آيت‌الله مصباح يزدي،در پیام بزرگداشت یوم الله نهم دی:

"ولایت فقیه" از فروع ایمان به خداست/مراقب باشيم در دام شیاطین بزرگ و کوچک نیفتيم

بايد هرچه می‌توانیم تلاش کنیم کسانی سر کار بیایند که در این شاخص‌ها نسبت به دیگران برتري داشته باشند و فراموش نکنیم که موفقیت در همه امور مرهون توکل بر خدا و توسل به اولیاي خدا است.
کد خبر: ۹۲۰۳۰۵۷
|
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج، آيت‌الله مصباح يزدي،در پیامی به مراسم بزرگداشت یوم الله نهم دی،با تأكيد مجدد بر لزوم بزرگداشت يوم‌الله نهم دي و يادآوري حوادث این روز، خاطرنشان كرد: ما بايد با بهره‌مندی از درس‌های آموزنده این جریان تاریخی از یک‌سو سعی کنیم آگاهی دینی خود را افزایش دهیم تا دشمنان موفق نشوند به نام دین مطالب باطلی را به خورد جامعه ما بدهند؛ از سوي ديگر با افزايش آگاهی‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی‌مان جلوي فريب‌هاي آنها را بگيريم.

 

به گزارش  پايگاه اطلاع‌رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با استناد به آياتي از قرآن كريم، ضمن اشاره به ضرورت يادآوري و بزرگداشت ايام‌الله، گفت: اين يكي از آموزه های قرآن کریم است که تذكر حوادث گذشته نقش مهمی در ساختن آینده انسان‌ها و جلوگیری از سقوط در دره‌های هلاکت‌بار دارد و می‌تواند راهنمايی برای انتخاب مسیر صحیح در زندگي باشد.
وي با بيان اين‌كه نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته از انقلابي عظیم و كم‌نظير در تاریخ بشریت است، افزود: در طول چهار دهه از پيروزي اين انقلاب چنین حوادثي بسيار اتفاق افتاده که از یک‌سو هشداري است براي اين‌که با جلوگيري از تكرار اشتباهات گذشته، مراقب باشيم در دام شیاطین بزرگ و کوچک نیفتيم؛ از سوي ديگر اعتماد و توكل ما را به خدا افزوده و موجب مي‌شود یأس و ناامیدی به خود راه ندهيم. این دو نوع هدایت الهی است که نقش بسیار مهمی در فعالیت انسان‌ها و موفقیت آنها در رسيدن به اهداف صحیحی که دنبال می‌کنند، دارد.
استاد حوزه علميه قم غفلت از مشکلات و دام‌هایی که دشمنان می‌گسترانند، و دلسردی، یأس و ناامیدی ناشي از صعوبت راه و برخورد با مشکلات را دو مانع اصلي در راه پیشرفت انسان دانست، و تأكيد كرد: طبق آموزه‌هاي قرآن کریم ما باید با يادآوري حوادث گذشته توجه داشته باشيم كه چه خطاها و خطراتي موجب عقب‌ماندگی يا کندی حركت گذشتگان شده، تا براي آنها راه حلي بيانديشيم؛ از سوي ديگر اميدمان به امدادهای غيبي و توکل و اعتماد ما به یاری خدا افزایش پیدا کند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نهم دی‌ماه سال 88 را يكي از مصاديق برجسته ايام‌الله معرفي كرد، و گفت: ما بايد همواره سالروز این یوم‌الله را زنده نگه بداریم و خاطرات آن را بازگو کنیم تا آیندگان آن را فراموش نکنند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان كرد: آنچه در این فرصت مناسب است مورد تأکید قرار گیرد این است که به حسب ظاهر دشمنان ما از جهات مختلف نسبت به ما برتري دارند و ما در برابر آنها در ضعف قرار داريم و چاره‌اي جز تسليم و تن دادن به خواسته‌هاي آنها نداريم. هم‌چنين دشمن در طول چهار دهه گذشته همه توانایی خودش را در عرصه‌های مختلف برای براندازی این نظام و جلوگیری از گسترش آن در منطقه و جهان به كار گرفته است؛‌ ولی خوشبختانه به یاری خدا از هیچ کدام از توطئه‌هاي پيچيده و برنامه‌هاي خود طرفی بر نبسته و همه آنها به نفع جمهوری اسلامی تمام شد و دشمنان روز به روز مجبور به عقب‌نشینی شدند.
آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه گفت: دشمنان قسم خورده اين نظام الهي به دنبال شكست‌هاي پي‌درپي خود به این نتیجه رسیدند که باید عامل اصلی موفقیت این انقلاب را کشف کنند تا بتوانند آن را تضعیف کنند. آنها در نهايت متوجه شدند كه عامل اصلی پیروزی ملت انقلابی ایران ایمان به خداست. این ایمان باعث می‌شود که ملت ايران در هیچ حالی ناامید نشوند و با تبعيت از دستورات الهی و سرمشق گرفتن از تجربه‌های گذشتگان که در کتاب‌های آسمانی، به خصوص در قرآن کریم ذكر شده، دل به یک رهبر الهي ببندند و گوش به فرمان او باشند.
استاد تفسير و فلسفه حوزه علميه قم افزود: اين عامل پیروزی، وحدت، امیدواري و پیشرفت مردم انقلابي ايران همان است که در فرهنگ ما به نام «ولایت فقیه» شناخته می‌شود و در واقع يكي از فروع ایمان به خداست.
وي تأكيد كرد: با بهره‌مندي از ایمان به خدا، در پرتو راهبردهای اسلام و راهنمایی‌های قرآن کریم و با استفاده از رهبری‌های رهبران الهی هم‌چون حضرت امام رضوان‌الله علیه و مقام معظم رهبری ادام‌الله‌ظله‌الشریف مردمی تربیت شدند که همانند کوه در مقابل همه حوادث مقاومت می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند. لذا دشمنان براي به زانو در آوردن این ملت در صدد برآمدند كه موقعیت رهبری را در جامعه ما تضعیف کنند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به استفاده دشمن از شيوه‌ها و ابزارهاي گوناگون براي رسيدن به اهداف خود گفت: امروز با ده‌ها رسانه مجازی روبرو هستيم كه دائماً به روش‌های مختلف، حتی در قالب طنز و داستان‌های کودکانه افکار جوانان ما را هدف قرار داده است و نقطه تمركز همه آنها تضعیف ایمان مردم و تضعیف جايگاه رهبری در جامعه اسلامی است.
وي با تأكيد مجدد بر لزوم بزرگداشت يوم‌الله نهم دي و يادآوري حوادث این روز، خاطرنشان كرد: ما بايد با بهره‌مندی از درس‌های آموزنده این جریان تاریخی از یک‌سو سعی کنیم آگاهی دینی خود را افزایش دهیم تا دشمنان موفق نشوند به نام دین مطالب باطلی را به خورد جامعه ما بدهند؛ از سوي ديگر با افزايش آگاهی‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی‌مان جلوي فريب‌هاي آنها را بگيريم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به برخي القائات دشمنان، گفت: آنها مي‌كوشند تا با استفاده از ابزارهاي تبلیغاتی خود چنین القا کنند که ما قدرت مقاومت در برابر آنها را نداریم و سرانجام شکست می‌خوریم. یکی از شيوه‌های دشمن هم همین تحریم‌های اقتصادی است.
وي در ادامه گفت: برای مصونیت يافتن در برابر توطئه‌هاي دشمنان و غلبه بر آنها و تحقق آيه شريفه «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ وَ لَیُمَکِنَنَّ دینَهُم الذَّیِ إرتَضی لَهُم» باید درس‌های يوم‌الله نهم دي را مرور کنیم و با زنده نگه‌داشتن آنها، هم اين آموزه‌ها را براي نسل موجودمان یادآوری کنیم، هم از اجراي نقشه‌های دشمن برای نسل‌هاي آینده جلوگیری کنیم.
استاد حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: کار اصلی ما برای مقاومت در مقابل توطئه‌های دشمنان افزایش معلومات دینی، کسب بصیرت اجتماعی، تقویت روحيه توکل و ایمان به خدا و اطاعت از اوامر الهی، از جمله اطاعت از مقام ولایت فقیه است.
وي هم‌چنين افزود: بر اساس آموزه‌هاي قرآن کریم در كنار اين كارها جا دارد که ما به عنوان همه مردمی که توده جامعه را تشکیل می‌دهند يك‌دیگر را سفارش کنیم به اين‌که هر کس در هر مقامی، هرجایی و در هر شرایطی سعی کند هر روز اندکی بر معلومات دینی و بصیرت اجتماعی‌ـ‌سیاسی خود بيافزايد و بكوشد روحیه تسلیم و انقیاد و اطاعت بيشتري از خدا، پیغمبر و رهبر دینی داشته باشد.
آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه گفت: يكي ديگر از وظايف ما در اين مقطع اين است كه سعی کنیم به کمک مردم براي تصدي پست‌هاي رسمي کسانی سر کار بیایند که دین را بهتر شناخته باشند، مصالح جامعه را بهتر درک کنند و ملکه تقوا و دین‌مداری‌شان از دیگران قویتر باشد؛ اين يعني بكوشيم افراد اصلح را انتخاب کنیم.
وي هم‌چنين گفت: این سه شاخص، ملاک اصلی تشخيص اصلح است؛ البته شاخص‌های فرعی ديگري مثل کارآمدی و تجربه هم در مرتبه بعد بايد مورد توجه قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان با تأكيد بر اين معيارها به عنوان ملاک‌هاي صلاحیت برای تصدي مسئوليت در قوای سه‌گانه کشور اسلامي، خاطر نشان كرد: بايد هرچه می‌توانیم تلاش کنیم کسانی سر کار بیایند که در این شاخص‌ها نسبت به دیگران برتري داشته باشند و فراموش نکنیم که موفقیت در همه امور مرهون توکل بر خدا و توسل به اولیاي خدا است.
گفتني است اين پيام تصويري در تاريخ 8/10/98 در مراسم بزرگداشت سالروز نهم دي‌ماه در مسجد امام صادق عليه‌السلام تهران پخش شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار