توصیه های اخیر امام خامنه ای را می توان از منظری دیگر، احیای نقش موثر و پررنگ بسیج در تمامی عرصه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دانست.
کد خبر: ۹۱۹۹۱۴۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج ،پیرو دیدار هزاران نفر از بسیجیان در هفته بسیج امسال،با رهبر و مقتدای خود خامنه ای عزیز،که معظم له در این دیدار 7 توصیه راهبردی مهم را به بسیجیان توصیه کردند که به همین خاطر گفت و گویی را با حجت الاسلام والمسلمین "کمیل کاوه" ،فعال فرهنگی - سیاسی  و مدیر مسئول نشریه "عبرت های عاشورا"  انجام داده ایم که در ادامه می آید:

وظیفه بسیج تشخیص و رصد به موقع ضرورت ها و تهدیدها/سخنان رهبر انقلاب حاوی ریل گذاری های روشن در گام دوم انقلاب

این فعال فرهنگی، در پاسخ به این سوال ما مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه 7 توصیه حضرت آقا به بسیج،راهکارهایی که بسیج باید در این زمینه ها در نظر بگیرد چیست و همچنین نقش بسیج در مهار فتنه ها به خصوص فتنه اخیر چیست؟ گفت:در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که زیربنای همه ی داشته ها و افتخارات و سرمایه های اعتقادی و انقلابی نسل ما مخصوصا شخص اینجانب، از بسیج و عضویت در این نهاد مقدس و الهی نشات گرفته است و امیدوارم که خدای متعال، ما را همچنان از منسوبین این شجره ی طیبه قرار دهد.
به نظر اینجانب، سخنان امام خامنه ای در ششم آذر امسال و در جمع بسیجیان، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین فرمایشات ایشان در مورد این نهاد مقدس است که دارای تعریف نوینی از بسیج مستضعفان و حاوی ریل گذاری های روشنی در گام دوم انقلاب است.
البته تحلیل و توجه به بندبند این سخنرانی مهم، نیاز به فرصت و زمان زیادی دارد که قطعا باید در جای خود به آن پرداخته شود.


اما در مورد فراز پایانی این سخنان که موضوع سوال شماست، به نظر می رسد وجه مشترک هر هفت توصیه ی فرمانده معظم کل قوا خطاب به بسیجیان، «لزوم آمادگی و حضور دائمی و موثر در صحنه و پرهیز از غافلگیری در عرصه های مختلف جنگ نرم و سخت و نیمه سخت» است که طبیعتا نیاز امروز شرایط خطیر کشور است.
رئوس این توصیه ها عبارت بودند از) :آمادگی در تمام زمینه های سخت، نیمه سخت و نرم – عملکرد کنشی و ابتکاری – تقویت ارتباط با مسجد- ایجاد ارتباط با مجموعه های همسو- اطلاع رسانی در مورد خدمات بسیج – دوری از پابندهای رایج اداری – هوشیاری در مقابل نفوذ).
حجت الاسلام کمیل کاوه  در این زمینه افزود:این هفت توصیه، شکل تکامل یافته ی فعالیت های بسیج در دهه ی اول انقلاب را ترسیم می کند، همان دورانی که این نهاد مردمی، با حضور مستمر در پایگاه های متعدد محلات، نماد موفقی از حضور موثر در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب بود:
عملکرد بسیج در دهه ی اول انقلاب، از جذب نیرو و آموزش نظامی برای اعزام به جبهه تا گشت های شبانه ی مستمر و یا برگزاری کلاس های مختلف فرهنگی و هنری و... معجزه ای را پدید آورد که علاوه بر پیروزی در جنگ سخت (دفاع مقدس)، نسل انقلاب را در عرصه ی جنگ نرم (مقابله با تهاجم فرهنگی) و نیمه سخت( تهدیدها و آشوب های داخلی) آبدیده و موفق ساخت و به نظر من، همه ی موفقیت های دهه های بعد انقلاب نیز، مدیون همان سرمایه ی عظیم و بی بدیل بسیج در دهه ی اول انقلاب است.
البته حاکمیت برخی تفکرهای لیبرال و انقلابیون پشیمان در مقاطعی پس از دهه ی 60 بر مدیریت های اجرایی کشور، موجب شد تا نسبت به این نهاد بزرگ و الهی کم توجهی شده و متاسفانه سعی شد تا موفقیت های بزرگ بسیج و روحیه ی بسیجی و انقلابی، به انزوا کشانده شود.
لذا توصیه های اخیر امام خامنه ای را می توان از منظری دیگر، احیای نقش موثر و پررنگ بسیج در تمامی عرصه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دانست.
- مثلا ایشان به طور صریح، بسیج را به استفاده از تجربه ی کمیته های انقلاب اسلامی در دهه ی 60 توصیه فرمودند، همان کمیته هایی که در همه جا و محلات مختلف حضور داشتند و به تعبیر ایشان« غافلگیر نمی شدند». در این زمینه خوب است به یاد بیاوریم که علیرغم اثرات مهم و عمیق حضور کمیته های انقلاب اسلامی برای مقابله با منکرات اجتماعی و حوادث، چه دست هایی در اوایل دهه ی 70، ساختار این نهاد انقلابی را تغییر داد و پس از آن نیز از طریق فیلم ها و مطالب مغرضانه، چهره ی کمیته ها را در میان نسل های جوان، مخدوش ساختند. به نظرم اشاره ی رهبر عزیز انقلاب به نام آن نهاد و تمجید از خصوصیات و عملکرد و آمادگی آنان در مقطع کنونی، آن هم به عنوان یک الگو برای نهاد مقدس بسیج، تکلیف بزرگی را پیش روی فرماندهان غیور بسیج گذاشته است تا با استفاده از امکانات وسیع سازمان بسیج مستضعفین، زمینه را برای حضور فعال و مستمر و به موقع نیروهای بسیج در محلات مختلف کشور و عرصه های مورد نیاز آماده کنند.

دبیر انصار ولایت  در ادامه اظهار داشت: نکته ی دیگر در توصیه های فرمانده معظم کل قوا، پرهیز از انفعال و روش های عکس العملی در جنگ نرم و توجه و تمرکز بر روش های کنشی و ابتکاری است. به بیان روشن تر، یک بسیجی نباید منتظر ظهور و بروز توطئه یا اتفاقی باشد تا برای مقابله ی با آن به میدان بیاید، بلکه باید با تشخیص و رصد بموقع ضرورت ها و تهدیدها، قبل از هر تهدید و رویدادی، به وظیفه ی خود در روشنگری، حضور میدانی و خنثی سازی آنها عمل نماید. البته در اینجا باز هم بر وظیفه ی مسئولان و متولیان بزرگوار بسیج تاکید می کنم که باید با تبیین این مسئله ی مهم و و در اختیار نهادن تمامی امکانات این نهاد و آموزش و تشویق جوانان بسیجی، زمینه ی لازم را برای تحقق این توصیه ی رهبر معظم انقلاب فراهم کنند

ارسال نظرات