خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد

بدهی 416 میلیارد تومانی ادارات دولتی به اوقاف استان همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: مستندسازی مطالبات اداره اوقاف صورت گرفته که 416 میلیارد تومان بدهی ادارات دولتی به موقوفات است که بیشتر مربوط به نیروهای مسلح است.
کد خبر: ۸۹۴۸۴۵۹
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

بدهی 416 میلیارد تومانی ادارات دولتی به اوقاف استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام محمد کاروند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن دهه وقف و تسلیت درگذشت تعدادی از هم وطنان زلزله اخیر با بیان اینکه یک ماه به مسائل وقف اختصاص داده می شود، اظهار کرد: وقف در فقه به نام وقف در اموال است و دهه وقف با عنوان همه واقف باشیم برگزار می‌شود.

وی یاد و خاطره افرادی که جان و مال خود را وقف اسلام و مردم کرده اند را گرامیداشت و ادامه داد: استان همدان یکی از استان‌های موقوفه‌خیز است و در همدان، شهر بدون موقوفه وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به واقفان بزرگ استان همدان افزود: واقف تا درد مردم را احساس نکند مال خود را وقف نمی کند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های این دهه گفت: برنامه «همه واقف باشیم» و تئاتر خیابانی با موضوع وقف و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس از جمله برنامه های این دهه است.

کاروند بیان داشت: همچنین ساخت و پخش 9 فیلم مستند با همکاری روابط عمومی صورت گرفته که از مرکز همدان و شبکه 3سیما پخش خواهد شد که یکی از آنها موقوفه سیف الدوله است.

وی اظهار داشت: با ایجاد مستند توانستیم واقفین خیراندیش را به نمایش بگذاریم و با نشان دادن این فیلم های تهیه شده اقدامات انجام گرفته در حوزه مذهبی، سلامت و خدمات عمرانی را نمایش دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه از جمله اقدامات دیگر برگزاری همایش «یاوران وقف» است، گفت: تجلیل از فعالان عرصه وقف و فعالان قرآنی و اصحاب رسانه که بیشترین ارتباط را داشته اند، انجام از برنامه‌های این ایام است و همچنین اعزام کاروان زائر اولی‌ها برای مشهد مقدس در روز سوم آذر انجام خواهند شد.

وی با اشاره بازسازی اماکن مذهبی و مرکز فرهنگی امام‌زاده عبدالله(ع) و چند امام‌زاده گفت: در این ایام افتتاح اماکن مذهبی، همایش وقف در تاریخ همدان و برگزاری نشست‌های صنفی در سطح استان را نیز خواهیم داشت.

کاروند با بیان اینکه اعزام اکیپ‌های پزشکی در فامنین نیز از دیگر برنامه‌ها است، افزود: همچنین درمانگاه اعتمادیه و بیمارستان امیرالمومنین(ع) در اسدآباد این هفته به صورت رایگان ویزیت خواهند شد.

وی با اشاره به کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و ارسال محموله‌های مورد نیاز آنان به این مناطق ادامه داد: در مرحله دوم نیز حدود 90 میلیون تومان از محل موقوفات ارسال شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در این دهه ساخت 10 حمام روستایی در کبودراهنگ به اتمام خواهد رسید، با اشاره به وجود 713 موقوفه منفعتی در استان گفت: 307 عنوان نیت وقف را در استان شاهد هستیم.

وی با اشاره به اقدامات شاخص عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه اجرای نیت مذهبی انجام شده این بود که 150 نفر از مبلغین قم و 106 نفر از مبلغین بومی در سال جاری و در مراسمات به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

کاروند از اجرای ویژه برنامه «مهر تحصیلی» در سطح استان خبر داد و گفت: 6 هزار و 200 بسته حمایتی تهیه و بین دانش آموزان توزیع شده است، همچنین 800 میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان و دانش‌آموزان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از نیت‌ها در حوزه سلامت است، یادآور شد: از محل موقوفه بها الملک اکیپ پزشکی به 32 روستا اعزام شدند و درمانگاه اعتمادیه نیز سسال گذشته افتتاح شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ابراز داشت: همچنین از این محل در سطح شهرستان همدان به کودکان پروانه ای که یکی از بدترین بیماری ها است کمک شده که 33 نفر در استان است و بیشترین آمار کودکان پروانه ای نیز در شهرستان تویسرکان است.

وی افزود: یکی از اقدامات سازمان اوقاف برگزاری مسابقات قرآن کریم است که برای حفظ قرآن کریم 8 هزار و 800 نفر ثبت نام اولیه داشتیم و کلاس ها برگزار خواهد شد.

کاروند با بیان اینکه برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی برای خانواده ها از دیگر برنامه ها است، گفت: تهیه بسته های سبد کالا به اندازه وسع موقوفه‌ها نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه 52 مورد وقف جدید در سال جاری داشتیم، گفت: از جمله این وقف‌ها وقف کشاورزی، باغ و آخرین وقف نیز 110 اثر فلزی دارای ارزش فرهنگی استاد ضرابی که مربوط به صنایع دستی است، امروز انجام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اقداماتی که در حوزه عمرانی انجام شده است، گفت: تعمیرات سرویس‌های بهداشتی بیش از 60 بقعه، فضای سبز، سر درب امامزاده یحیی(ع) و... انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیگیر ساخت زائرسرا در امام زاده محسن(ع) هستیم، ادامه داد: در کل استان پنج بقعه متبرکه را بازسازی کردیم که اعتبارات از محل نزولات خود ضریح و کمک های دولتی بوده است.

کاروند با اشاره به اخذ سند مالکیت گفت: در بحث اخذ سند مالکیت در بقاع متبرکه 6هزار و 904 هزار هکتار سند مالکیت از ابتدای سال در استان همدان گرفتیم که شامل موقوفات بزرگ و کوچک است.

وی خاطرنشان کرد: مستندسازی مطالبات اداره اوقاف صورت گرفته که 416 میلیارد تومان بدهی ادارات دولتی به موقوفات است که بیشتر مربوط به نیروهای مسلح است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه 154 میلیارد تومان از این مقدار را ادارات پذیرفته اند که باید پرداخت کنند، گفت: پایگاه نوژه همدان و شهرداری بیشترین بدهی را به اوقاف دارند.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات