تحلیلگر مسائل سیاسی در یزد:
واگرایی ایران و فلسطین موجب تقویت رژیم صهیونیستی است/ انتفاضه سوم؛ هدف دیپلماسی ایران
استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: مسلماً واگرایی میان ایران و سایر کشورها و نیز برخی گروههای فلسطینی باعث تقویت جناح رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد، با بیان اینکه مسئله فلسطین همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ معاصر جهان و به خصوص در غرب آسیا بوده است، اظهار کرد: در این راستا کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به خصوص دولت آمریکا همواره در صدد تبدیل محور مسئله فلسطین از محور «اسلام-صهیونیسم» به محور «فلسطینی- صهیونیستی» بوده اند و در این راستا تمام تلاش خود را نیز از بعد جنگ دوم جهانی بکار بردهاند که آخرین آنها انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس توسط دولت ترامپ است.
دکتر سید محسن میرحسینی ادامه داد: از سوی دیگر خط مشی کلی دستگاه سیاست خارجی کشورها از قانون اساسی کشورها گرفته میشود و با تغییر دولتها در این خطوط کلی نمیتواند تغییری حاصل شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا در سیاست خارجی هدف خود را حفاظت از استقلال و حاکمیت ملی در عرصه بین الملل (اصل صدو سی و سوم)، دفاع از حقوق مسلمانان، حمایت از مستضعفین در برابر مستکبرین و حمایت از نهضتهای آزادی بخش (اصل یکصد و پنجاه و چهارم)، تلاش در جهت تشکیل امت واحد جهانی و. قرار داده است و بدین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مسئله فلسطین همواره در کانون توجه سیاست خارجی ایران در دولتهای مختلف البته با شدت کمتر و بیشتر بوده است، اما هیچگاه این امر در سیاست خارجی ما مغفول نبوده است.
وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در قبال فلسطین در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته است افزود: آنچه که در این رابطه اهمیت دارد عملکرد برخی کشورهای اسلامی در قبال اسراییل است چرا که بسیاری از کشورهایی که در صف اول مقابله با رژیم صهیونیستی بوده و جنگهای معروف اعراب و اسراییل را تجربه کردند مانند مصر و عربستان امروزه به صورت مخفیانه با آن کشور رابطه برقرار کرده و آرمانهای خود در براندازی رژیم اسراییل را بدست فراموشی سپردهاند که این امر خود بواسطه دسیسه آن رژیم و نیز پیروی رژیمهای عربی از سیاستهای ضد فلسطینی قدرتهای بزرگ اروپایی و آمریکا بوده است که همواره اسراییل را به عنوان خط قرمز خود در منطقه تلقی کردهاند.
میرحسینی اذعان کرد: طرح مسئله ایجاد «هلال شیعی» که قائلین به آن مدعی بودند که ایران در صدد ایجاد یک هلال شیعه برای مقابله با اهل سنت در منطقه میباشد باعث گردیده تا کشورهای عربی در دام این سیاست افتاده و شیعه هراسی و ایران هراسی دیپلماسی این کشورها را حتی در قبال رژیم اسراییل در تقابل با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف دستگاه دیپلماسی کشورمان باید تبیین مواضع ایران در قبال حمایت از سایر کشورها یا ملتها باشد، گفت: همانگونه که تا به حال نیز عملکرد سیاست خارجی کشورمان نیز نشان داده شیعه بودن یا سنی بودن ملاکی برای حمایت از دیگران نبوده است و اصل مظلوم بودن ملتها میباشد چه شیعه چه اهل سنت و نمونه بارز آن هم مردم فلسطین میباشند که اهل سنت هستند یا در سوریه که تعداد شیعیان در اقلیت میباشد لذا این شواهد نشان میدهد که تئوری هلال شیعی سخنی لغو بوده و این امر باید مورد تبیین دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان اتحاد مجددی را در قبال مسئله فلسطین ایجاد نمود.
وی با اشاره به مواضع سیاست خارجی کشورمان نسبت به مسئله فلسطین گفت: این مواضع در سه زمینه میتواند فعال باشد، اول افشای بیشتر ماهیت اسرائیل همانند کاری که امام (ره) در اعلام روز قدس انجام دادند. موضع دوم حمایت از ملت فلسطین است که این حمایت میتواند دو جنبه مادی و معنوی را داشته باشد و هرچند که تابه حال با قوت و یا ضعف در دولتهای مختلف اجرا شده است، اما با توجه به تحولات اخیر در صحنه فلسطین باید مورد بازنگری قرار گرفته و دوباره مانند دوران اولیه پیروزی انقلاب اسلامی همه جانبه و کامل باشد و موضع سوم هم باید هوشیاری در مورد مذاکرات صلح خاورمیانه باشد چرا که هرچند اصل مذاکره هیچ گاه نفی نشده و میتواند مفید باشد، اما مذاکرات نابرابر و گاه تحت فشار قدرتای بزرگ و یا به دست کسانی که رهبران حقیقی مردم فلسطین تلقی نمیشوند میتواند ثمره سالها ایستادگی و مقاومت فلسطینیان را در قالب جنبش انتفاضه تحت تأثیر قرار داده و دست اسراییلیها را در این خصوص باز گذارد.
این کارشناس برجسته مسائل سیاسی با اشاره به چگونگی حمایت از فلسطین در جوامع جهانی عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت روحانی راهبرد تعامل با جهان را در سیاست خارجی خود اتخاذ نموده لذا از این فرصت باید در جهت دفاع از مردم فلسطین استفاده نماید.
میرحسینی افزود: با توجه به اینکه سیاست خارجی ما نیز مبتنی بر قانون اساسی بوده و در این راستا اولویت سیاست خارجی ما ابتدا کشورهای همسایه و در رتبه دوم کشورهای اسلامی و در رتبه سوم کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و در آخر کشورهایی را شامل میشود که به نوعی بتوانند در تأمین نیازهای ما در زمینههای مختلف مؤثر باشند در زمینه فلسطین نیز باید این دید وجود داشته باشد و در وهله اول گفتمان با همسایگان در قالب منطقهگرایی و در رتبه دوم در بعد بینالمللی که مجامع بینالمللی را نیز شامل میشود رایزنی و همفکری وجود داشته باشد.
وی افزود: امروزه متاسفانه با سیطره ۵ قدرت برتر به عنوان اعضای دائم شورای امنیت که دارای حق وتو میباشند بر سازمان ملل که بزرگترین مجمع کشورهای جهان میباشند دفاع از کشورهای مظلوم و ستمدیده که باعث و بانی آن برخی از همین کشورهای دارای حق وتو میباشند بسیار مشکل است لذا در این راستا با توجه به حق حاکمیت مساوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد به نظر میرسد رایزنی فعالانه با کشورهایی که به نوعی با مواضع کشورمان سمپاتی دارند و یا مشارکت فعالانه در سازمانهایی مانند سازمان کشورهای غیرمتعهدها و نیز بخصوص کشورهای خاورمیانه میتواند زمینههای همگرایی بیشتر در مواضع این کشورها نسبت به مسئله فلسطین را در پی داشته باشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که دور شدن ایران از گروههای فلسطینی تامین کننده منافع چه کشورهایی است، تصریح کرد: مسلماً واگرایی میان ایران و سایر کشورها و نیز برخی گروههای فلسطینی باعث تقویت جناح رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم خواهد شد.
دکتر میرحسینی عنوان کرد: به نظر میرسد با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته برای تحت تأثیر قرار دادن مسئله فلسطین توسط آمریکا و اسراییل و کشورهای حامی هنوز در این زمینه نقاط امید بخشی وجود دارد چرا که رأی مخالف مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز رأی قاطع ۱۴ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت که باعث شد آمریکا آنرا وتو نماید نشان میدهد که هنوز در این زمینه میتوان در صورت همگرایی کشورها با ایران امید به تحولات مثبتی به نفع فلسطین را داشت.
وی افزود: هدف دیپلماسی ایران باید کمک به ایجاد انتفاضه سوم در مقابل مقامات رژیم اسراییل باشد که انتقال پایتخت آمریکا به قدس را بالفور دوم دانستهاند لذا در این راستا وحدت همه جانبه میان کلیه جنبشهای فلسطین اعم از حماس و ساف و نیز اتحاد آنان با کشورهایی نظیر ایران که حامی حقیقی آنان میباشند میتواند امید را در دل مردم فلسطین دوباره شعلهور سازد. در این میان رأی اعضای اصلی سازمان ملل متحد علیه آمریکا در قضیه انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس یعنی کشورهایی که تا پیش از آن موافق سیاستهای ایالات متحده بودهاند نشان از آن دارد که سیاستهای بیخردانه ترامپ حتی در میان هم پیمانان خود نیز جایی ندارد و آش به قدری شور شده که صدای آشپزان هم در آمده است.
استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: به نظر اتحاد گروههای مختلف مقاومت فلسطینی با یکدیگر و با کشورهای پشتیبان آنان باید در جهت پیشبرد شعار رفراندوم «هر فلسطینی یک رای» که در حقیقت همان طرحی است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردیده باید مورد توجه قرار گرفته و تا تحقق حقوق کامل فلسطینیها این روند ادامه داشته باشد.
میرحسینی تصریح کرد: در یک جمعبندی میتوان گفت: مواضع انفعالی و یا واگرا میان ایران و گروههای مختلف فلسطینی بخصوص حماس در مقطع کنونی که دولت جدید آمریکا به رهبری ترامپ قصد دارد به هر نحو که شده پایههای رژیم صهیونیستی را تقویت نماید، میتواند در جهت تقویت جناح مقابل مردم فلسطین باشد به خصوص اگر تحولات اخیر منطقه و روابط گسترده میان عربستان و آمریکا و حتی سعودیها و اسرائیلیها را مد نظر داشته باشیم مسلماً سناریوهای پیش رو برای مردم فلسطین چندان خوشایند نخواهند بود.
دکتر سید محسن میرحسینی ادامه داد: از سوی دیگر خط مشی کلی دستگاه سیاست خارجی کشورها از قانون اساسی کشورها گرفته میشود و با تغییر دولتها در این خطوط کلی نمیتواند تغییری حاصل شود. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا در سیاست خارجی هدف خود را حفاظت از استقلال و حاکمیت ملی در عرصه بین الملل (اصل صدو سی و سوم)، دفاع از حقوق مسلمانان، حمایت از مستضعفین در برابر مستکبرین و حمایت از نهضتهای آزادی بخش (اصل یکصد و پنجاه و چهارم)، تلاش در جهت تشکیل امت واحد جهانی و. قرار داده است و بدین دلیل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مسئله فلسطین همواره در کانون توجه سیاست خارجی ایران در دولتهای مختلف البته با شدت کمتر و بیشتر بوده است، اما هیچگاه این امر در سیاست خارجی ما مغفول نبوده است.
وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در قبال فلسطین در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته است افزود: آنچه که در این رابطه اهمیت دارد عملکرد برخی کشورهای اسلامی در قبال اسراییل است چرا که بسیاری از کشورهایی که در صف اول مقابله با رژیم صهیونیستی بوده و جنگهای معروف اعراب و اسراییل را تجربه کردند مانند مصر و عربستان امروزه به صورت مخفیانه با آن کشور رابطه برقرار کرده و آرمانهای خود در براندازی رژیم اسراییل را بدست فراموشی سپردهاند که این امر خود بواسطه دسیسه آن رژیم و نیز پیروی رژیمهای عربی از سیاستهای ضد فلسطینی قدرتهای بزرگ اروپایی و آمریکا بوده است که همواره اسراییل را به عنوان خط قرمز خود در منطقه تلقی کردهاند.
میرحسینی اذعان کرد: طرح مسئله ایجاد «هلال شیعی» که قائلین به آن مدعی بودند که ایران در صدد ایجاد یک هلال شیعه برای مقابله با اهل سنت در منطقه میباشد باعث گردیده تا کشورهای عربی در دام این سیاست افتاده و شیعه هراسی و ایران هراسی دیپلماسی این کشورها را حتی در قبال رژیم اسراییل در تقابل با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف دستگاه دیپلماسی کشورمان باید تبیین مواضع ایران در قبال حمایت از سایر کشورها یا ملتها باشد، گفت: همانگونه که تا به حال نیز عملکرد سیاست خارجی کشورمان نیز نشان داده شیعه بودن یا سنی بودن ملاکی برای حمایت از دیگران نبوده است و اصل مظلوم بودن ملتها میباشد چه شیعه چه اهل سنت و نمونه بارز آن هم مردم فلسطین میباشند که اهل سنت هستند یا در سوریه که تعداد شیعیان در اقلیت میباشد لذا این شواهد نشان میدهد که تئوری هلال شیعی سخنی لغو بوده و این امر باید مورد تبیین دستگاه سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان اتحاد مجددی را در قبال مسئله فلسطین ایجاد نمود.
وی با اشاره به مواضع سیاست خارجی کشورمان نسبت به مسئله فلسطین گفت: این مواضع در سه زمینه میتواند فعال باشد، اول افشای بیشتر ماهیت اسرائیل همانند کاری که امام (ره) در اعلام روز قدس انجام دادند. موضع دوم حمایت از ملت فلسطین است که این حمایت میتواند دو جنبه مادی و معنوی را داشته باشد و هرچند که تابه حال با قوت و یا ضعف در دولتهای مختلف اجرا شده است، اما با توجه به تحولات اخیر در صحنه فلسطین باید مورد بازنگری قرار گرفته و دوباره مانند دوران اولیه پیروزی انقلاب اسلامی همه جانبه و کامل باشد و موضع سوم هم باید هوشیاری در مورد مذاکرات صلح خاورمیانه باشد چرا که هرچند اصل مذاکره هیچ گاه نفی نشده و میتواند مفید باشد، اما مذاکرات نابرابر و گاه تحت فشار قدرتای بزرگ و یا به دست کسانی که رهبران حقیقی مردم فلسطین تلقی نمیشوند میتواند ثمره سالها ایستادگی و مقاومت فلسطینیان را در قالب جنبش انتفاضه تحت تأثیر قرار داده و دست اسراییلیها را در این خصوص باز گذارد.
این کارشناس برجسته مسائل سیاسی با اشاره به چگونگی حمایت از فلسطین در جوامع جهانی عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت روحانی راهبرد تعامل با جهان را در سیاست خارجی خود اتخاذ نموده لذا از این فرصت باید در جهت دفاع از مردم فلسطین استفاده نماید.
میرحسینی افزود: با توجه به اینکه سیاست خارجی ما نیز مبتنی بر قانون اساسی بوده و در این راستا اولویت سیاست خارجی ما ابتدا کشورهای همسایه و در رتبه دوم کشورهای اسلامی و در رتبه سوم کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و در آخر کشورهایی را شامل میشود که به نوعی بتوانند در تأمین نیازهای ما در زمینههای مختلف مؤثر باشند در زمینه فلسطین نیز باید این دید وجود داشته باشد و در وهله اول گفتمان با همسایگان در قالب منطقهگرایی و در رتبه دوم در بعد بینالمللی که مجامع بینالمللی را نیز شامل میشود رایزنی و همفکری وجود داشته باشد.
وی افزود: امروزه متاسفانه با سیطره ۵ قدرت برتر به عنوان اعضای دائم شورای امنیت که دارای حق وتو میباشند بر سازمان ملل که بزرگترین مجمع کشورهای جهان میباشند دفاع از کشورهای مظلوم و ستمدیده که باعث و بانی آن برخی از همین کشورهای دارای حق وتو میباشند بسیار مشکل است لذا در این راستا با توجه به حق حاکمیت مساوی کشورهای عضو سازمان ملل متحد به نظر میرسد رایزنی فعالانه با کشورهایی که به نوعی با مواضع کشورمان سمپاتی دارند و یا مشارکت فعالانه در سازمانهایی مانند سازمان کشورهای غیرمتعهدها و نیز بخصوص کشورهای خاورمیانه میتواند زمینههای همگرایی بیشتر در مواضع این کشورها نسبت به مسئله فلسطین را در پی داشته باشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که دور شدن ایران از گروههای فلسطینی تامین کننده منافع چه کشورهایی است، تصریح کرد: مسلماً واگرایی میان ایران و سایر کشورها و نیز برخی گروههای فلسطینی باعث تقویت جناح رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی این رژیم خواهد شد.
دکتر میرحسینی عنوان کرد: به نظر میرسد با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته برای تحت تأثیر قرار دادن مسئله فلسطین توسط آمریکا و اسراییل و کشورهای حامی هنوز در این زمینه نقاط امید بخشی وجود دارد چرا که رأی مخالف مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز رأی قاطع ۱۴ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت که باعث شد آمریکا آنرا وتو نماید نشان میدهد که هنوز در این زمینه میتوان در صورت همگرایی کشورها با ایران امید به تحولات مثبتی به نفع فلسطین را داشت.
وی افزود: هدف دیپلماسی ایران باید کمک به ایجاد انتفاضه سوم در مقابل مقامات رژیم اسراییل باشد که انتقال پایتخت آمریکا به قدس را بالفور دوم دانستهاند لذا در این راستا وحدت همه جانبه میان کلیه جنبشهای فلسطین اعم از حماس و ساف و نیز اتحاد آنان با کشورهایی نظیر ایران که حامی حقیقی آنان میباشند میتواند امید را در دل مردم فلسطین دوباره شعلهور سازد. در این میان رأی اعضای اصلی سازمان ملل متحد علیه آمریکا در قضیه انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس یعنی کشورهایی که تا پیش از آن موافق سیاستهای ایالات متحده بودهاند نشان از آن دارد که سیاستهای بیخردانه ترامپ حتی در میان هم پیمانان خود نیز جایی ندارد و آش به قدری شور شده که صدای آشپزان هم در آمده است.
استادیار علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: به نظر اتحاد گروههای مختلف مقاومت فلسطینی با یکدیگر و با کشورهای پشتیبان آنان باید در جهت پیشبرد شعار رفراندوم «هر فلسطینی یک رای» که در حقیقت همان طرحی است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردیده باید مورد توجه قرار گرفته و تا تحقق حقوق کامل فلسطینیها این روند ادامه داشته باشد.
میرحسینی تصریح کرد: در یک جمعبندی میتوان گفت: مواضع انفعالی و یا واگرا میان ایران و گروههای مختلف فلسطینی بخصوص حماس در مقطع کنونی که دولت جدید آمریکا به رهبری ترامپ قصد دارد به هر نحو که شده پایههای رژیم صهیونیستی را تقویت نماید، میتواند در جهت تقویت جناح مقابل مردم فلسطین باشد به خصوص اگر تحولات اخیر منطقه و روابط گسترده میان عربستان و آمریکا و حتی سعودیها و اسرائیلیها را مد نظر داشته باشیم مسلماً سناریوهای پیش رو برای مردم فلسطین چندان خوشایند نخواهند بود.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار