معمولا شاهد بودیم افرادی انتخاب شده‌اند که پس از انتخاب نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند و از فضای آرمانی انقلاب اسلامی نیز فاصله گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۲۱۸۵۳۴
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، نشست خبری"مجلس انقلابی، شناخت مسأله، مطالبه گری و اقدام،گام نهایی اقدامات بسیج دانشجویی در عرصه انتخابات و رونمایی از کتاب "بهارستان" صبح امروز 27 دی ماه، باحضور برادران اقبالی (معاون پژوهش و فناوری) و برادر کیان(معاون گفتمان سازی و مطالبه‌گری) در سالن شهید شهبازی لانه جاسوسی سابق برگزار گردید.

رویکرد و  عمده فعالیت بسیج دانشجویی در انتخابات/رونمایی از کتاب

 

بنابر این گزارش، علی کیان معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی در این نشست گفت: بسیج دانشجویی رویکرد مسئله‌محوری را در پیش گرفته است و مطالبه گری بسیج دانشجویی نیز به سمت مسئله محوری رفته است.

وی افزود: مسائل اگر درست احصاء و برجسته شود، گروه‌های سیاسی نمی‌توانند دوگانه‌های کاذب را ایجاد کرده و مردم را به آن مشغول کنند، همین که سوال درست از نامزدهای انتخاباتی پرسیده شود و نتیجه این سوال در اختیار مردم قرار گیرد مردم درست انتخاب می‌کنند.

رویکرد و  عمده فعالیت بسیج دانشجویی در انتخابات/رونمایی از کتاب

 

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: معمولا شاهد بودیم افرادی انتخاب شده‌اند که پس از انتخاب نتوانستند به وعده‌های خود عمل کنند و از فضای آرمانی انقلاب اسلامی نیز فاصله گرفته‌اند.

کیان خاطرنشان کرد: عمده فعالیت انتخاباتی بسیج دانشجویی این خواهد بود که سوالات درست را از نامزدهای انتخابات بپرسد و نتیجه پاسخ به این سوالات که دو طیف جواب انقلابی و غیرانقلابی خواهد بود را در اختیار مردم خواهد گذاشت و مردم نیز می‌توانند از این جواب‌ها به انتخاب صحیح برسند.

در این نشست، حامد اقبالی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی هم اظهار داشت: رویکرد اخیر سازمان بسیج دانشجویی رویکرد مسئله محوری و جریان سازی است و راه انداختن نهضت مسئله محوری مبتنی بر حرکت‌های جریان دانشجویی است و در حال حاضر نیز بسیج دانشجویی به موضوع انتخابات مجلس به عنوان یک رویکرد کلان ورود کرده است.

وی افزود: آن چیزی که زمین بازی انتخابات را شکل می‌دهد مسائلی است که برجسته می‌شوند و حول این مسائل دوگانه‌ها نیز شکل می‌گیرند و افراد در نسبت با این مسائل موضع خود را مشخص می‌کنند. با این وجود یکی از کارکرد‌های این برجسته سازی این است که نامزد‌ها از مسائل دلخواه خود استفاده کرده و دوگانه‌هایی را ایجاد می‌کنند که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد تا رای بیشتری را کسب کنند و البته این مسائل نیز جهت دار هستند به هر حال ما باید مسائل اصلی کشور را به گفتمان تبدیل کنیم تا زمین بازی به گونه‌ای شکل بگیرد که برنده آن مردم باشند و این مهم نیز با شناسایی مسائل اولویت دار کشور محقق می‌شود.

رویکرد و  عمده فعالیت بسیج دانشجویی در انتخابات/ رونمایی از کتاب بهارستان

 

معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه کتاب بهارستان در قالب گفت و گو با نخبگان گردآوری شده تا سرنخی باشد برای شناسایی مسائل اولویت دار و مطالبه گری این مسائل افزود: ما به دنبال این هستیم که مسائل اساسی مردم مطالبه و به گفتمان تبدیل شوند به هر حال از برکات این کار این است که نمایندگان مجبور می‌شوند به سمتی بروند که به ارائه برنامه برای مسائل اولویت دار کشور بپردازند و در قالب این برنامه‌ها به صحنه رقابت وارد شوند.

وی با طرح این سوال که چرا باید به دنبال ارائه لیست در انتخابات باشیم و چرا نباید انتخابات برنامه محور باشد، افزود: چرا نباید برنامه‌های هر یک از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به لیست‌های انتخاباتی ضمیمه شود و چرا این جریانات که لیست‌های انتخاباتی ارائه کرده اند برای حل مشکلات اساسی کشور برنامه‌ای ارائه ندادند.

اقبالی تصریح کرد: مردم زمانی برنده واقعی انتخابات هستند که معلوم باشد کاندیدا‌ها با توجه به چه مسئله و برنامه‌ای می‌خواهند به عرصه وارد شوند و چه کسی قرار است این برنامه‌ها را عملیاتی کند؟ افزود: عرصه مطلوب ما در مجلس زمانی شکل می‌گیرد که جریان دانشجویی بتواند مسائل اولویت دار کشور را به گفتمان تبدیل کند، چون در این شرایط نامزد‌های انتخاباتی مجبور به ارائه برنامه می‌شوند.

 

فاطمی سرپرست مولفان کتاب بهارستان نیز در این نشست گفت: اگرچه قرار بوده که مجلس در راس امور و تمام ارکان نظام باشد، اما در حال حاضر جایگاه واقعی خود را ندارد لذا ما باید مجلس را به جایگاه خود برگردانیم.

وی با بیان اینکه مسئله محوری از جمله مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، اظهار کرد: کتاب بهارستان حول مسائل اولویت دار کشور که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب و بزرگان کشور بوده منتشر شده است.

فاطمی با بیان اینکه رهبری صحبت‌های واضحی خطاب به نمایندگان مجلس دارند و چند ملاک را برای انتخابات ارائه کرده اند که این ملاک‌ها بر روح کتاب بهارستان حاکم هستند، افزود: پیگیری مسائل اولویت دار عملیاتی و قابل پیگیری، پیگیری مسائلی که تعارضی با منافع کشور نداشته باشند مانند پیوستن به کنوانسیون های بین المللی، رعایت جنبه‌های کارشناسی و استفاده از نخبگان خارج از مجلس از جمله توصیه های رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس بوده اند و همچنین  این کتاب به منابع مختلفی از جمله سخنان رهبر انقلاب، بزرگان کشور، اسناد بالادستی، مطالب کارشناسی اندیشکده‌ها و منابع کتابخانه‌ای و همچنین منابع اینترنتی استناد شده است.

سرپرست مولفان کتاب بهارستان با بیان اینکه مسائل مطرح شده در کتاب بهارستان به صورت مختصر و مفید و توسط کارشناسان اولویت بندی شده است، اظهار داشت: بنای ما این نبوده که در کتاب بهارستان طرحی را به عنوان پیشنهاد متمم کتاب کنیم به هر حال هدف ما ایجاد یک دغدغه و آگاهی در بین جریان دانشجویی بوده و در پایان کتاب نیز منابعی را جهت مطالعات تکمیلی ذکر کرده ایم.

 فاطمی در ادامه افزود: کتاب بهارستان ناظر به حوزه‌های ساختاری، مسائل کلان و گفتمانی در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و دیگر حوزه‌ها و همچنین ناظر به طرح‌هایی است که در مجلس وجود دارند، ولی به آن‌ها کم توجهی شده و از طرفی ناظر به مسائلی است که اصلا در مجلس به آن‌ها پرداخته نشده است به هر حال ما این مسائل را به صورت مختصر و مفید در این کتاب ارائه کرده ایم.

 

لازم به توضیح است:کتاب بهارستان با موضوع مجلس، چالش‌ها و مسائل اولویت‌دار کشور به احصاء مسائل اولویت‌دار مجلس شورای اسلامی به تفکیک کمیسیون‌های تخصصی مجلس پرداخته است، این کتاب به همت معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی به سرپرستی سیدعلیرضا فاطمی منتشر شده است.

 

ارسال نظرات