هدف اصلی در اشتغال، توانمند کردن مردم است
سعید شایان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در ۸۰ روستای استان فعالیت میکند که شامل سه دهستان از جمله دهستانهای مهربان علیا از کبودراهنگ، خزل شرقی از نهاوند و پیشخور فامنین است.
وی با بیان اینکه کارها در پنج معاونت پیگیری میشود، گفت: در هر روستا یک دهستان را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم که کارها را مطابق برنامهای که در نظر داریم جلو میبریم.
معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه در دهستان مهربان علیا در روستای اکنلو به عنوان روستای هدف قرارگاه بحث اشتغال و معیشت را جلو بردیم، ابراز داشت: ما یکسری مطالعات و انتظاراتی از خود روستا داشتیم که انجام دادیم.
وی تصریح کرد: دو رسته اصلی را انتخاب کردیم که در آنجا فعالیتها را انجام میدهیم و یک رسته دام سبک است و همچنین نژاد گوسفند مهربان است که مختص همین منطقه است.
شایان ادامه داد: در رسته انگور با خود اهالی زنجیره ارزش این رسته را استخراج کردیم و نقاط شکست استخراج شد و بعد از بازدید از ملایر یک شبکه شغلی در رسته انگور به وجود آمد؛ میانگین باغات انگور بین ۵۰ تا ۶۰ تن در هکتار است که در ملایر روزی ۱۲۰ تن در هکتار انگور برداشت میکنند.
وی با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی به صورت ماهانه گفت: نکات کلیدی و اصلی که باغداران باید توجه کنند همچون هرس صحیح، کوددهی مناسب، زیرخاک بردن مناسب و ... به صورت اصولی آموزش داده میشود.
معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان یادآور شد: آیين بومی محلی انگور راهبردی را در سطح روستا برگزار کردیم که سال گذشته ارگانهایی همانند بخشداری، فرمانداری و جهاد کشاورزی همکاری کردند و هدف اصلی ما در اشتغال، توانمند کردن مردم است که بتوانند کارها را پیش ببرند.
وی افزود: امسال ما کنار کشیدیم و مردم خواستار این شدند که دومین آیین انگور را خودشان برگزار کنند.
شایان در خصوص هدف اصلی خود از برگزاری این جشنواره ابراز داشت: مردم بدانند که انگور رسته محوری روستا است و باید روی آن بیشتر تمرکز کنند و برای بالا بردن راندمان مزارع خود بیشتر تلاش کنند.
وی با بیان اینکه معرفی شدن روستا با انگور است که بتوان گردشگران را با بحث انگور آشنا کرد، ادامه داد: ارائه محصولات و توانمندیهای آنها که بهای خود را بدانند و محصولاتی که تولید میکنند قابل فروش باشد و افزایش توانمندی مردم در حوزه بستهبندی و ارائه محصولات بازارپسند از اهداف این جشنواره بود.
معاون اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان با اشاره به اینکه این جشنواره سال گذشته حدود ۳هزار بازدیدکننده داشته است، تصریح کرد: نظام قیمتگذاری که مردم به آن توجه نمیکردند امسال محصولات به صورت متحدالشکل نیز قیمت مجزا و هم آرم داشتند.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته این جشنواره را برگزار کردیم امسال کلنگ بازارچه دائمی محلی روستا توسط فرماندار زده شد که ۶۰ میلیون تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده که بتوانند محصولاتی که مدنظرشان است را بیشتر و بهتر بفروشند.
انتهای پیام/