مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان استان البرز :

دفاع مقدس حلقه گمشده جشنواره فیلم فجر 38/ کمدی و طنزِ سخیف عرصه را بر سینمای مقاومت تنگ می کند

امیر مسعود وادی نژاد گفت: در استان البرز جرقه جشنواره فیلم "زن، کودک و جنگ" زده شده است و آثار ملی و بین المللی از سراسر دنیا به دبیرخانه جشنواره که در بسیج هنرمندان بود، ارسال شد اما متاسفانه به دلیل نداشتن بودجه و بی مهری مسئولان و متولیان فرهنگی اختتامیه آن هنوز برگزار نشده است.
کد خبر: ۹۲۱۴۲۶۹
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

به گزارش سرویس هنرمندان خبرگزاری بسیج،  مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان استان البرز گفت: جشنواره های فیلم دنیا یا به طور کلی سینمای کشورهای جهان به گونه ای برنامه ریزی شده اند که هنر سینما در مدت های طولانی به کمک اهداف سیاسی آن کشور آمده است یعنی دارای یک خط مشی سیاسی است که اهداف و راهنمای رسیدن به آن را در قالب آن فیلم دیده می شود.

امیر مسعود وادی نژاد ادامه داد: به طور کلی سینما در کشورهای پیشرفته دارای یک هدف و مسیر از پیش تعیین شده است ولی متاسفانه با توجه به اینکه جشنواره فجر ما یک جشنواره انقلابی می باشد و باید دارای یک مسیر انقلابیِ، چند سالی است که هیچ بوی و رنگی از سینمای انقلاب اسلامی به خود ندیده است.

وی ادامه داد: به جز تعداد اندکی فیلم های که ساخته شده است بقیه آنها با موضوعات اجتماعی و یا طنز سخیف فقط به دنبال پر کردن جیب های عوامل آن فیلم بوده اند و مسیر این جشنواره را به بیراهه برده اند.

 

کارگردان فیلم سینمایی "خط شکن" تصریح کرد: منظور از این حرف این نیست که چون جشنواره فیلم انقلاب است پس حتما باید فیلم های جنگی و با انقلابی ساخته شود. نه، این چنین نیست! منظور این است که مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور باید چاره ای بیاندیشند تا سینما در مسیر درست خود قرار بگیرد حتی آن فیلم طنز کمدی که ساخته می شود باید در راستای همان اهداف انقلابی جشنواره باشد.

وادی نزاد افزود: متاسفانه با گذشت سالیان از عمر جشنواره فجر حضور کارگردانان این طرز فکر کمرنگ شده است و یا می توان گفت از تعداد انگشتان دست هم کمتر شده است و این خود باعث دلسردی کارگردانان این نوع سینما می شود و این می شود که عده ای می آیند و با پول هایی که معلوم نیست از کجا آمده است در این سینمای پر رزق و برق سرمایه گذاری می کنند و این آثار هیچ کمکی به اهداف فرهنگی کشور نمی کنند بلکه بعضی از آنها باعث تخریب اذعان عمومی مردم می شوند و به دنبال آن مشکلات اجتماعی دیگری پدید می آید.

وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی و هنری نیز دغدغه ای برای ساخت آثار دفاع مقدس ندارند، گفت: ما سه سالی است در استان البرز جرقه جشنواره فیلم "زن، کودک و جنگ" را رقم زده اند وآثار ملی و بین المللی خوبی از سراسر دنیا به دبیرخانه جشنواره که در بسیج هنرمندان استان البرز بود، ارسال شد ولی متاسفانه به دلیل نداشتن بودجه و بی مهری مسئولان و متولیان فرهنگی اختتامیه آن هنوز برگزار نشده است.

 

کارگاردان مستند "دلنوا" تاکید کرد: ادبیات دفاع مقدس موضوعات بسیار ناب و جذابی برای ساخت فیلم های مقاومت دارد که متاسفانه در سالهای اخیر مغفول مانده است و به دلیل اینکه سرمایه یگذاران و اسپانسرها روی این فیلم های ارزشی سرمایه گذاری نمی کنند کارگردان ها نیز به سمت ساخت این فیلم ها نمی روند.

وادی نژاد با اشاره به اینکه زندگی نامه شهدای مدافع حرم نیز برای فیلم سازی مقاومت حرف های بسیاری برای گفتن دارد، ادامه داد: در سینمای ما برنامه ریزی و افق بلند مدت وجود ندارد و تنها چیزی که مدنظر است برگشت سرمایه است و چون برگشت سرمایه در فیلم های کمدی از سمت مخاطب وجود دارد برخی از کارگردانان برای جذب بیشتر مخاطب در حوزه دفاع مقدس به سمت فضای طنز رفتند که خروجی آن جز آثار کم‌مایه و سخیف چیزی نبوده است و این به بدنه سینمای دفاع مقدس آسیب زه است.

این کارگردان تصریح کرد: سریالی مثل " گاندو" در راستای اهداف سیاسی و نبوغ دستگاه نظامی و امنیتی کشور مثل بمب در دنیا بازخورد دارد و صدای دشمنان داخلی و خارجی را در می آورد پس زبان فیلم به شدت تاثیر گذار است و باید مسئولان فرهنگی برای ذره ذره بودجه های فرهنگی برنامه ریزی و افق بلند مدت داشته باشند.

وی در خاتمه گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب مسئولین کشوری به طور جدی با این موضوع برخورد کنند و سایه فرهنگی انقلاب اسلامی را بر روی تمام آثار هنری بگسترانند تا در ادامه مسیر انقلاب شاهد یک الگوی یکپارچه فرهنگی و هنری باشیم تا دشمنان انقلاب از این روزنه های که در بدنه فرهنگ کشورمان بوجود آمده است رخنه نکنند و نتوانند با آسیب رساندن به پایه و اساس فرهنگی مردم ایران به اهداف شوم خود برسند.

الهه ملاحسینی-تیتریک

ارسال نظرات