خبرهای داغ:
یادداشت/ میلاد ملحانی

کرونا و جنگ هیبریدی امپریالیسم جهانی

میلاد ملحانی، کارشناس مسائل منطقه ـ به گفته سازمان بهداشت جهانی، با بالارفتن مبتلایان به ویرورس کوید 19 که از کشور چین به تمام دنیا انتقال پیدا کرده است،پرده ای جدید از جنگ بیولوژیکی در سطح وسیع خود را نمایان می کند.
کد خبر: ۹۲۲۴۷۰۲
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

پیش از این نیز سندرم حاد تنفسی که یک بیماری ویروسی از خانواده ای با نام کرونا ویروس می باشد، آسیا را باچالش سیاسی ـ اقتصادی مواجه کرده بود. سارس که یکی از ویروس های این خانواده بوده است، اولین بار در ماه فوریه 2010 در آسیا شناسایی شد که توانایی انتقال از حیوان به انسان را داشت. این ویروس در خارج از چین نیز گسترش و تا مرزهای آسیای میانه نیز انتقال یافت.
این نوع ویروس که به عنوان ویروس های نوترکیب نامیده می شوند، توانایی شکستن و اتصال مواد ژنتیکی و ظهور ترکیبات جدیدی با توالی نوکلئوتیدهای مختلف را دارند. پروتئین ویروس به دلیل نوترکیبی، گیرنده های مشخصی را روی سطح سلول میزبان تشخیص داده و به آن ها متصل می شود. این کلید نفوذ ویروس به بدن و گسترش عفونت ویروسی است.پروتئین ها متشکل از زنجیره ای از پلی پپتیدی متصل به زنجیره آمینو اسید هستند که کروبوهیدارتها در یک تغییر پس از ترجمه به پروتئین متصل شده و این فرآیند به عنوان پروتئین نوترکیب خارج از سلول ترشح می شود.
محققان سازمان بهداشت جهانی دریافتند که احتمال انتقال ویروس های نوترکیب مانند خانواده کرونا ویروس از مارها که بیشترین مخزن انتقال در میان حیوانات وحشی را برای جابجایی بیماری های ویروسی مانند سل ریوی دارند، می تواند گزینه مناسبی جهت ظن اصلی انتقال ویروس نوترکیبی جدید که توانایی انتقال و فعال سازی بین گونه ها را دارد، باشد.
با توجه به خواستگاه تاریخی شرق آسیا در استفاده از خفاش و مار این راز باقی می ماند چگونه ویروس نوترکیبی جدید می تواند با هر دو میزبان خونسرد و خونگرم تطبیق یابد و خطر جهش بیشتر چیست؟
آیا این ویروس در آزمایشگاه ساخته شده است و نوعی آلودگی بیولوژیکی رخ داده است؟
آیا جنگ بیولوژیکی غرب علیه شرق آغاز شده است؟
آیا کشورهای غربی می‌توانند سلاح‌های بیولوژیکی را آزمایش کنند که ویروسی توانایی انتقال از حیوانی خونسرد به خونگرم و در انتها به انسان منتقل گردد؟
پس از جنگ جهانی دوم، شوروی باکتری های بیماری زایی را آزمایش و به زندانیان ژاپنی منتقل کرد و زندانیان را به مغولستان انتقال داد،که این بیماری هزاران نفر را به کام مرگ کشاند.
در دوران جنگ سرد، شوروی درگیر آزمایش های سلاح بیولوژیکی بود که با برنامه ریزی نوع ژن های بیماری، باعث بروز برخی از امراض مانند وبا در ازبکستان و آبله گردید .
حال با شیوع گسترده ویروس کوید 19 و آسیب به اقتصاد شرق آسیا و تغییر نگاه ها از نقاط حساس جهان مانند معامله قرن و کشتار فلسطینیان، سفر دونالد ترامپ به هند و کشتار مسلمانان هندی، تحرکات داعش در شمال آفریقا و صهیونیست سازی آمریکای لاتین می توان تغییر استراتژی جدید نظامی امپریالیسم جهانی به سمت جنگ هیبریدی را مشاهده کرد.
استراتژی جنگی با ترکیب جنگ سیاسی، جنگ سایبری و جنگ بیولوژی که با نفوذ و تضعیف ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورهایی که در مقابل زیاده خواهی غرب ایستاده اند درصدد اجرای استراتژی جنگی بیشترین تلفات ـ کمترین خرابی می باشد.
با توجه به نوع نگاه کشورهای غربی و تدوین استراتژی جنگ هیبریدی مدرن، کشورهای مدافع باید با شناخت دقیق ابعاد این جنگ هر گونه اقدام لازم را برای ارتقا قابلیت های خود در همان زمینه برای جلوگیری از تحمیل بیشتر خسارات جبران ناپذیر داشته باشند تا بتوانند با عزم و اراده جوانان توانای داخلی بهترین استراتژی دفاعی را انتخاب و اجرا کرد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها