گرمای هوا، آفتاب سوزان تابستان، بوی رنگ و تینر کلافه شان می‌کند و خستگی در چهره‌شان مشهود است، اما زمانی‌که نتیجه کارشان کم کم بر روی دیوارهای رنگ و رو رفته مدرسه و یا بر روی زمین بایر نمایان می‌شود شوق وصف‌ناپذیر در چهره‌شان دیدنی‌تر از همیشه است.
کد خبر: ۹۰۹۴۴۸۰
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فارس، واژه محرومیت در استان‌های کوچکی از جمله چهارمحال و بختیاری با مردم عجین و نمودهای آن در جای جای مناطق مختلف قابل مشاهده است و برای دیدن این محرومیت‌ها نیازی به دور شدن از مرکز شهر نیست و اگر گذری در کوچه پس کوچه‌های مناطق مختلف شهرها و روستاها داشته باشی می‌توانی آن را به خوبی لمس کنی.

مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: در جامعه‌ ما باید عادت کمک به ضعفا که یک عادت اسلامی است، روزبه‌روز بیشتر شود، صدقاتی که مردم می‌دهند؛ اطعام‌هایی که می‌کنند و کارهای بزرگی از قبیل وقف و حبس و امثال آن‌ها که انجام می‌شود، از سنت‌های حسنه‌ اسلامی است، این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب کمک می‌کند؛ لذا نباید بگذارید در جامعه تعطیل شود، وقتی که مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند؛ کارها اصلاح می‌شود.

اردوهای جهادی فرصت مغتمنی برای رفع محرومیت و کاستی‌ها در حد بضاعت جهادگران آن‌هاست، جهادگرانی که بدون چشم‌داشت مادی در عرصه‌های سازندگی حضور پیدا می‌کنند و در حد توان به خدمت‌رسانی در مناطق مختلف مشغول می‌شوند.

هیچ محدودیتی برای ورود اقشار مختلف مردم به عرصه‌های جهادی وجود ندارد

هیچ محدودیتی برای ورود اقشار مختلف مردم به عرصه‌های جهادی وجود ندارد و شاهدیم که در سال‌های اخیر دانش‌آموزان نیز هم‌پای سایر اقشار جامعه از جمله دانشجویان، پزشکان، کارمندان و ... وارد عرصه‌های محرومیت‌زدایی شده‌اند.

شاید باورش برای شما کمی سخت باشد که چگونه می‌شود دانش‌آموزان دهه هشتادی را از تکنولوژی جدا کرد و پای کار جهادی آورد! دانش‌آموزانی که به گفته برخی از والدینشان از انجام کوچیکترین کار در خانه سرباز می‌زنند؛ چگونه می‌خواهند در شرایط سخت، کار جهادی انجام دهند.

روز اولی که این دانش‌آموزان برای حضور در کار جهادی وارد قرارگاه شدند با خود فکر میکنی که آیا نمی‌دانند قرار است چه کاری انجام دهند که با لباس پلوخوری به اردوی جهادی آمده‌اند.

جلوتر که می‌روی سوالات آغاز می‌شود قراره چیکار کنیم؟ اینجا قراره خونه بسازیم؟ یعنی این مدرسه رو قراره ما رنگ بزنیم؟ آخه ما که بلد نیستیم رنگ بزنیم و سؤالاتی که در همان لحظات اول بی‌پاسخ می‌ماند زیرا تجربه ثابت کرده است که باید خودشان جواب این سؤالات را کشف کنند.

 

وقتی ابزار کار مانند قلم مو، رنگ، گچ، سیمان و ... را به دستشان می‌دهی مراقب هستند که لباسشان کثیف نشود و یا قطره‌ای رنگ به لباسشان نریزد، جلوتر که می‌روی میبینی به جای دیوار خودشان را رنگ می‌کنند و سر و رویشان پر از گرد و خاک می‌شود.

گرمای هوا، آفتاب سوزان تابستان، بوی رنگ و تینر کلافه شان می‌کند و خستگی در چهره‌شان مشهود است، اما کم کم کار برایشان با ایده‌های استادکار جالب و جالب‌تر می‌شود؛ زمانی‌که نتیجه کارشان کم کم بر روی دیوارهای رنگ و رو رفته مدرسه و یا بر روی زمین بایر نمایان می‌شود شوق وصف‌ناپذیر در چهره‌شان دیدنی‌تر از همیشه است؛ یادشان می‌رود که لباس‌هایشان کثیف شده و یا دست‌هایشان رنگی شده است.

نورخورشید چهره‌شان را سوزانده است، دیگر اثری از حساسیت اولیه بر روی ظاهرشان وجود ندارد و شوق حضور در قرارگاه وصف‌ناپذیر است، زمانی که در جمعشان حاضر می‌شوی اثری از آن حساسیت‌های اولیه و غرزدن‌ها نیست و نوجوانان پا به پای یکدیگر در محیطی دلنشین مشغول کار جهادی هستند و این است مفهوم جهاد و اردوی جهادی.

"جهاد" کلیدواژه‌ای که شاه کلید حل مشکلات کشور هم محسوب می‌شود؛ امروز ما در بسیاری از ادارات  شاهد ریخت و پاش‌های آنچنانی هستیم که دست بر قضا بسیاری از آنان خروجی قابل دفاعی هم ندارند، در کشوری که سرمایه‌های فراوان طبیعی و معدنی، نیروی انسانی، تنوع زیست محیطی و ... دارد و در برخی حوزه‌ها ضعف می‌بینیم یعنی روحیه جهادی هنوز در بین مدیران اپیدمی نشده است و چه چیز برای تمرین سبک زندگی جهادی بهتر از همین اردوها است؟

در ادامه مصاحبه دو نفر از مسؤولان برگزار کننده اردوهای جهادی دانش‌آموزی آمده است:

مصطفی ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، در رابطه با نحوه برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزی، گفت: حدود 600 نفر از دانش‌آموزان بسیجی در عرصه‌های مختلف اردوهای جهادی از جمله ساخت خانه محروم، هرس درختان، ساخت خانه عالم، برداشت محصولات، رنگ‌آمیزی و زیباسازی مدارس و دوخت البسه شرکت داشتند.

تقویت روحیه جهادی و حس نوع دوستی مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزی

مسؤول برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزی چهارمحال و بختیاری با تشریح اهداف برگزاری اردوهای جهادی دانش‌آموزی، افزود: اولین هدف شرکت دانش‌آموزان در این اردوها آشنایی با روحیه جهادی و دومین هدف پر کردن اوقات فراغت آن‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان در اردوهای جهادی روحیه از خودگذشتگی را در خود تقویت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما در اردوهای جهادی دانش‌آموزی به دنبال کار سخت و خارج از توان نیستیم و تنها می‌خواهیم دانش‌آموزان کمک به هم‌نوعان را بیاموزند و استادکاران حاضر در این اردوها در کنار دانش‌آموزان مهارت‌های مختلف را به آن‌ها می‌آموزند.

سید رحمان هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به فعالیت‌های گروه جهادی شهید مدافع حرم، عزت‌الله سلیمانی در روستای مرغملک، گفت: دانش‌آموز بسیجی در تابستان سال جاری یک‌هفته به فعالیت‌های عمرانی در این روستا پرداختند.

مسؤول گروه جهادی شهید مدافع حرم عزت‌الله سلیمانی ادامه داد: دانش‌آموزان با کمک چند استادکار، سه خانه محروم در این روستا احداث کردند.

حضور کودک 7 ساله در اردوی جهادی/ ای کاش مسؤولان همت این کودک را داشتند

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردوی جهادی در رده سنی 7 سال به بالا بودند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان با جان و دل در ساخت خانه‌‌های محروم کمک می‌کردند و باوجود اینکه امکانات بسیار محدود بود، اما با تلاش خستگی‌ناپذیر تمام روز را با شوق به فعالیت می‌پرداختند.

هاشمی با اشاره به اینکه حضور در جمع دانش‌آموزان بسیجی که بدون چشم‌داشت به هم‌نوعان خود کمک می‌کنند، قابل وصف نیست، افزود: زمانی‌که همت دانش‌آموزان در کمک به هم‌نوعان خود را در این روستا می‌دیدم، با خود فکر می‌کردم که اگر مسؤولان ما همت این دانش‌آموزان را داشتند، قطعا کشور ما شرایط ایده‌عالی داشت و بسیاری از مشکلات به راحتی و با همت جهادی برطرف می‌شد.

فرمانده حوزه بسیج دانش‌آموزی لاران در پاسخ به این سوال که چگونه این دانش‌آموزان را پای کارهای عمرانی جهادی کشانده‌اید، عنوان کرد: دانش‌آموزان این روستا شرایط این خانواده‌ها و کودکانشان را به چشم دیده بودند و زمانی که برای کمک به ساخت خانه این خانواده‌ها فراخوان داده شد، با جان و دل پای کار آمدند و قطعا این موضوع نشان‌دهنده این است که آن‌ها مأموریت‌های بسیج را به خوبی درک کرده‌اند.

اردوی جهادی فرصتی برای خودسازی است

وی در پایان ادامه داد: خانواده‌های این دانش‌آموزان نیز از  حضور فرزندانشان در اردوهای جهادی بسیج استقبال می‌کردند، زیرا معتقد بودند حضور فرزندانشان در این‌گونه برنامه‌ها موجب خودسازی هرچه بیشتر آن‌ها و استفاده بهینه از اوقات فراغتشان می‌شود.

مهربانی در ذات پاک کودکان و نوجوانان نهفته است، چه خوب است که بذر مهربانی و کمک به هم‌نوع در این ایام با برگزاری چنین برنامه‌هایی در وجود آن‌ها نهادینه شود و در آینده از این کودکان و نوجوانان مدیرانی تربیت شود که خدمت بی‌منت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

گزارش از مریم بیگی

ارسال نظرات