شاداب عسگری، محقق و نویسنده کتاب «قدر مطلق یک توطئه؛ کودتای نقاب به روایت اسناد» گفت: اگرچه نام‌های مختلفی در این باره مطرح شده اما تاکنون نام آن خلبان شجاع و فداکار که خلبان اف ۴ بود فاش نشده است و همه آن اسامی مطرح شده گمانه زنی است. مثلا گفته می‌شود شخصی که جریان کودتا را به اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای رساند سرهنگی به نام «آنت» بوده که کاملا اشتباه است.
کد خبر: ۹۲۰۹۱۳۰
|
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج،  به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در بخش «شما بپرسید» که با هدف پاسخگویی به شبهات و سوالات تاریخی راه‌اندازی شده، یکی از مخاطبان درباره کودتای نقاب (نوژه) پرسیده است: آیا نام خلبانِ شجاعی که کودتای نوژه را به اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای رساند * و مانع از این توطئه شد، فاش شده است یا خیر؟ بعد از افشای این کودتا، با عوامل آن چه برخوردی شد؟

شاداب عسگری، محقق و نویسنده کتاب «قدر مطلق یک توطئه؛ کودتای نقاب به روایت اسناد» در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به بخش اولِ این سوال گفت: اگرچه نام‌های مختلفی در این باره مطرح شده اما تاکنون نام آن خلبان شجاع و فداکار که خلبان اف ۴ بود فاش نشده است و همه آن اسامی مطرح شده گمانه زنی است. مثلا گفته می‌شود شخصی که جریان کودتا را به اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای رساند سرهنگی به نام «آنت» بوده که کاملا اشتباه است.

شاداب عسگری با استناد به تحقیقات خود در این زمینه افزود: آن شخص که اندکی قبل از اجرای کودتا تصمیم گرفت مانع از آن توطئه شود، بعدها جانباز شد و اکنون هم در قید حیات است اما خودش راضی نیست نامش فاش شود و می‌گوید من این کار را برای خدا انجام دادم.

این نویسنده درباره سرنوشت کودتاچیان نیز گفت: رده­های اول کودتا که با صراحت به نقش خود در این توطئه اعتراف کردند و اقدام عملی نیز انجام داده بودند، چون از نظر قانون و شرع «باغی» محسوب می‌شدند، به اشدّ مجازات محکوم و اعدام شدند. تعداد دیگر هم که اقدام عملی نداشتند بنا به­ جرمی که مرتکب شده بودند، به حبس محکوم شدند که مدت این حبس­ها از یک سال، تا حبس ابد متفاوت بود. البته هیچکدام از افرادی که به حبس طولانی مدت محکوم شدند تا سال ۱۳۶۸ در زندان باقی نماندند و همه مشمول عفو شدند.

وی ادامه داد: تعدادی از دستگیرشدگان نیز که بی‌گناه تشخیص داده شدند، از این افراد رفع اتهام شد و توانستند با دریافت مناصب و مشاغل بالاتر به حوزه‌ خدمتی خودشان برگردند و مشغول به­کار شوند.

عسگری درباره سرنوشت خانواده کودتاچیان نیز گفت: شرایط خانواده‌ي این افراد، کاملاً متفاوت بود. جالب است بدانید حق و حقوق تمامی متهمینی که محکومیت حاصل نموده بودند، جدای از آنکه میزان این محکومیت در چه حدی بود، همراه با معوقه‌ي این مدت و بعد از گذشت دو تا چهار ماه از وقوع حادثه، به­ خانواده‌ي آنها پرداخت شد. همچنین، تعدادی از خانوادهای معدومین تا ۳۶ سال بعد از کودتا در منازل سازمانی سکونت داشتند که براساس سوابق موجود، تا زمانی که خودشان درخواست داشتند کمافی‌السابق، در آن منازل باقی ماندند.

وی افزود: در کتاب «قدر مطلق یک توطئه» مفصل درباره این موضوع صحبت شده است و مخاطبان می‌توانند برای اطلاع بیشتر به این کتاب مراجعه کنند.

* کمی قبل از اجرای کودتای موسوم به نقاب، خلبانی که مسئول حمله به بیت امام خمینی بود، به سراغ آیت‌الله خامنه‌ای رفت و برنامه کودتا را به آگاهی ایشان رساند. آیت‌الله خامنه‌ای در خاطرات خود راجع به آن شب می‌فرمایند: «یک خلبان جوان در نیمه شب آمد و درِ خانه ما را زد و با اصرارِ زیاد ما را وادار کرد که حرفش را گوش کنیم. حرفش این بود که این کودتا در ظرف بیست‌وچهار ساعت آینده انجام می‌گیرد. بعد هم عناصر دنبال کننده این قضیه - نظامیان و ارتشی‌های متدیّن آن پایگاه - بیشترین نقش را در خنثی کردن آن کودتا داشتند. آن کسی که در این صحنه از ارتش دفاع کرد، خودِ ارتش بود. خودِ ارتش نگذاشت که این چنگال دشمن به او وصل شود و توطئه خود را در ارتش پیاده کند. آن جوان خلبان هم، بعدها جانباز شد. الان هم هرجا هست، امیدواریم که مشمول فضل خدا باشد...»

ارسال نظرات