خبرهای داغ:

آغاز نظارت عالیه بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان همدان

نظارت عالیه حوزه بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با حضور بازرسانی از 6 استان آغاز شد.
کد خبر: ۸۹۶۲۸۷۷
|
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰

آغاز نظارت عالیه بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ارزیابی نظارت عالیه بهره‌برداری با حضور بازرسانی از 6 استان در شرکت توزیع نیروی برق استان همدان آغاز شد.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در مراسم افتتاحیه نظارت عالیه این شرکت با بیان اینکه بحث بهره‌برداری از مقولات مهم و اولویت‌دار وزارت نیرو و توانیر است، اظهار داشت: از دیرباز بحث ممیزی و نظارت به صورت جدی در سطح شرکت‌های توزیع اجرایی شده است.

محمدمهدی شهیدی افزود: با توجه به اینکه بهره‌برداری به عنوان پیشانی خدمات در شرکت‌های توزیع شناخته شده بنابراین تمام فعالیت‌هایی که در بخش‌های دیگر صورت می‌گیرد در این بخش تأثیرگذار است.

وی با اشاره به وجود 704 هزار مشترک برق تا پایان سال 95 در استان همدان عنوان کرد: عمده مصارف برق استان در بخش کشاورزی بوده و این میزان در بخش صنعت 11 درصد است.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: طول شبکه 20 کیلوولت و فشار ضعیف استان بالغ بر 18 هزار کیلومتر و تعداد فیدرهای 20 کیلوولت 275 دستگاه است.

وی با اشاره به وجود 15 هزار و 770 دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 2 هزار و 194 مگاولت آمپر در استان ادامه داد: پیک بار سال 95 استان 651 مگاوات بود که به نسبت پیک، ظرفیت ما 2.5 برابر است.

شهیدی با بیان اینکه ظرفیت فوق توزیع نیز یک هزار و 796 مگاولت آمپر است، گفت: این یک فرصت است که ما از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: تلفات شرکت با توجه به اقدامات صورت گرفته روند کاهشی داشته که در پایان سال 95 به رقم 10.7 درصد رسید و امسال نیز برنامه داریم که این میزان را به 10 درصد کاهش دهیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه تا پایان سال 70 در استان همدان تبدیل ولتاژ به 20 کیلوولت صورت گرفت و بحث رینگ 63 را داشتیم، اظهار داشت: این امر در واقع کمک قابل توجهی در راستای پایداری شبکه در بخش فوق توزیع ایجاد کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر پنج پست 63.20 کیلوولت در رینگ قرار گرفته که به نحو مطلوب امکان مانور را برای شرکت فراهم خواهد کرد.

شهیدی با اشاره به ساختار و معماری شهر همدان و وجود 2 رینگ 3.5 کیلومتر و 17 کیلومتر در استان گفت: در راستای فراهم کردن قدرت مانوری برای رینگ باز اقدام به احداث شبکه به صورت کابلی در رینگ اول و خطوط هوایی دو مداره در رینگ دوم کرده‌ایم که این امر امکان مانور را برای پنج پستی که تغذیه کننده رینگ‌ها است فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال 71 نیز نیروگاه شهید مفتح وارد مدار شد که پایداری برق استان را فراهم کرد، افزود: با توجه به اینکه این نیروگاه معادل 17 میلیون مترمکعب آب را در سال مصرف می کرد، یکی از چالش‌های استان بود و با اقداماتی که طی سال‌های اخیر صورت گرفت با انتقال پساب به نیروگاه و احداث یک برج خنک کننده میزان مصرف آب این نیروگاه تا یک پنجم تقلیل یافت.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: این نیروگاه تا سال 94 نمی توانست بیشتر از 300 مگاوات برق تولید کند که از تیر ماه سال 95 با توجه به اقدامات صورت گرفته و تأمین آب، می‌تواند یک هزار مگاوات تولید داشته باشد.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات توزیع برق استان از قبیل ایجاد رینگ باز، افزایش قدرت مانور و عدم تجاور بار خطوط از 150 آمپر افزود: نصب کلیدهای مانوری نیز از دیگر مباحث بوده که سال گذشته 700 میلیون تومان تجهیزات برای این بخش هزینه شد.

شهیدی یادآور شد: در بحث کاهش تلفات و کاهش انرژی توزیع نشده نیز بر اساس برنامه، شرکت توزیع باید 15 درصد در هر سال این رقم را کاهش دهد که در این زمینه از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم و نیاز است اقدامات موثری انجام دهیم.

وی ادامه داد: در تعداد قطعی‌ها طی 8 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد و در خاموشی‌ها 99 درصد کاهش داشته‌ایم که با توجه به روند نزولی این دو شاخص انرژی توزیع نشده نیز در استان 20 درصد کاهش داشته است.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه برای نصب کلیدهای مانوری به ازای هر 20 کیلومتر شبکه لازم است یک کلید قطع کننده نصب شود، گفت: با توجه به اینکه ما 10 هزار کیلومتر شبکه داریم لازم است 500 کلید داشته باشیم که تاکنون 366 کلید در مدار قرار گرفته و تلاش داریم این میزان به استاندارد نزدیک شود.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری میراث اقداماتی است که در سایر بخش‌ها صورت می‌گیرد، افزود: اگر این بخش‌ها به درستی در انجام وظیفه خود ایفای نقش نکنند تبعات آن در بهره‌برداری دیده می‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه طراحی شبکه‌ها بر اساس رژیم بارگذاری در هر استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: متاسفانه با توجه به تغییرات شرایط جوی در چند سال گذشته این رژیم نیز تغییر کرده است و جا دارد در این زمینه مطالعات و تحقیقات بیشتری صورت گیرد و شرایط بارگذاری در مناطق استان و کشور را مجدد بررسی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بخش نظارت ادامه داد: در این بخش نیز هم در احداث و هم در تعمیرات باید از افراد با تجربه و خبره استفاده کنیم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ابراز داشت: مجریان و پیمانکاران ما اگر توانمندی لازم را نداشته باشند در بحث اجرای پروژه‌ها مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند که تبعات آن در بهره‌برداری بروز خواهد بود.

وی ضمن تأکید بر استفاده از تجهیزات با کیفیت یادآور شد: تعمیرات خط گرم نیز از دیگر مباحث این بخش است که از طریق پیمانکار در استان همدان انجام می‌گیرد که در تلاش هستیم با تأمین نقدینگی تجهیزات آن را خریداری کنیم.

شهیدی با اشاره به اجرای مانیتورینگ در شرکت عنوان کرد: همچنین بحث آر تی یو را در شرکت از طریق تحقیقات انجام دادیم که 95 درصد کار انجام شده و برای 15 نقطه به صورت پایلوت در نظر گرفتیم که بحث فرمان از راه دور انجام شود.

وی با بیان اینکه بخش تولید پراکنده نیز در دستور کار شرکت بوده است، گفت: طی سه سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و استان همدان به عنوان پایلوت نیروگاه خورشیدی در کشور بوده است.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به بهره‌برداری از 2 نیروگاه خورشیدی طی سال گذشته در همدان افزود: هفت نیروگاه 7 مگاواتی و دو نیروگاه 30 مگاواتی در تویسرکان نیز امسال در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه دو نیروگاه خورشیدی نیز به صورت آزمایشی وارد مدار شده است، گفت: یک نیروگاه نیز طی یک هفته آینده وارد مدار می‌شود.

حسین مظفری مدیر امور دیسپاچینگ شمال غرب تهران نیز در این جلسه نظارت عالیه را یک فرصت برای تبادل تجربه بین همکاران و شرکت‌های توزیع دانست.

گفتنی است؛ نظارت عالیه شرکت توزیع نیروی برق استان همدان توسط بازرسانی از استان‌های تهران، تبریز، زنجان، اراک، گیلان و کرمان به مدت سه روز در این شرکت انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات