خبرهای داغ:
مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان خبر داد

افتتاح ۵۱۸ پروژه بهسازی مسکن روستایی طی دهه فجر در همدان

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: به مناسبت دهه فجر پروژه‌های قابل افتتاح در بحث بهسازی مسکن در سطح استان همدان در 10 شهرستان ۵۱۸ واحد مسکن روستایی با تسهیلات و آورده متقاضی ۳۳ میلیارد ۱۵۲ میلیارد تومان قابل افتتاح داشتیم.
کد خبر: ۹۲۱۴۲۰۸
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

افتتاح ۵۱۸ پروژه بهسازی مسکن روستایی طی دهه فجر در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسن ظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل‌ها، سپهبد شهید «سلیمانی» با اشاره به بارندگی‌های ابتدای سال ۹۸ استان همدان اظهار داشت: این بارندگی‌ها خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای را به بخش مسکن وارد کرد که با درایت و تدبیر و خرد جمعی تبدیل به یک فرصت برای استان همدان شد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد به نوعی منتج به بهره‌مندی برای استان همدان شد، گفت: استان همدان بعد از استان لرستان بالاترین و بیشترین بهره‌مندی را به واسطه تبدیل یک بحران به فرصت برای استان داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان افزود: در تعطیلات نوروز، توسط ۹۰ کارشناس در سطح استان همدان اعم از شهر و روستا بالغ بر ۲۱ هزار واحد مورد ارزیابی و کارشناسی به صورت فنی مهندسی و تشخیص مهندسی صورت گرفت که در مجموع ۱۵ هزار واحد در سطح استان همدان دچار خسارت شده بودند که متشکل از ۹ هزار واحد احداثی و ۶ هزار واحد تعمیری که از آن تعداد ۹ هزار واحد الزاماً باید تخریب و مجدد تجدید بنا می‌شد و ۶ هزار واحد قابل نگه داشت بود.

وی ادامه داد: با ارائه گزارش به موقع و تلاش بسیار خوبی که همکاران داشتند، استان همدان جزو اولین استان‌هایی بود که گزارش خسارت وارده به بخش مسکن را به سازمان مدیریت بحران کشور و به تبع هیئت وزیران ارائه داد و مبتنی بر این گزارش طی دو فقره مصوبه ۷۱۵ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض به استان همدان ابلاغ شد که در مجموع ۵۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بانکی و ۲۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به استان اعلام و ابلاغ شد.

ظفری با بیان اینکه مرحله اول ۳۶۵ میلیارد تومان و مرحله دوم ۳۵۰ میلیارد تومان که در دو مرحله 100 در صد درخواست‌ها مورد اجابت قرار گرفت، گفت: در سفر اخیر مهندس نجار به استان همدان و تقاضای مجدد استان قرار بر این شد یک هزار و۴۰۰ فقره مجدد پیگیری و بعد از تصویب اعلام و ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران کل تسهیلات و بلاعوض در اختیار استان قرار گرفت، یادآور شد: تا به امروز بیش از ۱۹ هزار و ۲۹۷ متقاضی به سیستم بانکی معرفی شده‌اند که شامل واحد های احداثی، تعمیری و وام معیشت که در مجموع ۱۸ هزار و ۸۷۱ فقره تسهیلات بانکی است که از آنها ۹ هزار احداث، ۶ هزار تعمیر و ۴ هزار تسهیلات کم بهره معیشت را شامل می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه بالغ بر ۱۷ هزارو ۱۷۱ متقاضی و بیش از ۹۰ درصد موفق به عقد قرارداد شده‌اند، گفت: تسهیلات احداثی مابه ازای واحدهای شهری۵۰ میلیون تومان، واحدهای روستایی ۴۰ میلیون تومان، کمک بلاعوض واحدهای شهری ۱۲ میلیون تومان  و واحدهای روستایی در قالب احداث ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: کمک بلاعوض واحدهای تعمیری شهری و روستایی ۶ میلیون تومان تامین و کمک هزینه اجاره بهای مسکن در واحدهای احداثی شهری ۱۲ میلیون تومان و در واحدهای احداثی روستایی ۶ میلیون و کمک هزینه بلاعوض معیشت تا سقف ۵ میلیون تومن مصوب کاملاً در اختیار متقاضیان واجدین شرایط که ۴ هزار خانوار را شامل می‌شود قرار گرفته است.

ظفری ابراز داشت: مجموع کمک بلاعوض پرداخت شده تا به امروز بالغ بر ۱۱۰ میلیار تومان و ۹۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه در اختیار ذیحساب بنیاد استان قرار دارد که متناسب به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به تدریج آزادسازی و به حساب متقاضیان واجد الشرایط و مالکین اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: به واسطه تسهیلات بازسازی که در سطح استان سال ۹۸ توزیع و در اختیار مردم قرار گرفته یک تحول و یک انقلاب در فرایند ساخت مسکن بازسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده و کم دوام و بی دوام اتفاق افتاده به گونه‌ای که خیلی از زمان‌های بازدید ما شاهد کمبود عوامل اجرایی بودیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان اظهار داشت: خدا را شاکریم استان همدان به واسطه وفاق و تلاش جمع تبدیل به یک کارگاه بزرگ اجرایی شده است.

وی ادامه داد: سهمیه بهسازی مسکن روستایی در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲ هزار بود که مجموع کل واحدهای بازسازی و بهسازی بالغ بر ۲۱ هزار واحد تامین منابع و تسهیلات و کمک بلاعوض صورت گرفته و خوشبختانه مبتنی بر تسهیلات بازسازی و بهسازی یک جهش خیلی قابل توجه در شاخص نوسازی، بهسازی و بازسازی مسکن روستایی در سطح استان همدان در حال انجام و اتفاق است.

ظفری با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۳۳۷ واحد به بهره‌برداری رسیده که قرار است متمرکز با حضور مسئولین کشوری مراسم افتتاحیه برگزار شود، گفت: در بحث احداث ۷ هزار و ۸۰۶ فقره عقد قرارداد شده که بالغ بر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که پیش‌بینی می‌شود پایان خرداد واحد ها تکمیل و به بهره‌برداری رسد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲هزار فقره برای بهسازی مسکن روستایی سهمیه داریم که رقم ریالی تسهیلاتی آن۴۸۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: مجموع اعتبارات بهسازی از نظر کمی ۲۱ هزار واحد در سطح استان است که جهش قابل ملاحظه‌ای در شاخص بهسازی و بازسازی مسکن روستایی در سطح استان همدان خواهد شد که شاخص بهسازی استان همدان ۵۴ درصد، متوسط کشور ۴۴ درصد است که نسبت به آن 10 درصد جلو هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴ باید به ۷۰ درصد نوسازی و بازسازی امکان روستایی دست پیدا کنیم که ۵۴ درصد تحقق یافته و ۶ سال باقی مانده اگر سالی 2.5 درصد کار انجام دهیم به هدف ۱۴۰۴ دست پیدا می‌کنیم که امسال 2.5 درصد را به 10 درصدی ارتقا دادیم و در ۱۴۰۰ به آن هدف دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه استان همدان ۳/۷ درصد جمعیت روستایی کشور را به خود اختصاص داده گفت: از نظر تراکم نفر در خانوار چهارمین استان کشور هستیم که روستاهای استان همدان آباد، زنده و پویا هستند.

ظفری ابراز داشت: به مناسبت دهه فجر پروژه‌های قابل افتتاح در بحث بهسازی مسکن در سطح استان همدان در 10 شهرستان ۵۱۸ واحد مسکن روستایی با تسهیلات و آورده متقاضی ۳۳ میلیارد ۱۵۲ میلیارد تومان قابل افتتاح داشتیم.

وی با بیان اینکه ۲۶ پروژه بهسازی معابر روستایی با هزینه‌کرد اعتباری بالغ بر ۱۱میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان مورد افتتاح قرار می‌گیرد، گفت: درایام دهه فجر ۱۲ پروژه کلنگ‌زنی با اعتبار ۷ میلیارد ۳۱۵ میلیون تومان شروع خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: عملیات فاز یک بهسازی معابر روستایی ۷۰۷ روستا از ۹۲۱ روستای بالای 20 خانوار استان همدان شروع شده است و ۳۶۱ روستا از این ۷۰۷ روستا فاز یک بهسازی به اتمام رسیده و ۳۴۶ در شرف انجام هست.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ تخصیص قیر ۳۰ درصد است، گفت: طی ۴ سال گذشته از سال ۹۴ تا ۹۷ به تعداد ۴۹۹ روستا از قیر اعتباری برخوردار شده‌اند بالغ بر ۶۰۴ حواله صادر شده و بیش از ۴۵۸ کیلومتر اجرای آسفالت در داخل معابر روستاهای استان از محل قیر اعتباری این چهارساله صورت گرفته است .

ظفری با بیان اینکه بالاترین رقم در سال ۹۷ به تعداد ۱۷۹ روستا انجام شده است، افزود:  مجموع مساحت آسفالت شده ۳ میلیون و ۵۹۹ هزار مترمربع با ۴۹۵ هزار تن است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ کل اعتبارات عمرانی که تا این تاریخ ابلاغ شده است در قالب ۳۲۱ پروژه بالغ بر ۹۳ میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان با تخصیص ۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان ابراز داشت: در استان همدان تعداد واحدهای مسکونی شناسایی شده ۱۶۵ هزار واحد است که ۱۴۶هزار جلد سند مالکیت برای اماکن موجود در روستاهای استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان مجموع مقررات ملی ساختمان بومی و جز لاینفک صنعت ساختمان شده است، گفت: وظیفه بنیاد مسکن بهسازی بعد از بحران در قالب مسکن است که بارندگی فروردین ماه استان همدان خوب مدیریت شد و هماهنگی خوبی در سطح استان وجود دارد و دغدغه ما در استان واحدهای فرسوده است که در مقابل شدت بارندگی تاب و تحمل ندارد.

ظفری تصریح کرد: در سطح استان همدان اطراف سه روستا برفیان تویسرکان، گل حیدر و ده حیدر نهاوند  دچار پدیده رانش و لغزش شدند که مرکز سوانح طبیعی هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردیم و تیم‌های ارزیابی و کارشناسی از مناطق بازدید کرده و کار مطالعاتی دقیقی انجام دادند و برای رفع معضلات این سه روستا راهکارهایی عملیاتی و اجرایی را ارائه داده‌اند که نتایج حاصله اخیرا ابلاغ شده که با تامین منابع و اعتبارات لازم پروژه‌های عمرانی برای تثبیت فضای پیرامون این ۳ روستا در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال مسکن معیشت محور هستیم، گفت: هر مجموعه‌ای وظیفه‌ای دارد و ما سعی کردیم وظیفه خود را در حد بضاعت انجام بدهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان از اصحاب رسانه خواست سرعت توسعه را بیشتر و تحول‌های فرهنگی اجتماعی ایجاد کنند و افزود: نقش شما از نگاه دستگاه‌های اجرایی بی‌بدیل و بی ‌ظیر است و اگر بستر توسط اصحاب رسانه فراهم نشود دستگاه اجرایی نمی‌تواند کار خود را خوب انجام دهد.

وی با بیان اینکه نباید از نقش و جایگاه خود مردم در فرایند کارهای عمرانی و اجرایی غافل شویم، گفت: باید تلاش کنیم در بخش مسکن با اعطای تسهیلات و کمک بلاعوض آنها را توانمند کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار