معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بیان تاریخ ۴۰ سال دوم انقلاب کاملاً انصاف و هوشمندی را در نظر گرفته است.
کد خبر: ۹۱۴۹۴۵۶
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

انصاف در بیانیه گام دوم رعایت شده استبه گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوق دانان؛ مهدی امیری‌اصفهانی معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور در نشست خبری افتتاحیه رزمایش کشوری شبکه علمی نخبگان حقوقی و قضائی که در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی پادگان حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد، این رزمایش را حرکت بزرگی در شبکه علمی حقوقی و قضائی دانست و اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بیان تاریخ ۴۰ سال دوم انقلاب کاملاً انصاف و هوشمندی را در نظر گرفته و هیچ‌کدام از تاریخ‌نگاران تا به امروز نتوانسته‌اند تاریخ ۴۰ سال اول انقلاب و آینده را تبیین کنند. 

وی ادامه داد: تمدنی که در ۴۰ سال آینده می‌خواهد خوب تبیین شود، نیازمند قطعاتی است که باید به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرد که نظام حقوقی و قضائی یکی از این قطعات مهم محسوب می‌شود.

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور تصریح کرد: آرمان‌ها و اهداف امام خمینی (ره) بسیار متکثر، عمیق و متنوع است و در حوزه‌های جغرافیایی متعددی قابل تعریف است؛ لذا تمام اینها بسترساز ایجاد یک تمدن نوین اسلامی خواهند بود. 

امیری‌اصفهانی با بیان اینکه در فرآیند ایجاد تمدن نوین اسلامی باید آسیب‌ها را شناسایی کنیم، گفت: در ۴۰ سال گذشته در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در نظام حقوقی و قضائی دچار سلایق شخصی بوده‌ایم. 

وی با بیان اینکه در نظام دینی میان حکومت و شأن قضا رابطه فقهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: شأن حکومت در شأن قضا متجلی است و اگر قانون اساسی را مرور کنیم، می‌بینیم وضعیت قوه قضائیه نسبت به دو قوه دیگر متفاوت است. 

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور با تأکید بر این مطلب که قطعه حقوقی و قضائی در تمدن‌سازی نوین اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: حقوق‌دانان و نخبگان قضائی باید تمامی ملزومات حقوقی تمدن‌سازی نوین اسلامی را تشریح و به آن اهمیت دهند.

وی با اشاره به اینکه واقعیات امروز با واقعیات دیروز متفاوت است، تأکید کرد: ساختارهای دیروز طولی بود و ساختارهای امروز عرضی، فرآیندهای دیروز طولانی بود اما فرآیندهای امروز کوتاه و ابزارهای دیروز تک‌وجهی بود اما ابزارهای امروز چندوجهی؛ لذا جامعه امروز را با ابزارهای دیروز نمی‌توان اداره کرد.

امیری‌اصفهانی با بیان اینکه مهمترین وجه بیانیه گام دوم نگاه به آینده است، خاطرنشان کرد: باید نسبت به وضعیت و واقعیت‌های امروز، راه آینده را ترسیم کنیم. 

معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۴۰ سال هستند، گفت: این آمار به این معنی است که این میزان از جمعیت بعد از انقلاب متولد شده‌اند و کلام امام را مستقیماً نشنیده‌اند و انقلاب را با چشمان خود ندیده‌اند،؛ لذا برای اینکه نسل پیش از پیروزی انقلاب بتوانند پیام انقلاب را به نسل فعلی منتقل کنند هنوز نتوانسته‌اند پیوندی با ۷۰ درصد قشر جوان جامعه برقرار کنند و به همین دلیل است که در ساختارهای کشور جوان‌گرایی طبق بیانیه گام دوم و منویات رهبری هنوز همه‌گیر نشده است. 

وی با اشاره به خطرات فضای مجازی یادآور شد: فضای مجازی دنیای جدیدی است که الزامات حقوقی چ قضائی در آن رعایت نمی‌شود و نیز با مفاهیمی روبه‌رو هستیم که همکاران حقوقی و قضائی اصلاً با آن آشنا نیستند؛ لذا این‌ها چالش‌هایی است که باید در رزمایش نخبگان حقوقی و قضائی به آن توجه داشت.

امیری‌اصفهانی عنوان کرد: ما باید از گذشته عبرت بگیریم، اما نباید در گذشته باقی بمانیم؛ لذا ضروری است تا برای تحقق گام دوم با استناد به گذشته آینده را بسازیم و نیز رویکرد آینده‌نگرانه باید ملاک عمل قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات