در گفتگو با نخبه جامعه پزشکی استان مرکزی مطرح شد: (بخش اول)
عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی بخشی از دستاوردهای پزشکی چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و درمانی تشریح کرد.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۳۶
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، مریم غفاری از نخبگان بسیجی و عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری بسیج استان مرکزی گفت:دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در شرایطی که دشمنان با تمام قوا به دنبال تضعیف روحیه جوانان و نخبگان کشور انشار یاس و ناامیدی در جامعه هستند می‌تواند بارقه های امید را در بین جوانان این مرز و بوم افزایش دهد

 وی افزود: انقلاب اسلامی دگرگونی های بزرگ و بنیادی در ایران و کشورهای منطقه به وجود آورده است از این رو امام راحل را می توان اعجاز بزرگ قرن خواند و از آن به عنوان پیروز عالم یاد کرد.

 عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه قبل از وقوع انقلاب اسلامی تنها ۳ دانشگاه پزشکی در کشور داشتیم بیان داشت: اوایل سال ۱۳۵۷ تعداد آنها به هفت دانشگاه رسید و همین موضوع باعث شد تا تعداد پذیرش دانشجویان پزشکی در هر دوره به ۳۰۰ نفر برسد و با توجه به رشد جمعیت در ۱۰ سال قبل از انقلاب این تعداد پزشک نیاز بهداشت و درمان کشور را برطرف نمی کرد.

این نخبه بسیجی با بیان اینکه همین موضوع زمینه حضور پزشکان پاکستانی، هندی و بنگلادشی را در برخی از شهرها فراهم کرد افزود: پس از گذشت چند سال از انقلاب تعداد دانشگاه ها به ۶۰ رسید و تعداد دانشجویان پزشکی که در دوران قبل از انقلاب ۱۰۰۰ نفر بود افزایش چشمگیری داشته است.

وی در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر دانشجو در رشته دکتری پزشکی عمومی در حال تحصیل هستند و پیش بینی می شود حدود ۴ هزار نفر سالانه به جمعیت پزشکان عمومی اضافه شود و حدود ۱۰ هزار نفر در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی در رشته های تخصصی به سر می‌برند که این آمار در مقایسه با قبل از انقلاب با قبل از انقلاب افزایش ۱۵ برابری داشته و تعداد متخصصان از پنج هزار نفر به ۳۰ هزار نفر رسیده است.

 عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی این بود که توانستیم نیروی انسانی متخصص را در همه رده‌ها  تربیت کنیم افزود: در حوزه پزشکی به قدری دچار عقب‌ماندگی بودیم که مردم به دلیل آپاندیس که بیماری ساده و شایع است جان خود را از دست می دادند اما امروز مرگ به دلیل آپاندیس در ایران از بین رفته است .

غفاری با بیان اینکه واکسیناسیون همگانی هپاتیت از جمله اقداماتی بود که تلاش زیادی برای تحقق آن صورت گرفت تا این خدمت به همه نوزادان ارائه شود و ادامه داد: از بزرگترین مشکلات قبل از انقلاب مرگ و میر کودکان بود که به دلیل بهداشت پایین و نبود آب آشامیدنی سالم دچار مرگ و میر می‌شدند که ۱۲۰ در ۱۰۰۰ مورد بود اما امروز مرگ و میر کودکان زیر یک سال به شدت کاهش یافته است و به 9.5 در۱۰۰۰ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در سال با ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا مواجه بودیم اما با تلاش های صورت گرفته این بیماری ریشه کن شده افزود: ریشه کنی فلج اطفال و مالاریا از جمله دستاوردهای مهم انقلاب به شمار می‌روند که با اجرای طرح واکسیناسیون ملی به همت بسیجیان با پوشش ۹۷ درصدی بیماری ریشه‌کن شد در حالی که کشورهای همسایه هیچ کدام نتوانستند .

این نخبه بسیجی قرار گرفتن در بین پنج کشور برتر دنیا در حوزه سلول‌های بنیادی و دومین کشور دنیا در پیوند مغز استخوان، پیشرفته ترین کشور جهان در پیوند اعضا "کلیه، قرنیه و کبد" را دیگر دستاوردها خواند و ادامه داد: قرار گرفتن در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در موضوع درمان ناباروری از جمله پیشرفت های انقلاب اسلامی است که رتبه سوم در دنیا را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی فقط یک کتابخانه علوم پزشکی کشور به شبکه علمی و آن هم کتابخانه ملی پزشکی آمریکا متصل بود و دسترسی محدود به منابع علمی داشت افزود: اکنون بیش از ۷۰ دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور به بیش از ۱۲۰۰۰ مجله و 5000 عنوان کتاب و دهها بانک اطلاعاتی علمی دسترسی مستقیم دارند .

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از فروش محصولات دانش بنیان ،۲۵ درصد کل فروش شرکت‌های دانش‌بنیان کشور دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی تعداد پروانه ثبت شده اختراع بین المللی کشور به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید اما اکنون در بیش از ۳۳۰۰ پروانه ثبت شده اختراع در دنیا از مقالات منتشر شده ایرانی استفاده شده است.

غفاری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تعداد زیادی از بیماران برای درمان به خارج از کشور فرستاده می شدند خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیاز نیست هیچ بیماری را به خارج بفرستیم در حال حاضر هزینه‌های درمان در کشورمان از تمام دنیا کمتر است جراحی پیوند کبد یکی از سخت ترین و پیچیده ترین عمل های جراحی که به ۱۳ ساعت زمان نیاز دارد علاوه بر شیراز در ۹  استان دیگر کشور نیز انجام می‌شود و علاوه بر ایران برای کشورهای همجوار مثل لبنان ،سوریه ،پاکستان و تاجیکستان نیرو تربیت کرده‌ایم و ۶ هزار نیروی دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل هستند.

ادامه دارد...

 

ارسال نظرات