خبرهای داغ:
وبگاه انگلیسی از برنامه‌های دولت‌های ریاض و ابوظبی برای تشکیل منطقه‌ سنی‌نشین در عراق همانند منطقه کردستان خبر داد و نوشت: دولت آمریکا نیز از این طرح استقبال کرده است.
کد خبر: ۹۲۱۰۸۷۲
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک وبسایت انگلیسی در گزارشی از تلاش‌ها و هزینه‌کردهای دولت سعودی و امارات برای تجزیه عراق و تشکیل منطقه سنی‌نشین به مثابه کردستان پرده برداشت.

افشای ۲ جلسه محرمانه عربستان و امارات

 

وبگاه میدل ایست آی به قلم «دیوید هرست» در یک مقدمه کوتاه نوشت: «جنگ‌های نیابتی، خیانت و سرسپردگی باعث شده تا مفاهیم دموکراسی، حاکمیت و تعیین سرنوشت در کشورهایی چون سوریه، یمن و لیبی بی معنا شود. انگار تمامی این مفاهیم برای مخاطب کشورهای غربی است. اما در این منطقه قدرت و هیمنه است که فقط سخن می‌گوید. در تمامی کشورهای منطقه، افراد، گروههای سیاسی و حاکمیت در حالت اضمحلال و فروپاشی درونی به سر می‌برند. گویی با سریالی طرف هستیم که قسمت‌های آن تمامی ندارد و در تمامی قسمت‌های آن «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات ظاهر می‌شود و برای مرگ و نابودی نقشه می‌کشد و پس از اینکه با کمک ایادی و مزدورانش کار را به پایان رساند، نقشه بعدی را شروع می‌کند.»

دیوید هرست در ادامه نوشت این بازی بزرگ به عراق رسیده و این کشور را با خطر بزرگی مواجه کرده است.

وی پس از آن دست به یک افشاگری بزرگی زد و نوشت: «مسأله‌ای که در ادامه بدان پرداخته می‌شود به نقل از سه منبع اطلاعاتی و امنیتی عراقی است که آن‌ها از "عادل عبدالمهدی" به دست آورده‌اند.»

توطئه

میدل ایست آی نوشت: «ثامر بن سبهان وزیر مشاور سعودی در امور کشورهای خلیج فارس که به نوعی نماینده محمد بن سلمان در امور منطقه محسوب می‌شود، شش ماه پیش از چند شخصیت سیاسی و تاجران عراقی از استان‌های الانبار، صلاح‌الدین و نینوی دعوت کرده بود تا با سفیر دولت سعودی در امان پایتخت اردن دیدار کنند».

موضوع این دیدار، بحث و رایزنی در خصوص تشکیل منطقه سنی‌نشین در عراق همانند منطقه کردستان بود که در نهایت نیز حاضران بر سر آن به توافق رسیدند.

میدل ایست آی در ادامه نوشت، اما حاضران از اینکه سازمان اطلاعات اردن جلسه آن‌ها را شنود می‌کند، اطلاعی نداشتند. در همین حال سازمان اطلاعات اردن نمی‌خواست که سفارت سعودی در این کشور مرکز توطئه‌چینی علیه عراق باشد چرا که رابطه امان و بغداد به خصوص پس از اقدام دولت عبدالمهدی در تأمین نفت مورد نیاز اردن گرم شده بود و از این رو سازمان اطلاعات اردن جزئیات این جلسه را به دست اطلاع عبدالمهدی رساند.

طبق این گزارش هنوز مشخص نیست که آیا «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان که همزمان روابط خوبی با عربستان سعودی و ایران دارد نیز در این جلسه سری حضور داشته یا نه اما گفته می‌شود که وی به طور کامل از جزئیات نشست آگاه بود.

دیوید هرست افزود: «این برنامه [تشکیل منطقه سنی‌نشین] موضوع جدیدی نیست؛ اما چیزی که تازگی دارد این است که دولت آمریکا همواره در پی تثبیت نفوذ خود در عراق بوده و اکنون این هدف را در رقابت میان ایران و عربستان سعودی در عراق یافته است».

استان الانبار ۳۱ درصد مساحت عراق را در بر می‌گیرد و سرشار از منابع نفتی، گازی و معدنی استخراج نشده است. علاوه بر این در مرز با سوریه قرار دارد. از سوی دیگر اگر نیروهای آمریکایی بخواهند تحت فشار دولت عراق از این کشور خارج شوند، باید چاههای نفتی شمال سوریه را نیز رها کنند. چرا که الانبار بعنوان منطقه پشتیبانی از نیروهای آمریکا در سوریه محسوب می‌شود. ایالات متحده در حال حاضر چهار پایگاه نظامی در الانبار دارد.

«بنابراین همزمان با فشار‌ها علیه آمریکا، این کشور تلاش خود را برای تجزیه عراق به کار گرفته تا به عنوان ابزاری برای مقابله با ایران از آن استفاده کند.»

به هر حال عادل عبدالمهدی پس از شنیدن این خبر در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد و احساس می‌کرد که از پشت خنجر خورده است. او در دوران خود تلاش بسیاری کرد تا درگیری‌های فرقه‌ای پایان یابد و همچنین دستور خروج نیروهای الحشد الشعبی را از شهرهای سنی‌نشین صادر کرد. بنابراین انتظار این توطئه دولت سعودی را نداشت. او هنوز نمی‌دانست که این طرح تا چه حد جدی است و آیا ولی‌عهد سعودی از آن حمایت می‌کند یا نه؛ تا اینکه عبدالمهدی در دیدار خود با بن سلمان در ریاض آن را مطرح کرد و او هم به عبدالمهدی گفت چنین طرحی وجود ندارد و به زودی به افرادش دستور خواهد داد تا دست از کارهایشان بر دارند.

نشست دوم

میدل ایست آی نوشت که اما چند هفته پس از دیدار عبدالمهدی و بن سلمان، نشست دوم در اردن برگزار شد و این بار نمایندگانی از آمریکا و اسرائیل نیز حضور داشتند.

در این نشست، نماینده آمریکا به طور علنی از طرح منطقه سنی‌نشین حمایت نکرد و بیش از یک ساعت نیز حضور نداشت اما به همتایان سعودی خود گفته بود که اگر آن‌ها توانایی این کار را دارند آمریکا هم از آن استقبال می‌کند.

این وبگاه انگلیسی در ادامه نوشت که اما اکنون دیگر آمریکا پس از اتفاقات اخیر به طور کامل حامی این طرح شده است. اتفاقاتی که به عقیده میدل ایست آی معادلات را در منطقه تغییر داده است.

ورود امارات به ماجرا

بنابراین گزارش، مهم‌تر از همه این‌ها حضور نماینده امارات عربی متحده در نشست دوم اردن بود و به نمایندگان عراقی حاضر در این نشست اعلام شد که پرونده الانبار از این پس از دست سعودی‌ها خارج و به اماراتی‌ها سپرده می‌شود. از این رو ولی‌عهد سعودی نیز می‌تواند ادعا کند که هیچ ارتباطی به این توطئه ندارد.

اما در خصوص این نشست، حاضران توافق کردند که به طور کامل از «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق حمایت کرده و تمامی تلاش خود را برای تضعیف دولت به کار گیرند.

آن‌ها همچنین در خصوص بسیج افکار عمومی اهل سنت عراق علیه دولت مرکزی نیز بحث و رایزنی کردند.

یک منبع دولتی عراقی به میدل ایست آی گفت: « در آن زمان دولت عراق متوجه شد سعودی‌ها در اقدام خود جدی هستند و به خواسته دولت عراق توجهی ندارند.»

او افزود: «بنابراین به آن‌ها گفتیم، احساس شما چیست که فعالان سیاسی را از منطقه شیعه‌نشین الشرقیه (در شرق عربستان) در بغداد گرد هم بیاوریم و با آن‌ها در خصوص راه‌های استقلالشان از ریاض به گفت‌وگو بنشینیم؟».

این مقام دولت عراق سپس گفت که اما اعتراضات بغداد فایده‌ای نداشت.

نشست سوم در ابوظبی

اما نشست سوم در ابوظبی کاملا آشکارا و در سطح وسیعی برگزار شد. حلبوسی نیز در این نشست حضور یافت. چند تن از نمایندگان پارلمان و تعدادی از تاجران عراق نیز به دبی رفتند.

حلبوسی به طور رسمی هرگونه برنامه‌ای برای تشکیل منطقه سنی‌نشین را رد کرده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز در ۲۴ دی ماه، از برگزاری یک جلسه‌ مهم در ابوظبی خبر داد که هدفش تلاش برای تشکیل اقلیم سنی در عراق بود.

***

«فیصل العیساوی» نمانیده استان الانبار در پارلمان عراق در گفت‌و‌گو با شبکه رووداو گفته است که «گام‌های عملی» برای تشکیل منطقه‌ سنی‌نشین رسما آغاز شده است.

او گفت: «تشکیل اقلیم‌ها یک شکل توسعه یافته از قانون اساسی را به نمایش می گذارد، اغلب کشورهای جهان به سمت توزیع اختیارات و کم کردن بار دولت مرکزی پیش رفته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس،«واثق الهاشمی» کارشناس امور استراتژیک عراق، پیشتر گفته بود: «زمزمه‌ها و اشاره‌های گروه‌های سیاس سنی درباره ایجاد یک اقلیم سنی با هدف اعمال فشار برای تجدیدنظر در مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.»

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها