روز شهید و مقاومت در کشورهای اسلامی بنا به شرایط مختلف نام گذاری شده این روز ها فرصتی است تا بر زندگی نامه و وصایای شهدای جهان اسلام بویژه شهدای شاخص توجه داشته باشیم.
کد خبر: ۹۲۲۴۹۰۰
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

روز شهید در ایران

۲۲ اسفند ماه سالروز تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ به نام روز بزرگداشت شهدا نام گرفت.

این در حالی است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار شهید جان خود را فدای آرمان های انقلاب اسلامی نمودند و راه شهادت بدون مرز همچنان باز است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که شهادت رمز موفقیت آن بوده، این کشور تبدیل به الگویی برای سایر کشورها ملت ها و آزادی خواهان جهان شد و آنها دانستند که راه تحقق آزادی و استقلال از مسیر شهادت می گذرد از این رو سایر کشورها و نهضت‌های آزادی‌خواه جهان از همین مسیر به دنبال تحقق آرمان های خود در مبارزه با استکبار جهانی هستند .

شهدای شاخص ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون همچون ستاره‌های درخشان بر آسمان پاک این کشور می درخشند و انتخاب یکی از آنها برای معرفی بسیار دشوار است؛ تمامی نهادهای نظامی کشور نیروهای مسلح ارتش بسیج و سربازان این نظام هر یک در کسوت سربازی در مرزها و گاهی خارج از مرزهای کشور در مرزهای اسلام از شجره طیبه انقلاب اسلامی محافظت کرده و جان خود را فداکردند.از شهدای روحانی همچون شهید مطهری ،شهید بهشتی و مفتح به نام شهدای انقلاب گرفته تا شهدای دفاع مقدس همت ها ، باکری ها و بروجردی ها تا شهدای هسته ای و مدافع حرم و شهدای خدمت و سلامت در تاریخ پر افتخار این کشور نام خود را ثبت کردند.

همچنین پس از شهادت سید شهدای مدافعان حرم شهید سردار سلیمانی روز ۱۳ دی با تصویب شورای فرهنگ عمومی در تقویم کشور به «روز جهانی مقاومت - شهادت الگوی اخلاص و عمل سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست استکبار جهانی» نام گرفت.

 

نکاتی مهم در وصیت شهید سردار سلیمانی

سپهبد شهید قاسم سلیمانی در بخشی از وصیتنامه خود خطاب به علما نوشت؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی شماست؛ خدایا سپاس که سرباز خمینی کبیر شدم؛ خدایا شکرگزارم که مرا در مسیر حکیم امروز اسلام، خامنه ای عزیز قرار دادی؛ امام، اسلام را پشتوانه ایران کرد؛ خدایا مرا بپذیر آنچنان که شایسته تو باشم؛ به فرزندان شهدا به چشم ادب و احترام بنگرید... سپهبد شهید قاسم سلیمانی خطاب به سیاسیون نیز گفت: در رقابت‌ها و مناظرات، دین و انقلاب را تضعیف نکنید؛ با فرزندان و پدر و مادر شهدا همیشه مانوس بودم.در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید.

روز شهید در لبنان

۱۱نوامبر در طول تاریخ برای رژیم صهیونیستی که اولین عملیات شهادت طلبانه علیه آن در لبنان انجام شد روزی فراموش نشدنی است؛ چراکه این روز سرآغاز عملیاتهای شهادت طلبانه دیگری شد که شروع شکست رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰میلادی و پیروزی الهی در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی را رقم زد.

 

اولین شهید استشهادی حزب الله شهید احمد قصیر  با ماشین بمب گذاری شده خود مقر فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در شهر صور را بعد از گذشت ۵ ماه از هجوم این رژیم به لبنان منفجر کرد. ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۱۱ نوامبر سال ۱۹۸۲میلادی صدای انفجار مهیبی در مقر فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی واقع در جنوب لبنان به گوش رسید که آتش و دود غلیظی منطقه را فرا گرفت و سخنگوی رسمی ارتش این رژیم به کشته شدن ۷۴ افسر و سرباز و یک فرمانده نظامی و ۲۷ مفقود اعتراف کرد. چند روز بعد روزنامه های رژیم صهیونیستی از ۱۴۱ کشته و ۱۰ مفقود خبر دادند.مقامات این رژیم در میان حیرت به تحلیل های مختلف نظامی در این خصوص پرداختند و در نهایت این روز را به عنوان بزرگ ترین روز اندوه در فلسطین اشغالی نامگذاری کردند.

 



شهید سید عباس موسوی

شهید سید عباس موسوی  دبیرکل سابق حزب الله لبنان از شهدای شاخص لبنان است. وی همزمان در صف مقدم جهاد علیه رژیم صهیونیستی قرار گرفت و با هم‌فکری جمعی از علما و تعدادی از شاگردانش، جنبش انقلابی حزب‌اللَّه لبنان را تأسیس کرد. فکر روشن، دیدگاه‌های انقلابی، روحیه سرشار از صفا و اخلاص و برخوردهای واقع‌بینانه و غیرتصنّعی از خصوصیات بارز سیدعباس موسوی بود که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان را شیفته او می‌ساخت. او شب و روز در راه ترویج اسلام و خدمت به مردم و پیشبرد جهاد علیه دشمنان اسلام به خصوص صهیونیست‌ها تلاش می‌کرد. هم‌چنین در طول فعالیت در سمت دبیرکلی حزب الله لبنان، ضربات سهمگینی بر رژیم نژاد پرست اسرائیل فرود آورد و زخم‌هایی کاری بر آن دولت غاصب وارد کرد.

شهید سیدعباس موسوی، دبیر کل حزب‌اللَّه لبنان سرانجام در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ میلادی در حالی که از مراسم بزرگ‌داشت شیخ راغب حرب که او نیز هشت سال پیش از آن توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیده بود، بازمی‌گشت، مورد یورش هوایی مزدوران اسرائیلی در جنوب لبنان قرار گرفت و به شهادت رسید. در این عملیات ناجوانمردانه همسر و فرزند کوچک وی نیز به شهادت نائل آمدند..

گزیده ای از وصیت نامه شهید سید عباس موسوی خطاب به اعضای خانواده اش

شهید عباس موسوی در وصیتنامه خود به طور جداگانه به اعضای خانواده اش توصیه هایی نموده است که برای همگان می تواند در ادامه مسیر شهدا موثر باشد.

در بخشی از این وصیتنامه که برای اولین بار از المنار پخش شد آمده است؛ همسر عزیزم خداوند به خاطر این مصلحت و صفای وجود تو بر من منت نهاد و این از نعمت هایی است که بسیار کم انسان در دست یافتن به آن توفیق می یابد تو دارای چند نقش هستی اول اینکه در درونت حفظ کنی که همسر انسانی هستی که خداوند مقرر کرده خدمتکار کوچک اسلام باشد و این یعنی در طول زندگیت خدمتگزار به اسلام باشی و دوم اینکه نقش برجسته ات مهمت را حفظ کنی یعنی از ۵ فرزندمان پنج سرباز برای اسلام و در راه اسلام بپرورانی.

طبیعتا به عقیده من چادر حزن و اندوه از بزرگترین موانع بر سر انجام دادن این نقش ها است ولی باید صبر زیادی پیشه کنی باید حضرت زینب (سلام الله علیه) اسوه واقعی تو باشد و باید مدام قرآن کریم و دعاهای شریف را بخوانی و در خانه بسایر مجالس روضه خوانی برپا کنی و همه این ها عبادت هستند که در وجود تو آرامش و و اطمینان را بر می انگیزاند.

دختر عزیزم سمیه سلام بابا اولین چیزی که مهم است نماز می باشد و اینکه مراقب مادرت باشی چطور نماز بخوانی و چه چیزی لازم است انسان در هنگام نماز به خصوص در هنگام قنوت بگوید .بابا دست هایت را به سوی آسمان ببر و بگو خدایا حافظ و نگهدارنده مادرم و بقیه باش و آخرین چیز اینکه به درسهایت توجه کن و به حرف مادرت و درس هایت گوش بده اما چیزی که بیش از همه حتی مادر حائز اهمیت است حتی بر مادر اولویت دارد این است که قرآن سرودهای مذهبی و و محبت اهل بیت (ع) را بیاموزو اولین چیزی که در آینده می پرسی این باشد که چطور قران دعاها و سرودهای اسلامی را یاد بگیری و ائمه را بشناسی و اگر به این ها گوش دهی به نصیحت های من من خوشحال می شوم .

اما پسر عزیزم یاسر اولین چیزی که لازم است به آن توجه کنی این است که نماز صبح را به پا داری که من به خاطر این کارتو خیلی خوشحال می شوم و اینکه در تمام طول  روز درس هایت را حفظ کنی و بزرگترین سرباز و یا معلم اسلام شوی و بعد فقه و  علم اهل بیت(ع) را بیاموز تا اینکه به جبهه بیایی و این علم را به همه بیاموزی.

روز شهید در یمن

 هرسال مردم یمن روز «شهید» در این کشور را با شکوه بسیار برگزار می کنند، یکی از شهدای شاخص یمن «طه حسن اسماعیل المدانی»، مرد شماره یک جنبش در دایره امنیت انصار الله است .شهید مدانی شایستگی خود در عرصه میدانی را هم در چندین جبهه و محور عملیاتی ثابت کرده بود. اواخر سال ۲۰۰۶ میلادی پس از پایان جنگ سوم «حوثی های» یمن با عربستان سعودی از زندان آزاد شد. به محض آزادی راهی میدان های نبرد شد.

می دانست، رزمندگان انصار الله به وجود فردی چون او برای اداره دستگاه امنیتی اش نیاز مبرم دارد. طی فاصله زمانی کوتاه بین دو جنگ سوم و چهارم فرصت خوبی بود تا رزمندگان انصار الله از وجودش بهره مند شوند.

با آغاز جنگ چهارم در سال ۲۰۰۷ میلادی او به کوهی استوار تبدیل شده بود که هیچ چیز نمی توانست، او را متزلزل کند. طی نبردهای این دور از جنگ های حوثی ها با وهابی های سعوی سه بار زخمی شد.

جشن های مذهبی و گردهمایی ها و تجمعات مردمی که طی سال های گذشته در استان صنعا به دعوت جنبش انصار الله در امنیت کامل برگزار می شد و شمار شرکت کنندگان در آن در بسیاری از موارد به میلیون ها نفر می رسید، حاصل تلاش های این شهید بزرگوار و یارانش در تامین امنیت این مراسم و حفظ جان شرکت کنندگان در آن بود..

 

با آغاز تجاوز رژیم سعودی علیه یمن شهید مدانی هم وارد عرصه مبارزه با متجاوزین سعودی شد و تا زمان شهادت نقش بسزایی در دفع حملات متجاوزین سعودی و اماراتی ایفا کرد تا سرانجام در روز پنجم ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی هنگام ادای وظیفه دفاع از وطن در خط مقدم جبهه طی حمله هوایی جنگنده های رژیم سعودی و بمباران خطوط مقدم نبرد به فیض شهادت نائل شد.

روز شهید در عراق

روز اول رجب به مناسبت شهادت سید محمد باقر حکیم در عراق به عنوان« روز شهید» معروف است.

سید محمد باقر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و یکی از مشهورترین روحانیون فعال سیاسی این کشور در قرن بیستم (متولد ۱۹۳۹) بود که در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳ میلادی) مصادف با اولین روز ماه رجب در نهمین نماز جمعه شهر نجف بعد از خروج از حرم حضرت علی (ع) در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده به شهادت رسید. در این عملیات تروریستی ۹۵ نمازگزار نیز به همراه ایشان شهید شدند.

آیت الله حکیم در مدت ۲۲ سال تبعید از هفت حادثه سوء قصد که توسط رژیم بعثی ترتیب داده شده بود؛ جان سالم به در برد. با توجه به اینکه ایشان جهاد مسلحانه را از مهمترین راههای مبارزه با رژیم بعث عراق می‏دانست اقدام به تشکیل سپاه بدر شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نمود؛ که خود مستقیما ریاست آن را بر عهده داشت. از شاگردان آیت الله محمد باقر حکیم می‏توان به شهید آیت الله سید عبد الصاحب حکیم، حجت الاسلام محمد باقر مهری، شهید سید عباس موسوی اشاره کرد. از ایشان ۳۲ اثر در حوزه علم اسلامی و سیاسی به چاپ رسیده که می‏توان به علوم القرآن، تاثیر اهل بیت در ساختار امت اسلامی، تاثیر اهل بیت در ساختار امت اسلامی، حقوق انسان از نظر اسلام، حکومت اسلامی بین تئوری و واقعیت اشاره نمود..

 

شهید ابومهدی المهندس

جمال جعفر آل تمیمی در سال ۱۹۵۴ در بصره متولد شد. در سال ۱۹۷۳ وارد دانشکده مهندسی فن آوری در بغداد شد و در سال ۱۹۷۷ از آن فارغ التحصیل شد و پس از اتمام خدمت سربازی وارد مؤسسه عمومی آهن و فولاد بصره شد و به عنوان مهندس عمران مشغول به کار شد و سپس در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی فارع التحصیل شد.او در اوایل دهه هفتاد به حزب دعوه اسلامی پیوست و مقدمه های فقه حوزه را در دفتر آیت الله سید محسن الحکیم در بصره فرا گرفت.

این شهید سرافراز پس از مشارکت در وقایع رجب در سال ۱۹۷۹ و دستگیری آیت الله شهید سید محمد باقر الصدر ، از سوی دادگاه تحت تعقیب قرار گرفت و پس از به قدرت رسیدن صدام حسین در سال ۱۹۷۹ ، شهید ابو مهدی المهندس مجبور شد در سال ۱۹۸۰ عراق را ترک کند و از کویت وارد ایران شد.  وی در سال ۱۹۸۵ عضو شورای مجلس اعلای اسلامی شد.شهید ابو مهدی المهندس در برنامه ریزی و اجرای عملیات نابودی گروه تروریستی داعش در عراق نقش برجسته ای داشت.این شهید سرافراز بامداد جمعه به همراه سپهبد سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط نظامیان تروریست آمریکایی به شهادت رسید.

وصیت نامه شهید المهندس

شهید ابومهدی المهندس وصیت کرده بود که پس از شهادتش وی را داوطلب حشد شعبی بخوانند.در بخشی از وصیت نامه شهید ابومهدی که در قالب یک ویدئو ضبط شده بود اعلام کرد؛ برای نابودی تروریسم قیام کردیم ..ثبات قدم و ادامه جهاد و مبارزه را برای بردران رزمنده ام و فرزندانم از خداوند مسئلت می جویم و ادامه جهاد همراه با تفقه در دین و شناخت احکام خداوند و احکام جهاد و نحوه رفتار با اسیران و اموال مردم و نوامیس آنها تاکید می کنم هدف ما کسب رضایت خداوند و خدمت به همه مردم از هر قشر و قومی چه شیعه و چه سنی ومسیحی و  چه ایزدی باشند  است و قیام کردیم برای نابودی تروریسم تا عراق در امنیت و آرامش صلح باشد. هدف ما رضایت خداوند است و رفع ظلم از هر مظلوم است.از برادرانم می خواهم به جهاد ادامه دهند و  آنها را به اطاعت و تبعیت از ولی امر امت  آیت الله خامنه ای به خاطر اهتمام به شیعیان در منطقه و شیعیان جهان و یاری مظلوم از هر مذهبی که هست توصیه می کنم.

روز شهید در بوسنی

در بوسنی و هرزگوین "روز شهید" در بیست‌وپنجم ژانویه سال ۱۹۹۵ با ابتکار سازمان جمعیت اسلامی و در آخرین سال جنگ بوسنی، یک روز بعد از عید فطر به نام روز شهید نام‌گذاری شده است. البته در آن زمان هنوز قتل‌عام سربرنیتسا که به سالروز آن نزدیک می‌شویم، رخ نداده بود و ۱۰ هزار شهید مظلوم به شهدای بوسنی اضافه نشده بودند .

 

در "روز شهید"، در بوسنی مردم به قبرستان‌ها می‌روند و یاد شهداء را با قرائت سوره فاتحه و یا اهدای شاخه‌ای گل گرامی می‌دارند؛ قرآن را ختم و ثواب آن را به ارواح طیبه شهداء تقدیم می‌کنند. همچنین به خانواده شهداء سر می‌زنند تا نشان دهند که هنوز قدردان کسانی هستند که با فداکاری و ایثارگری از کرامت، عزت و هویت اسلامی خود دلیرانه دفاع کردند. آنان مسلمانانی بودند که در دو قرن گذشته همواره مظلومانه مورد ستم قرار می‌گرفتند؛ نه پناهی داشتند و نه توانمندی دفاعی از خود و نه کسی از آنان حمایت می‌کرد. اما تحولات برآمده از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بازگشت مسلمانان به خویشتن خویش، شرایط این ملت را نیز دگرگون ساخت.

همچنین شهدا و رزمندگان ایرانی که در طول ۴ سال جنگ صرب‌ها و کروات‌های افراطی علیه مسلمانان، خود را به بوسنی و هرزگووین رساندند؛ علاوه‌بر کمک‌های مادی و درمانی، فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه جهادی را به مسلمانان آن منطقه هدیه دادند. هدیه‌ای ارزشمند که یادش هنوز در خاطر بسیاری از مردم کشور بوسنی و هرزگووین باقی مانده است.

شهید بهنام نیکنام، شهید سیدمحمدحسین نواب، شهید رسول حیدری ،مجید منتظری و  شهید عبدالله کلاشک از جمله شهدای ایرانی در بوسنی و هرزگوین هستند. 

اگر چه روز شهید در تقویم کشورهای اسلامی فرصتی برای تجلیل و توجه ویژه به مقام و سیره و راه شهداست اما آزادی خواهان جهان برای تحق آرمان های الهی و انسانی خود در تمام روز های سال نیازمند توجه و نگاه عمیق به زندگی، وصایا و توصیه های شهدای اسلام از صدر اسلام تاکنون هستند.توجه به وصایای شهدا تا آنجا اهمیت دارد که امام خمینی (ره) در این باره فرمودند : این وصیت نامه هایی که این عزیزان (شهدا) می نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ،یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها رو بگیرید و مطالعه کنید و فکرکنید.

ارسال نظرات