنگی مدیریت آموزش و پرورش در شهرستان انجام شد، افزود: در اجرای این طرح ابتدا آموزش‌های لازم توسط کارشناسان و مربیان بهداشت دهان و دندان و بهورزان در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و پس از مسواک زدن برای انجام عمل وارنیش فلوراید آماده می‌شوند که این کار توسط تیم مراقبین بهداشت به صوت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح حدود9  هزارنفر دانش‌آموز را زیر پوشش خود قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: انجام طرح‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان 14- 6 سال از اهداف بلندمدت بهداشت و درمان است که با همکاری آموزش و پرورش برای سلامت دهان و دندان در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود.

دارابی با اشاره به اینکه از نظر علمی ثابت شده است که فلورایدتراپی با وارنیش می‌تواند تا 45 درصد پوسیدگی دندان‌های کودکان را کاهش دهد، تصریح کرد: فلوراید ماده‌ای است که وقتی در مجاورت مینای دندان قرار می‌گیرد با نفوذ به آن باعث استحکام دندان در برابر پوسیدگی می‌شود.

وی با اشاره به چند روش استفاده از فلوراید عنوان کرد: استفاده از وارنیش فلوراید و خمیردندان، ژل و فلوراید از جمله روش‌های استفاده موضعی این ماده است.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند با بیان اینکه روش خوراکی بیشتر در مناطقی استفاده می‌شود که میزان فلوراید آب کم است، اظهار داشت: با توجه به تحقیقات انجام شده، وارنیش فلوراید می‌تواند برای مدت طولانی یعنی حدود 28 هفته از خود فلوراید آزاد کند و با نفوذ به مینای دندان ضمن آهسته سازی روند پوسیدگی، آن را متوقف کند.

به گفته وی مناطق با میزان فلوراید پایین‌تر از حد استاندارد،  کودکان در زمان استفاده از شیشه شیر، افراد دارای سابقه فامیلی پوسیدگی، افراد دارای عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی جسمی، افراد تحت رادیوتراپی ناحیه سر و صورت و افراد دارای دندان‌های سالم برای استحکام بیشتر دندان‌ها از جمله موارد کاربرد وارنیش فلوراید است.

دارابی گفت: استفاده از وارنیش فلوراید روش راحت و قابل قبولی است که نیاز به تجهیزات دندانپزشکی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول طرح وارنیش فلوراید مهرماه سال جاری در مدارس ابتدایی تحت پوشش این شبکه اجرا شد، افزود: حضور کارشناس و مربیان به مدارس، آموزش اصول اولیه بهداشت دهان و دندان و توزیع مسواک و خمیردندان در سطح مدارس ابتدایی به ویژه با اولویت مدارس روستایی از دیگر اقدامات پیشگیرانه واحد بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت در راستای جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان بود.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شهرستان نهاوند با اشاره به روایاتی از ائمه اطهار(ع) به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان پرداخت و گفت: پوسیدگی دندان یک بیماری مسری قابل انتقال به وسیله فعالیت میکروب‌های محیط دهان است که می‌تواند از یک دندان به دندان دیگر یا از فردی به فرد دیگری انتقال یابد.

وی با بیان اینکه به علت غفلت در رعایت بهداشت دهان و دندان و نگهداری دندان‌ها، شایع‌ترین بیماری پس از سرماخوردگی، پوسیدگی دندان است، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده 50-40 درصد دانش‌آموزان مسواک نمی‌زنند  یا حداقل روزی یک بار مسواک می‌زنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات