خبرهای داغ:
نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان عنوان کرد
نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان با بیان اینکه ما به دنبال سواد رسانه هستیم، گفت: استفاده از فضای مجازی یک شرط مهم دارد و آن سواد رسانه است.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۶۳
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

سواد رسانه شرط مهم استفاده از فضای مجازیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی درویشی امروز در اجلاسیه مجمع بسیج شهرستان همدان، اظهار داشت: نسل امروز به دنیای دیجیتال ورود پیدا کرده است که اصطلاحاً به آنها شهروندان دنیای دیجیتال گویند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال سواد رسانه هستیم، گفت: استفاده از فضای مجازی یک شرط مهم دارد و آن سواد رسانه است.

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان ضمن ارائه سه اصل در فضای مجازی که تنها نبین، تنها نکش و تنها نخور است، ابراز داشت: مهارت‌های «نه گفتن» مقدمه‌ای بر فضای مجازی است.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی در ادامه افزود: ارتباط گیری سریع و سرعت دریافت اخبار از ویژگی‌های این فضا است.

درویشی با اشاره به اینکه ۸ میلیارد انسان روی زمین وجود دارد که 4.5 میلیارد نفر از فضای مجازی استفاده می‌کنند، گفت: تا سال ۲۰۲۰، ۷۵ درصد جمعیت جهان به فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دست خواهند یافت.

وی با بیان اینکه فضای مجازی دارای آسیب است، تصریح کرد: مهد فضای مجازی روسیه است.

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان عنوان کرد: آمریکا در مورد تحریم‌ها همه چیز را بر ما تحریم کرد اما اینترنت را علیه ایران تحریم نکرد چرا که جنگ امروز جنگ نرم است.

وی به دیگر آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایجاد فرقه‌های انحرافی، قاچاق، قتل و جنایت و خشونت، تن فروشی، تجاوز، افزایش استرس و افسردگی، افزایش طلاق، دوستی های مجازی، قمار و شرط بندی، اعتیاد، انحرافات جنسی، انتشار اکاذیب، افت تحصیلی، اعتیاد اینترنتی و... از جمله موارد آسیب‌های فضای مجازی است.

درویشی با بیان اینکه استفاده بیش از حد فضای مجازی، رایانه و ابزارهای تکنولوژی را اعتیاد اینترنتی گویند، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی بیشترین تهدید و آسیب برای دختران و زنان را دارد و احساسی بودن باعث بیشترین فشار بر روی این قشر است.

وی در خصوص اثرات منفی شبکه‌های اجتماعی افزود: تمایلات فردبه فرد یا رودررو را کاهش می‌دهد، بیگانگی با هویت ایرانی_اسلامی ما دارد، تسهیل قانون گریزی، خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد، احتمال شکست روابط را در دنیای واقعی از دست داده است، به شدت افراد را بی خواب می‌کند وحریم خصوصی معنا ندارد.

نماینده کارگروه تربیتی اخلاقی مجمع بسیج شهرستان همدان در خصوص آسیب‌های شبکه مجازی بر کودکان گفت: بیشترین آسیب‌ها متوجه کودکان است و در سطح کلان و کشوری در حال آسیب هستند.

وی ابراز داشت: یکی از قوانین بین المللی این است که موبایل، تبلت و تلویزون در اتاق کودکان نباشد و تلفن همراه باید توسط والدین رمزگذاری شود و کودکان نباید مستقل باشند مرورگرهایی برای فرزندان تعبیه شود و زمان استفاده از تلفن همراه و تبلت را پدر و مادر باید تعیین کنند.

درویشی در مورد راهکارهای برخورد با آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی از سوی دولت تصریح کرد: بومی سازی شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، برنامه‌ریزی و تدوین قانون فضای مجازی با استفاده از نظر نخبگان و صاحب نظران این فضا، تشکیل مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی در استان، طراحی و توزیع سیم کارت‌های دانش آموزی با فعالسازی کد ملی، بالا بردن تعرفه استفاده از فیلترشکن ‌ توسط وزارت ارتباطات، عدم رایگان بودن بسته‌های اینترنتی از ساعت ۲ بامداد الی ۷ صبح برای کودکان و نوجوانان و ... از جمله این راهکارها است.

وی خطاب به متولیان آموزش ابراز داشت: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت سواد رسانه برای فرهنگیان، طراحی و تدوین مسابقات(مهارت محور) فضای مجازی، تخصیص مشاوران مجرب در این فضا، برگزاری منظم و اجباری جلسات آموزش خانواده، تشکیل همایش فتا برای دانش آموزان و فرهنگیان توسط پلیس فتا و تخصیص ساعت درسی سواد ریانه در مقدع ابتدایی از جمله مواردی است که باید متولیان آموزش مدنظر قرار دهند چرا که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب هم به این مسئله اشاره کرده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات