خبرهای داغ:
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ظرفیت فرهنگ در محاسبات و برنامه‌ریزی توسعه مغفول مانده است، گفت: خوشبختانه در استان همدان به عنوان یکی از فرهنگی‌ترین و تاریخی‌ترین استان‌های کشور در این راستا بسیار کار هوشمندانه‌ای صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۰۳۱۰۴۳
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷

توجه به ظرفیت فرهنگ در محاسبات و برنامه‌ریزی توسعه مغفول مانده استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سعید نمکی ظهر امروز در جلسه روسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی استان همدان با اشاره به پیشرفت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان همدان اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت استان این است که بعد از مدت‌ها واکاوای به این جمع بندی رسیدند که عرصه علم و فرهنگ قوی‌ترین عرصه مورد اتکا برای توسعه استان است.

وی با بیان اینکه امروز به سبب تقلیل منابع آب‌های زیرزمینی و ایجاد کشاورزی پر هزینه و کمبود آب، رشد صنعتی برخی استان‌ها با توسعه ناپایداری و تخریب محیط زیست همراه شده است، گفت: با محاسبه رد پای اکولوژیک برخی از صنایع ما به شدت تخریب محیط زیست را رقم می‌زنند که این تحمیل هزینه به کشور است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ظرفیت فرهنگ در محاسبات و برنامه‌ریزی توسعه، ظرفیت مغفول مانده است،افزود:  خوشبختانه در استان همدان به عنوان یکی از فرهنگی‌ترین و تاریخی‌ترین استان‌های کشور در این راستا بسیار کار هوشمندانه‌ای صورت گرفته است.

وی با ابراز تاسف از اینکه 3 درصد از ظرفیت‌های فرهنگی در برنامه‌های توسعه‌ای مد نظر قرار نمی‌گیرد، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگ به مراتب بیشتر از سرمایه‌گذاری مادی در کاهش مرگ و میر اثرگذار است که این ظرفیت مغفولی است که در کشور از آن استفاده نمی‌کنیم که خوشبختانه در استان همدان این حرکت بسیار بنیادی و توجه به سرمایه علم و فرهنگ به عنوان یک دیرینه قابل استناد برای استان قابل توجه قرار گرفته و این ستودنی است.

نمکی با اشاره به سیاست‌های دولت در عرصه آموزش عالی کشور عنوان کرد: یکی از جایگاه‌های مهم و مورد توجه دولت تدبیر و امید عرصه آموزش عالی کشور است که این عرصه را منفک از آموزش ابتدایی و آموزس و پرورش نمی‌گیریم چراکه آنچه را در این عرصه تحویل می‌گیرد فرآورده‌های آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه توسعه یافتگی آموزش کشور از طریق عرصه آموزش و پرورش امکانپذیر است، تصریح کرد: باید از عرصه آموزش و پرورش به توسعه‌یافتگی کشور فکر کنیم و اگر می‌خواهیم بدانیم یک کشور به سمت توسعه یافتگی در حرکت است یا خیر، باید ببینیم دانش آموزان تا چه حد فعالیت کاوشگرانه دارند و معلمان توسعه یافته هستند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سال گذشته در عرصه آموزش عالی با وجود ضیق منابع 100 درصد بودجه دانشگاه‌ها در بحث آموزش را پراخت کردیم، گفت: البته دانشگاه علوم پزشکی را ابلاغ کرده بودیم که به دلیل ضیق منابع در خزانه دچار اشکال شد که امسال با وجود مشکلات فرا روی برنامه‌های اقتصادی کشور به دلیل مشکلاتی که یک دیوانه بی خرد برای دنیا ایجاد می‌کند ما اصرار داریم که بودجه آموزش عالی را 100 درصد پرداخت کنیم.

*آموزش عالی، پیشانی توسعه ملی 

وی آموزش عالی را به عنوان پیشانی توسعه ملی دانست و یادآور شد: معتقد هستیم هزینه در آموزش سرمایه‌گذاری است که شرط آن تبدیل سرمایه گذاری به خلق ثروت و افزایش درآمد ملی است.

نمکی با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید توسعه زیر ساخت آموزشی و انسانی از طریق آموزش است، گفت: توسعه یافتگی کشور در گرو وجود انسان‌های توسعه یافته است که انسان توسعه یافته نیز تنها در سایه فراهم کردن آموزش و زیرساخت‌های آموزشی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها ابزار توسعه یافتگی انسان توسعه یافته دانش و آموزش است، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع تدبیر و تصمیمات محکم دولت در راستای کمک به زیرساخت‌های علم و آموزش و پژوهش است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه سخنان خود به کاستی‌های بخش آموزش عالی اشاره و عنوان کرد: آنچه امروز به عنوان تنگناهای آموزش عالی می‌بینم هنوز نظام آموزش عالی ما جزیره‌ای است و به همسایه‌های آموزش عالی خود سرویس نمی‌دهیم و در این خصوص هم‌افزایی نداریم و جزیره‌ای کار می‌کنیم.

وی بر لزوم هم‌افزایی در نظام آموزش عالی تاکید و بیان کرد: دانشگاه پیشرفته دانشگاهی است که حداقل مشکل منطقه خود را حل کند وگرنه آب در هاون کوبیدن است.

نمکی اضافه کرد: متاسفانه ما هنوز اولویت‌های آموزشی و پژوهشی را نمی‌دانیم در حالی که امروز دانشگاه‌های پیشرو دنیا حداقل برای حل معضل منطقه خود تلاش می‌کنند؛ تالاب انزلی در کشور خشک می شود اما دانشگاه گیلان را درگیر راه‌حل برای نجات تالاب در حال مرگ نکردیم.

وی با بیان اینکه هنوز انسان‌ها با مهارت‌های کافی برای نظام ارائه خدمت تربیت نمی‌شود بر لزوم وجود تعادل بین نیازهای ارائه خدمت و آنچه در دانشگاه تربیت شود، پرداخت و گفت: متاسفانه در کشور دانشجوی دکتری پرستاری می‌گیریم آموزش‌های بهیاری را می‌بینیم و به همین دلیل است که کمبود پرستار وجود دارد بنابراین باید انسان‌هایی را تربیت کنیم که گره‌های نظام خدمت را باز کند که این از رسالت‌های دانشگاه‌ها است.

*هنوز به اولویت‌های ملی به عنوان محورهای پژوهشی و تحقیقاتی پرداخته نمی‌شود

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور توجه به ظرفیت ملی علاوه بر ظرفیت محل را یکی از نقش‌های دانشگاه در راستای توسعه یافتگی دانست و بیان کرد: این نقش دانشگاه است که به عرصه ای ورود کند که وقتی ما توسعه کشاورزی را به یک سمت حرکت می‌دهیم این توسعه چه آثاری بر محیط زیست و مسائل اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: این کار دانشگاه‌ها است که توسعه آینده استان را هدایت کنند که در این خصوص باید تلاش و اولویت‌ها را مشخص کرد که این توسعه چه آثاری بر مسائل فرهنگی و... می‌تواند داشته باشد.

نمکی ما با بیان اینکه نیازمند علل توسعه منطقه‌ای هستیم، گفت: در این خصوص باید دانشگاهیان ورود پیدا کنند چراکه ما نمی‌توانیم از تهران برنامه توسعه به استان‌ها تحمیل کنیم بلکه این نقش ارزنده دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات نیز به صورت جزیره‌ای کار می‌شود، تصریح کرد: ما بر مبنای اولویت‌ها کار نمی‌کنیم گرچه بعد از انقلاب دستاورد عظیمی در عرصه فناوری داشته‌ایم که تحسین بر انگیز است اما هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه از امکانات و ظرفیت‌های کشور در عرصه تحقیقات به درستی استفاده نمی‌شود، افزود: هنوز به اولویت‌های ملی به عنوان محورهای پژوهشی و تحقیقاتی پرداخته نمی‌شود در صورتی که اگر بخواهیم در برابر لجام گسیختگی افرادی چون ترامپ بایستیم دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان بزرگ‌ترین نقش را می‌توانند ایفا کنند.

وی با اشاره به وجود کاستی‌ها در عرصه بهداشت و درمان گفت: یکی از اقدامات طلایی دولت تدبیر و امید طرح تحول سلامت در راستای پرداختن به بحث کاهش هزینه‌های کمرشکن از جیب خانوارها بود که با این طرح توانستیم به تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌ها رسیدگی و نوسازی کنیم و 16 درصد از هزینه پرونده‌های بیمارستان توسط طرح تحول سلامت پرداخته شد و پرداخت از جیب مردم از 57 درصد به 40 درصد رساندیم و داروها به راحتی به دست مردم رسید.

نمکی اضافه کرد: امسال به شدت و قدرت طرح را ادامه خواهیم داد اما بازنگری‌هایی در این خصوص انجام می‌گیرد که تهیه پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و... از جمله آن است که درخواست داریم استان همدان پیشگام در این عرصه شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت به شدت مصمم است که هیچ دارویی برای بیماران گران‌تر از قبل نشود و یارانه دارو را با شدت بیشتر پرداخت می‌کنیم و قطعاً دارو بیش از نرم سنواتی که زیر 10 درصد است گران نخواهد شد و داروی بیماران خاص با حمایت 100 درصد دولت تهیه و تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات