یادداشت/ جهانبخش محبی نیا
آینده آمریکا در گرو تنازع سیاسی و نحوه مداخله کشورهای جهان از موقعیت پیش آمده برای تامین صلح و مقابله با فاشیسمی است که شیپور آماده‌باش جنگ تمام عیار را به صدا درآورده است، شاید سطح دعوا از اروپا و سایر جهان به آمریکا شیفت داده می‌شود.
کد خبر: ۹۰۷۶۰۱۹
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، جهانبخش محبی نیا در یادداشتی نوشت:

جوامع و نظام‌های دموکراتیک در معرض آسیب‌های جدی اند اگر در بخشی از جهان توسعه نیافته پوپولیسم، آنارشی و رادیکالیسم فرصت ظهور و بروز یابد، خیلی تعجب‌آور نیست. نگرانی در این است کشورهایی که چندین سده تمرین دموکراسی دارند، چرا تن به هرج و مرج، عوامگرایی، قلدری و خلق بی‌نظمی در سیاست جهانی می‌دهند. وقتی هیولای فاشیسم در آمریکا دم تکان می‌دهد در برزیل، ایتالیا و اروپا بچه فاشیست‌ها سر بر می‌آورند و دستاورد بزرگ جهانی در چند سال تاریخ سیاست اقتصاد و فرهنگ را به تمسخر می‌گیرند و مصداقی از شیوه ها، آداب ملوک الطوایفی اروپا و یا عصر ناسیونالیسم در قرن بیستم را بر بیرق حزبی‌شان نقاشی می‌کنند، در مطبوعات آمریکا ترامپ به عنوان مظهر و نماد جنگجویی با رسانه‌ها شناخته می‌شود، منازعه بچه‌گانه و خلاف عرف ایشان با خبرنگاران از جمله پیتر الکساندر و آکوستا با عطف به اهانت‌های وی به اصحاب خبر در برنامه‌های متفاوت و متنوع رکن اصیل دموکراسی را هدف گرفته است.

طرفداری صریح او در سازمان ملل متحد از ناسیونالیسم سفید و نفی جهانی شدن و احیای ایده های فاشیستی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر، هشداری جدی به جامعه جهانی است که هیولای نا امنی و سلطه با شکست هیبت مطبوعات روی خون آشامی تمرکز کرده است‌.

ترامپ صورت‌بندی جدیدی از سیاست جهانی را طراحی کرده است که با اولویت‌های زیر نمایش داده می شود:

1 – جنگ جدی و بی‌رحمانه با مهاجرین که آنان را در اکثر مواقع مورد تمسخر و اهداف نژاد‌پرستی خویش قرار می‌دهد.

2 – شروع جنگ های اقتصادی‌- تجاری با چین، اروپا، روسیه، هند و ایران و نشان دادن ماهیت واقعی نظام سرمایه‌داری و اعلان رسمی مرگ اخلاق در روابط بین‌الملل و تاکید بر اینکه مناسبات انسانی فاقد هر نوع اعتبار و ارزش است.

3 – وهن ملل به ویژه حاکمان عرب و تاکید بر اهمیت نفت در خاورمیانه و خرید تسهیلات از آمریکا و قلمداد کردن اینکه دولت و ملت در کشورهای عربی باید در خدمت اهداف تجاری آمریکا باشند.

4 – خروج از کنوانسیون‌های تعهد اور برای آمریکا از جمله خروج از کنوانسیون تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس و موافقت‌نامه‌ها و الزاماتی که بر حقوق بشر متمرکز است.

نتایج انتخابات میاندوره‌ای مجلس سنا و نمایندگان نشان داد با وجود حساسیت نخبگان آمریکا و دموکرات‌ها و تلاش‌های مضاعف و کمپین‌های مفصل هر چند مجلس نمایندگان به دست دموکرات ها افتاد اما سنا همچنان در اختیار ترامپ باقی ماند.

خوش و بش اولیه ترامپ با نانسی پلوسی برای ادامه کار اگر چه رد و بدل شد اما توقع رای دهندگان دموکرات ها و تشدید رقابت آنچنان بالاست که در هفته اول برگزاری کنگره پس از انتخابات تضادهای طوفانی خود را نشان خواهد داد. از جمله این موارد تامین مالی دولت برای ادامه کار با سقوط دولت فدرال است همچنین تصویب بودجه برای استمرار دیوار کشی در امتداد جنوبی کشور آمریکا و سرانجام تعیین تکلیف دخالت روس‌ها در انتخابات 2016 آمریکا است که موی دماغی بر دولت ترامپ است. رای دهندگان دموکرات ها که از مناطق شهری، دانشگاهی و زنان آمریکایی- آفریقایی‌تبار قوت پیدا می‌کند در رویارویی با جمهوری‌خواهان است که آرای آنها بیشتر از مناطق روستایی و با تاکید بر ایدئولوژی، نژاد و جغرافیاست. در نهایت حوزه منازعه در این موارد خیمه استیضاح ترامپ را بر پا و چه با آوار آن را بر سر وی فرو خواهد ریخت. در هر صورت انتخابات میاندوره‌ای استان‌های قرمز را سرخ‌تر و مناطق آبی را آبی‌تر کرد و جدایی کامل حزبی را در آمریکا به قدری عمق بخشید که یکی از مدعیان انتخابات ریاست جمهوری 2020، ترامپ را یاغی و غیر قانونی خواند.

آینده آمریکا در گرو تنازع سیاسی و نحوه مداخله کشورهای جهان از موقعیت پیش آمده برای تامین صلح و مقابله با فاشیسمی است که شیپور آماده‌باش جنگ تمام عیار را به صدا درآورده است، شاید سطح دعوا از اروپا و سایر جهان به آمریکا شیفت داده می‌شود.

آنگاه فرصتی برای اروپا پیش می‌آید تا بدهکاری‌های جنگ اول و دوم جهانی را تسویه کنند.

منبع: دفاع پرس

ارسال نظرات