خبرهای داغ:
رئیس شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان همدان خبر داد
رئیس شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان همدان گفت: در حال حاضر شرکت توزیع نیروی برق استان همدان 105 میلیارد و 628 میلیون تومان از مشترکین خود طلب دارد که 26 میلیارد و 58 میلیون تومان آن مختص روستاها است.
کد خبر: ۹۱۰۱۶۱۶
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳

هزینه‌کرد 25 میلیارد تومان در روستاهای استان همدان از محل عوارض برقبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جلسه مشترک مجمع نمایندگان و مدیران صنعت آب و برق استان همدان به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان برگزار شد.

رئیس شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان همدان در این جلسه با اشاره به وظیفه این شورا اظهار داشت: شورای انسجام‌بخشی هماهنگی و رسیدگی به امور مربوط به حوزه صنعت آب و برق استان را برعهده دارد.

محمدمهدی شهیدی با اشاره به اثربخشی این شورا در پیشبرد امور افزود: با هماهنگی و انسجام این شورا مشکلات صنعت آب و برق استان پیگیری و با همدلی و اتحاد رفع شده است.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات این شورا بحث چاه‌های آب کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق در راستای صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بوده که به خوبی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به منابع درآمدی شرکت توزیع نیروی برق استان ابراز داشت: یکی از این منابع فروش انرژی است که 27 درصد از وصول مطالبات سهم شرکت بوده که صرف هزینه تعمیرات و نگهداری شبکه و پرداخت حقوق کارکنان و پیمانکاران بخش جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر وصولی بالا نرود بحث نگهداری شبکه‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، گفت: سال 89 مانده وصولی شرکت 17 میلیارد تومان بود که در حال حاضر این مبلغ به 105 میلیارد و 628 میلیون تومان رسیده که 26 میلیارد و 58 میلیون تومان آن مختص روستاها است.

شهیدی ادامه داد: منبع درآمدی دیگر شرکت فروش انشعاب است که درآمد حاصل از آن نیز صرف اجرای پروژه‌های توسعه و احداث شبکه توزیع و اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث فروش انشعاب نیز برای ما حیاتی است، گفت: در این زمینه شرکت‌ مشکلاتی دارد چراکه هزینه لوازم‌های مورد نیاز استان گاه چندین برابر افزایش می‌یابد.

رئیس شورای انسجام‌بخشی صنعت آب و برق استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر هر انشعاب 3 میلیون تومان برای ما هزینه دارد در حالی که یک میلیون و 800 هزار تومان در شهر و 650 هزار تومان در روستا از مشترک دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه 736 هزار مشترک برق در استان وجود دارد، ابراز داشت: عمده‌ترین مصرف برق استان نیز به میزان 38 درصد در بخش کشاورزی است و بخش خانگی و صنعتی در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند.

شهیدی با اشاره به پیک بار برق استان که امسال به 687.3 مگاوات در فصل تابستان رسید، یادآور شد: سهمیه‌ای ما 703 مگاوات بود که با مدیریت کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه امسال در اوج پیک بار تابستان 200 مگاوات خاموشی به همدان رسید، افزود: با احداث نیروگاه‌های جدیدی که وارد مدار می‌شوند 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده می‌شود و در برنامه است تا 3 هزار مگاوات نیز با مدیریت مصرف توسط شرکت‌های توزیع تأمین شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: در زمینه کاهش تلفات نیز تلفات استان از 22.5 درصد در سال 86 به 10.58 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه از سال 92 تا 96 حدود 4 درصد تلفات کشور کاهش داشته است، گفت: 255 میلیارد کیلووات ساعت مصرف کشور است که سهم ما 1.3 درصد است که اگر یک درصد کاهش تلفات داشته باشیم معادل 200 میلیارد تومان در سال ارزش افزوده در کشور ایجاد می‌کند که در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده است.

شهیدی تصریح کرد: در زمینه وصول مطالبات نیز ما به 94.8 درصد رسیده‌ایم که امیدوارریم با اقداماتی که در حال انجام است و حمایت‌های نمایندگان به بالاتر از 96 درصد برسیم.

وی با اشاره به احداث پست «همدان 6» شهرستان همدان در حال انجام است، یادآور شد: رفع نامتعادلی پست‌های  KV63 مجاور و رشد بار در مرکز شهر و افزایش تراکم بار از اهداف این پروژه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: پست  KV63 شهرک ولیعصر(عج) ملایر4 نیز از دیگر پروژه‌های اجرایی است که هدف از آن تأمین برق مسکن مهر شهرک ولیعصر(عج) و برطرف کردن افت ولتاژ شدید در شمال شهر ملایر است که تملک زمین پست و تغییر کاربری زمین در کمیسیون ماده 5 انجام شده است.

وی ابراز داشت: از محل عوارض برق نیز 25 میلیارد تومان در روستاهای استان از سال 92 تاکنون برای اصلاح و بهینه‌سازی و توسعه شبکه‌ها هزینه شده است

شهیدی با اشاره به پیشتازی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در بحث نیروگاه‌های خورشیدی افزود: استان همدان تنها استانی است در کشور که 6 نیروگاه نصب شده دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی در ادامه به بیان چالش‌های صنعت برق استان پرداخت و اظهار داشت: افزایش مانده بدهی مشترکین شرکت به ویژه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، فرسودگی شبکه‌های توزیع برق در مناطق شهری و روستایی و عدم اختصاص اعتبارات لازم و واریز وجوه دریافتی بابت انشعاب به خزانه و طولانی شدن زمان واریزی به حساب شرکت از جمله این چالش‌ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان خاطرنشان کرد: افزایش زیان انباشته شرکت با توجه به اعمال قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده انرژی و کاهش قدرت خرید شرکت با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و لوازم شبکه نیز از دیگز چالش‌های صنعت برق استان است.

در ادامه مدیران عامل صنعت آب و برق استان همدان گزارشی از عملکرد شرکت‌ها ارائه کردند و نمایندگان استان نیز پس از بررسی نظرات و پیشنهادات قول مساعدت برای رفع مشکلات این حوزه دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات