خبرهای داغ:
گفتگوی ویژه؛

روایتی از جهادگرانی که در کنار محرومیت‌زدایی، اشتغال محرومان را نیز فراهم می‌کنند/ حضور اساتید برجسته دانشگاهی دلگرمی جوانان است

گروه های جهادی بحث همگرایی بچه های بسیجی است که صادقانه و عاشقانه بدون هیچ چشم داشتی وارد این گروه ها می شوند اما فلسفه اصلی اردوی جهادی، خودسازی است چون باعث می شود از تعلقات دنیوی خود دل بکنیم.
کد خبر: ۹۱۹۹۳۵۸
|
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از ناحیه مقاومت بسیج امام صادق (ع) اصفهان، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای (مد ظله العالی) در جمع جهادگران بسیج سازندگی حرکت و کار جهادی را پر ارزش برشمردند و یاد آورشدند این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند. از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ی زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند.

کاظم نقشینه مسئول گروه جهادی شهید کلاهدوزان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از تجربه‌ها و اهداف این گروه‌های به اصطلاح کوچک، ولی بزرگ برایمان گفت:

بسیج: فلسفه‌ی اردو‌های جهادی چیست؟
نقشینه: انسجام گروه‌های جهادی بحث همگرایی بچه‌های بسیجی است که صادقانه و عاشقانه بدون هیچ چشم داشتی وارد این گروه‌ها می‌شوند، اما فلسفه اصلی اردوی جهادی، خودسازی است، زیرا باعث می‌شود از تعلقات دنیوی خود دل بکنیم.

بسیج: زمینه فعالیت گروه‌های جهادی چیست و عموما چه اقشاری در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؟
نقشینه: در زمینه عمرانی مهندسین، شهرساز‌ها نقشه بردار‌ها در زمینه پزشکی دانشجویان و پزشکان و همچنین در بحث کارآفرینی و طیف فرهنگی نیز در گروه وجود دارند.

بسیج: در چه مناطقی خدمت رسانی می‌کنید؟
نقشینه: عموما در مناطق محروم استان اصفهان از جمله حصه و امسال هم استان لرستان معین گروه جهادی ما شد که در روستای هورآباد علیا و سفلی مشغول خدمت رسانی هستیم.

بسیج: در مناطق تحت پوشش چه خدمات عمرانی را انجام داده اید؟
نقشینه: در منطقه حصه اصفهان 2 واحد مسکونی تکمیل و تحویل خانواده‌های محرومان داده شد و در منطقه الیگودرز لرستان هم 2 واحد مسکونی را تا سقف تکمیل کردیم.

بسیج: در بحث اعزام پزشک چه کار‌هایی انجام گرفته است؟
نقشینه: در اردوی لرستان 2 پزشک متخصص از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همراه داشتیم که همراه با این 2 پزشک دانشجویان ترم آخر پزشکی هم حضور داشتند که امراضی که در منطقه بود را شناسایی کرده و برای درمان محرومان اقدام کردند.

بسیج: همکاری شما با دانشگاه بسیار ملموس بوده است؛ در این رابطه توضیح بفرمایید.
نقشینه:در بحث دانشگاه همکاری‌های بسیاری خوبی را دانشجویان و اساتید با ما داشتند در یکی از این اردو‌ها توانستیم در بحث کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه اصفهان را درگیر کرده که در یکی از این مناطق محروم آفتی شناسایی شده و با نمونه برداری از آن آفت سم مورد نظر را شناسایی کردند تا مشکلات کشاورزی این روستای محروم از بین برود.

بسیج:در منطقه هورا آباد چه اهدافی را مد نظر دارید؟
نقشینه:همان طور که مد نظر است این منطقه یکی از مناطق محرومی بود که در آن برای خدمت رسانی وارد عمل شدیم و ابتدا با جمعی از اساتید و اهل فن نیاز سنجی‌هایی انجام شد و یک هدف گذاری ۵ ساله برای تمامی برنامه‌های خدمت رسانی آن تهیه و تدوین کردیم.

بسیج: از مهم‌ترین کار‌هایی که در این روستا انجام داده اید برایمان توضیح دهید؟
نقشینه: این روستا از جاده و مسیر خطرناکی برخوردار بود که نقشه‌های تکمیل و ایمن سازی جاده را آماده کردیم و انجام آن در دستور کار قرار دارد، در بحث فرهنگی در دهه‌ی ولایت بسته‌های فرهنگی تهیه کردیم، ساخت حمام عمومی در روستا و همچنین لوله کشی آب آشامیدنی نیز انجام شد.

بسیج: در زمینه اشتغال زایی چه کار‌هایی برای این روستا در حال انجام است؟
نقشینه: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به داخل شهر‌ها بایستی امکانتی از قبیل شغل برای آن‌ها تدارک دیده شود. در این روستا سعی کردیم با ارایه آموزش‌های لازم در زمینه پرورش پرندگان و پرورش ماهی زمینه اشتغال زایی را فراهم کنیم.

بسیج: خاطره ایی از اردو‌هایی را که در منطقه هورآباد بوده اید برایمان تعریف کنید:
نقشینه: ۱۲ روزی بود در منطقه حضور داشتیم و قرار بود حمامی احداث کنیم، بچه‌ها از بس در خاک و گرد و غبار بود چهره‌ها همه خاکی و ژولیده و کثیف بود همگی را پای چشمه ایی که پمپاژ آب بود بردم و با لباس همان طور که بودند آب و آب کف روی سرشان ریختم در این بین اساتید محترمی هم در بین ما بودند که با آن‌ها هم همین کار را انجام دادم طوری که بعد از انجام این حرکت از کرده خودم خجالت کشیدم، زیرا آنان اساتید بنام اصفهان بودند، ولی خاکی بودن عنوان دلچسب تری برایشان بود.

بسیج : علاقه دارید چه کار ارزشمندی در این منطقه انجام دهید؟
بسیج: یکی از اهدافیی که گروه ما در سر دارد، ولی بدلیل هزینه‌های بالای آن کمی کار را غیر ممکن می‌داند این است که فاضلاب‌های این روستا را تجمیع کرده و از آن گاز متان استخراج کنیم و روستاییان به عنوان گاز از آن استفاده کنند و از سوزاندن هیزم و گون‌های آن منطقه جلوگیری شود.
ارسال نظرات