خبرهای داغ:
به مناسب میلاد امام حسن عسکری(ع)

آماده سازی شیعه برای عصر غیبت

کوشش‌های علمی، تبین اندیشه‌های ناب اسلامی. ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان جهان در دورترین نقاط و آماده سازی آنها برای دوران غیبت امام دوازدهم از جمله فعالیت‌های مهم امام حسن عسکری(ع) است.
کد خبر: ۹۱۹۶۹۰۲
|
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  بشریت برای رسیدن به سعادت به امام معصوم نیاز دارد هر جامعه‌ای بدون وجود امام معصوم به گمراهی‌های بزرگی می‌افتد، امروز در عصر مدرن هنوز بسیاری از کشورهای دنیا بت‌پرست هستند و هزاران بت‌خانه مهم دارند که در قیمت‌گذاری صدها میلیون تومن خرج آنها شده است، حتی خرافه پرستی نیز هنوز وجود دارد در کشورهای پیشرفته هنوز عدد ۱۳ نحس است؛ فساد، ظلم و شرک از بین نرفته و تا زمانی که انسان جرم و گناه کند به مربی و راهنماهایی همچون پیامبر و امام نیاز دارد.

اگر یک کودک پدر نداشته باشد هرکس می‌تواند برای او توطئه کند؛ مردم هم همانند کودک به پدری نیاز دارند که آنها را از شر طاغوت و شیاطین حفظ کند این پدر همان امام است، که خداوند آن را تعیین و مشخص می‌کند.

به همین منظور خداوند پس از پیامبر اسلام(ص) ۱۲ پیشوا و امام برای مسلمانان قرار داد که به واسطه آنان هدایت شوند، یکی از ائمه معصومین(ع) امام حسن عسکری(ع) هستند که هدایت و حفاظت بشریت را بر عهده گرفتند.

اهل‌بیت(ع) مظهر زيباي ارزشهاي والاي انساني و تجلي آيات الهي در حيات اجتماعي و سياسي خويش هستند، صفات متفاوت در اقيانوس وجودي آنان، چنان در يکديگر پيوند خورده که جلوه اي بديع، از انسان کامل را فراروي عاشقان فضيلت و پاکي قرار داده است.

نیایش و عبادت خالصانه شبانگاهان و جهاد و مبارزه با ظلم و ستم در روزهای آنها دریایی از فضیلت، بیم و امید، ولایت، برائت، شوق و اندوه، خروش و بردباري، عبادت و جهاد و زهد و مسؤوليت پذيري در مسايل مهم اجتماعي را به منصه ظهور مي رساند.

امام حسن عسکری یازدهمین گوهر روشنگری و هدایت هستی هشتم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری در شهر مدینه متولد شدند، به یاد عموی بزرگوارشان امام حسن(ع) ایشان را نیز حسن نامیدند که پرتوافشان سخاوت و کرامت باشند، امام حسن عسکری(ع)‌ در سن ۲۲ سالگی پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) به امامت رسیدند.

حضرت در دوران کودکی خود به همراه پدر از مدینه به سامرا تبعید شدند و به علت سکونت اجباری در مرکز عسکر(لشگرگاه) ایشان و پدر بزرگوارشان را «عسگریین» لقب دادند، مادر حضرت از بانوان دانشمند و پارسای زمانه خود بود. در فضیلت این بانو همین بس که پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) تا مدتی پناهگاه و نقطه اتکای مومنان، در آن مقطع زمانی بسیار بحرانی و پر اضطراب بود.

سبک زندگی ائمه معصومین(ع) همه کامل و دقیق بر اساس دستورات الهی در قرآن بود، ائمه معصومین(ع) در همه صفات انسانی و الهی اسوه و الگوی همه بشریت هستند، از جمله این صفات سخاوت و بخشندگی، ساده‌زیستی، ایجاد روحیه تفکر در بین پیروان خود و بسیاری فضایل اخلاقی دیگر که در اینجا مجال بیان آن نیست.

امام حسن عسگری(ع) نیز همچون سایر ائمه معصومین(ع) دارای سخاوت و بخشندگی فراوان بودند در روایت‌های فراوان آمده که حضرت همواره نیاز شیعیان و مردم را برآورده می‌کردند در عین حال خود در اوج سادگی زندگی می‌کردند. عبادت، جذب عاطفه و صید دل‌های مشتاق، پرورش تفکر و تعقل در افراد، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی، تاکید بر اصل قرآنی تقیه، تبین جایگاه اهل‌بیت(ع) در جامعه، اهتمام به دو اصل تبری و تولی، رهبری مبارزات سری، نجات جامعه از بحران‌های سرنوشت‌ساز و ایجاد روحیه تفکر در بین پیروان خود از دیگر فضایل حضرت است.

از جلوه‌های اخلاقی امام حسن عسگری(ع) توجه خاص ایشان به شیعیان است که برای آنها ارزش زیادی قائل بودند و از شیعیان درخواست کردند که برای رسیدن به فرج استقامت و صبر داشته باشند چراکه بر اساس وعده الهی زمین را حضرت مهدی(عج) پر از قسط و عدل خواهد کرد.

خلفای عباسی نسبت به امام هادی و امام حسن عسگری(ع) فشار و محدودیت بسیار زیادی ایجاد می‌کردند، میران این فشارها زمان امام حسن عسگری(ع) بیش از هر زمان بود زیرا خلیفه آن زمان از نفوذ اجتماعی حضرت نگران بود.

امام حسن عسکری(ع) با همه فشار خلفای عباسی از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی در راستای حفظ اسلام و تشیع و مبارزه با افکار ضد اسلامی و ضد شیعی نه تنها غافل نبودند که بر آن اهتمام جدی داشتند، مهمترین آنها تربیت شاگردان، تشویق نویسندگان، تالیف کتاب، پاسخ به شبهات و بخورد با انحرافات و تحریفات است.

امام حسن عسگری(ع) اگرچه به علت نامساعد بودن شرایط روزگار خود در تربیت شاگردان محدودیت داشتند اما به گفته شیخ طوسی ایشان بیش از صد شاگرد تربیت کردند که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف ناب اسلامی یا رفع شبهات نقش بسیار مهمی داشتند.

آن حضرت برای مقابله با افکار ضداسلامی و ترویج اسلام واقعی تلاش های فراوانی کردند. کوشش‌های علمی، تبین اندیشه‌های ناب اسلامی. ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان جهان در دورترین نقاط و آماده سازی آنان برای دوران غیبت امام دوازدهم از جمله فعالیت‌های مهم امام حسن عسکری(ع) است.

امام حسن عسگری(ع) در کنار تربیت شاگردان از تشویق نویسندگان متعهد به دین و اسلام غافل نبودند که فرهنگ تشیع گسترش یافته و علم و دانش توسعه یابد تا آیندگان از آن بهره برداری داشته باشند، در اثر همین تشویق‌ها ۱۶ نفر از شاگردان حضرت به تالیف کتاب پرداختند و ۱۱۸ عنوان کتاب نوشتند.

طرح سوال و شبهه در جامعه اگر به آن پاسخ درست داده شود سبب رشد و هدایت مردم می‌شود؛ یکی از مهمترین فعالیت‌های علمی امام حسن عسکری(ع) شبهه‌زدایی در جامعه اسلامی بود که داستان و روایات آن در کتب شیعه آمده است.

از دیگر اقدامات امام حسن عسکری(ع) برخورد با انحرافات و بدعت‌ها به خصوص از ناحیه اهل قلم یا علما بود که امروز برای علمای ما می‌تواند الگو و درسی باشد که در مقابل بدعت‌ها و انحرافات سکوت نکنند.

یکی از اقدامات امام عسکری(ع)، آماده سازی مردم برای پذیرش غیبت امام زمان(عج) بود؛ به همین دلیل ایشان، کمتر با مردم تماس می گرفتند، و جز نوّاب و یاران خاص خود، کسی را به حضور نمی پذیرفتن و فقط به واسطه آنان مشکلات دینی مردم را حل می کردند. آن حضرت گاه دستورهای دینی خود را به وسیله نامه هایی، به علما می نوشت. امام عسکری با عمل به چنین شیوه ای قصد داشت زمینه غیبت فرزندش امام مهدی (عج) را آماده کند و مردم را به دوری امام عادت دهد به گونه ای که غیبت امام زمان(عج) برای آنان غیرمعمول و ناآشنا نباشد.

احمدبن اسحاق، یکی از یاران و اصحاب خاص امام عسکری(ع) می گوید: به حضور ابومحمّد، حسن بن علی عسکری علیه السلام رسیدم و خواستم درباره جانشین بعد از ایشان سئوال کنم. پیش از سئوال من، حضرت فرمودند: «ای احمدبن اسحاق به درستی که خداوند از خلقت حضرت آدم(ع) تا هنگام برپایی قیامت، زمین را از حجّتِ خود برخلق خالی نگذاشته و نخواهد گذاشت. خداوند به سبب حجّت الهی بلا را از اهل زمین دور می سازد و به برکت او باران فرو می بارد. پرسیدم: یابن رسول اللّه ، پس امام بعد از شما کیست؟ در این هنگام امام باعجله برخاست و به درون خانه رفت. سپس همراه کودکی سه ساله ـ که صورتش همانند ماه شب چهارده می درخشید ـ بیرون آمد، آن گاه فرمود: ای احمدابن اسحاق، اگر بر خدا و حجت هایش عزیز نبودی این فرزند را به تو نشان نمی دادم. امام عسکری(ع) با چنین شیوه هایی، بارها جانشین بر حق خود را به یاران و اصحاب خویش معرفی می کردند.

طنین یاس - عصمت علی آّبادی

ارسال نظرات