خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر شناخت حقیقت و اسرار نماز گفت: رستگاران کسانی هستند که با وجود رعایت آداب نماز حقیقت آن را نیز دریافته و با‌ آداب و تشریفات به نماز ایستادند.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۲۶
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

ضرورت شناخت حقیقت و اسرار نماز/ نماز بالاترین نمود بندگیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت الله غیاث الدین طه محمدی امروز در نهمین اجلاس استانی نماز با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز اظهار داشت:  نماز عامل جدایی کفر از ایمان است.

وی با بیان اینکه ادای حق نماز کار هر شخصی نیست، گفت: ما نماز را آنچنان  که باید نمی‌شناسیم، خدایی را ناشناخته بندگی می‌کنیم، پیامبر ناشناخته‌ای را امت هستیم، امامان ناشناخته ای را شیعه و دین ناشناخته‌ای را متدین و نمازی را که  حقیقت آن را نمی دانیم به جا می آوریم و حل این مسئله به آسانی امکانپذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با  تاکید بر شناخت حقیقت نماز بیان کرد: در صورت تجلی عینی بخشیدن به نماز، تاثیرگذاری قابل توجهی خواهد داشت به طوری که اگر  از آن بخواهیم خود را معرفی کند جمله «هرکسی از ظن خود شد یار من» را می‌گوید.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی مراسم اجلاسیه و این گونه مراسمات برداشتن قدمی در جستجوی اسرار و راز پنهان نماز است، تصریح کرد: بارها شده که برای اهتمام و بزرگداشت این فریضه الهی برنامه‌هایی را برگزار کرده‌ایم اما واقعیت این است که ما نمی‌دانیم نماز چیست.

محمدی با اشاره به تفاوت‌های آداب و اسرار نماز عنوان کرد: بزرگان دینی ما توانستند در عرصه نماز کتاب‌هایی مانند «آداب صلاه» و«اسرار صلاه» را خلق کنند اما باید به این اهتمام ورزید که چه تفاوتی بین آداب و اسرار نماز وجود دارد چراکه پرداختن به این موضوعات نوعی سیر و سلوک است.

وی آداب نماز را چهره زیبا و برونی نماز دانست و بیان داشت: آداب نماز چهره زیبای بیرونی نماز را نشان می دهد و در مقابل  اسرار نماز، حقیقت نورانی و معراجی نماز را تعیین می‌کند که خود یک سیر و سلوک است و در احادیث آمده که اگر کسی یک رکعت نماز قابل قبول داشته باشد، به طور قطع اهل بهشت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان نماز را عاملی مهم در راستای پیشرفت دانست و تصریح کرد: باید اندیشید که آیا توانسته ایم در زندگی خود یک رکعت نماز مورد قبول  خداوند متعال ادا کرده باشیم؟

وی ادامه داد: انسان‌های بزرگ به واسطه نماز به تمام آرمان‌های خود دست یافته و افرادی که درمانده و از همه چیز محروم شده‌اند به دلیل غافل ماندن از نماز و یا ادای ناقص این فریضه الهی بوده است.

محمدی نماز را حائلی بین کفر و ایمان معرفی کرد و افزود: در جداسازی کفر و ایمان نماز نقش اول و آخر را ایفا می‌کند و خداوند متعال بهشت را  8 طبقه و جهنم را 7 طبقه ایجاد کرد به طوری که طبقه هفتم جهنم متعلق به افرادی است که نسبت به نماز بی اعتنا بودند و یا حق آن را به درستی ادا نکردند و آن را ضایع کردند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها به لحاظ مسائل زودگذر دنیایی نسبت به نماز بی اعتنا شده‌اند، گفت: بدترین مرحله جفا در حق نماز این است که آن را به تمسخر بگیریم به طوری که با غسل، وضو و فراهم آوردن طهارت رو به نماز بایستیم اما در اقامه نماز بدن عنصر تنها در حال نماز باشد و روح و روان در مکانی دیگر سیر کند و این‌ها همان کسانی هستند که نماز را بد نام و ضایع می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اضافه کرد: ضایع کردن نماز را مثل زنانی دانست که 9 ماه بارداری و سختی آن را تحمل کرده اما در آخر بارداری، فرزندش سقط شود و در این صورت تمام زحمات هیچ می شود.

وی با تأکید بر شناخت حقیقت و اسرار  نماز؛ رستگاران  را کسانی  دانست که با وجود رعایت آداب نماز حقیقت آن را نیز دریافته و با‌ آداب و تشریفات به نماز ایستادند.

محمدی با اشاره به اثرگذاری شناخت اسرار نماز با بیان اینکه امام خامنه ای(مد ظله العالی) همواره جوانان را به تولید علم توصیه می‌کند، یادآور شد: آنهایی که به حقیقت نماز پی بردند و مقید به آداب و اسرار آن بودند به بالاترین نمود بندگی دست یافته‌اند که نمونه آن حکیم دانا بوعلی سینا یک نخبه و ممتاز بود که  توانست با شناخت اسرار نماز به تنهایی به تولید علم عصر خود در حوزه های علمی، دینی و فلسفی بپردازد.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه نماز خواندن نباید همچون چریدن آهو و نشستن شتر باشد، خاطرنشان کرد: ما هنوز ندیدیم یک نفر از عرفای شامخ به چه شکل نماز را ادا می کند که از آن یاد بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ابراز داشت: امام صادق فرموه اند که نماز 4 هزار حدود دارد که باید محقق شود، ما در ادای نماز آیا از این 4 هزار تا 5 تا را انجام داده‌ایم؟

وی با بیان اینکه نماز بالاترین نمود بندگی است، اضافه کرد : آنها که نماز را شناختند خود را در مقابل خداوند فقر مطلق و در عجز و ناتوانی می بینند و از خداوند درخواست کمک می‌کنند و رستگار می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات