مام جمعه موقت شاهرود گفت: استکبار جهانی نمیتواند با راه قرآنی مقابله کند و بر اساس تعالیم الهی، مستضعفان پیروز نهایی خواهند بود.
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجتالاسلام حمید عبداللهیان در جلسه تفسیر هفتگی قرآن کریم به میزبانی مسجدالنبی (ص) شهرک انقلاب شاهرود در سخنانی با اشاره به آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره که به مسأله روزه و آثار و برکات آن اشاره کرده است، اظهار داشت: کسانی که در منطقه ایمان وارد شده و اعتماد به خدا آوردهاند باید روزه را انجام دهند و مربوط به همه نیست.
وی گفت: آیات اول و دوم حکم وجوب روزه را بیان نمیکند و آیه سوم حکم را بیان میکند و علت این است که روزه گرفتن خلاف طبع انسان است و ما عادت کردیم به لذتهای پوشیدنی و نوشیدنی و یک دستوری که در تعارض این باشد نفس مقاومت میکند و خدا اول ما را توجیه و آماده میکند تا خودمان به سمت روزه برویم و احساس مشقت نکنیم و دو آیه اول زمینهچینی و آماده کردن ذهن است تا وقتی حکم صادر شود ما فرار نکنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه روزه تکلیف موقتی نیست بلکه حتمی است افزود: هر که بخواهد یا نخواهد، قرآن پیاده میشود و راه انبیا غلبه خواهد کرد چه استکبار جهانی بخواهد یا نخواهد.
عبداللهیان با بیان اینکه روزه گرفتن مسبوق به سابقه است و در ادیان و امتهای گذشته بوده البته کیفیت و کمیت آن فرق داشته ادامه داد: اگر روزه با اخلاص بود میوه آن میشود تقوا، روزه با اخلاص که همه وجود روزه است خاص و از آن مهمتر اجتناب از آنچه ما را از خدا دور میکند است که روزه خاصالخاص است و برای همین است که اخلاص در روزه میشود تقوا.
وی با اشاره به ترجمه لفظی ثوم یعنی خودداری کردن از خوردن، شنیدن، دیدن، رفتن و همهچیز گفت: معنای اصطلاحی روزه، خودداری کردن با نیت از چیزهایی که روزه را باطل میکند و وقت آن باید معین و تعداد روزهای آن نیز معین است.
امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به آسان گرفتن خدا برای روزه افزود: کسانی که مریض هستند و یا یک سفر ممتد و طولانی دارند البته با نیت سفر، در ایام دیگری میتوانند روزه بگیرید تا ۳۰ روز تکمیل شود.
وی ادامه داد: در این آیات خدا بیان میفرماید، کسانی که طاقت روزه گرفتن را نداشتند مانند افراد سن بالا میتواند بدل بیاورد که فدیه است و طعام به مسکین دهد هر روز به یکنفری طعام بدهد نه پول بدهید باید غذا و نان بدهد که قوت غالب آنهاست.
عبداللهیان با اشاره به پایان این آیات گفت: خدا بیان میفرماید حالا که روزه برکت دارد خودت داوطلبانه و بسیجیوار روزهدار شو که اگر انجام دهی برای تو بهتر است.
وی گفت: آیات اول و دوم حکم وجوب روزه را بیان نمیکند و آیه سوم حکم را بیان میکند و علت این است که روزه گرفتن خلاف طبع انسان است و ما عادت کردیم به لذتهای پوشیدنی و نوشیدنی و یک دستوری که در تعارض این باشد نفس مقاومت میکند و خدا اول ما را توجیه و آماده میکند تا خودمان به سمت روزه برویم و احساس مشقت نکنیم و دو آیه اول زمینهچینی و آماده کردن ذهن است تا وقتی حکم صادر شود ما فرار نکنیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه روزه تکلیف موقتی نیست بلکه حتمی است افزود: هر که بخواهد یا نخواهد، قرآن پیاده میشود و راه انبیا غلبه خواهد کرد چه استکبار جهانی بخواهد یا نخواهد.
عبداللهیان با بیان اینکه روزه گرفتن مسبوق به سابقه است و در ادیان و امتهای گذشته بوده البته کیفیت و کمیت آن فرق داشته ادامه داد: اگر روزه با اخلاص بود میوه آن میشود تقوا، روزه با اخلاص که همه وجود روزه است خاص و از آن مهمتر اجتناب از آنچه ما را از خدا دور میکند است که روزه خاصالخاص است و برای همین است که اخلاص در روزه میشود تقوا.
وی با اشاره به ترجمه لفظی ثوم یعنی خودداری کردن از خوردن، شنیدن، دیدن، رفتن و همهچیز گفت: معنای اصطلاحی روزه، خودداری کردن با نیت از چیزهایی که روزه را باطل میکند و وقت آن باید معین و تعداد روزهای آن نیز معین است.
امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به آسان گرفتن خدا برای روزه افزود: کسانی که مریض هستند و یا یک سفر ممتد و طولانی دارند البته با نیت سفر، در ایام دیگری میتوانند روزه بگیرید تا ۳۰ روز تکمیل شود.
وی ادامه داد: در این آیات خدا بیان میفرماید، کسانی که طاقت روزه گرفتن را نداشتند مانند افراد سن بالا میتواند بدل بیاورد که فدیه است و طعام به مسکین دهد هر روز به یکنفری طعام بدهد نه پول بدهید باید غذا و نان بدهد که قوت غالب آنهاست.
عبداللهیان با اشاره به پایان این آیات گفت: خدا بیان میفرماید حالا که روزه برکت دارد خودت داوطلبانه و بسیجیوار روزهدار شو که اگر انجام دهی برای تو بهتر است.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار