خبرهای داغ:
تجربه مدیریت بحران در سایر کشورها حاکی از آن است که روسای دولت با تمام توان کابینه را به میدان آورده و فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته اند.
کد خبر: ۹۲۲۵۳۱۰
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از مشرق، روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «کارنامه دولت در مواجهه با کرونا» به قلم «غلامرضا انصاری» نوشت: « مواجهه دولت با بحران کرونا و کلا ارزیابی کار دولت دو بعد دارد؛ نخست اقداماتی که در اختیار دولت نیست. امروز متصدی ۸۰ درصد اتفاقاتی که در کشور می‌افتد دولت نیست. یا به تعبیری می‌توان گفت که دولت اختیار عمل را در ارتباط با خیلی از مسائل ندارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«دوم بحث عملکرد خود دولت در حجم اختیارات ۲۰ درصدی است که به‌نظر می‌رسد دولت دوم آقای روحانی کند و کم‌کار بوده و جسارت و شجاعت استفاده از همان حداقل اختیارات را نیز نداشته است. در صورتی که دولت می‌توانست با شجاعت، جسارت و به‌کارگیری کارگزارانی که اعتقاد و التزام به شعارهای داده شده رئیس جمهور داشتند، شرایطی را فراهم آورد که وضعیتی بهتر از این داشته باشیم. شاید بتوان گفت خیلی از کارگزاران و متصدیان اموری که در ساختار دولت هستند اعتقادی به شعارها و کلیت دولت ندارند یا از جای دیگری دستور می‌گیرند. از این جهت ارزیابی عملکرد دولت کارنامه موفقی را به‌دست نمی‌دهد».

نوع عملکرد شخص رئیس جمهور در مواجهه با موضوع گسترش ویروس کرونا در کشور، انتقاد کارشناسان و طیف های مختلف مردم را در پی داشت. این نوع رفتار رئیس جمهور پیش از این نیز در مقاطعی همچون سهمیه بندی بنزین، سیل، زلزله و...رخ داده بود.

رئیس جمهور براساس قانون، اختیارات و امکانات گسترده ای دارد. به همین خاطر است که هر بار در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان خود را به آب و آتش می زنند و از هیچ اقدامی- ولو زیرپاگذاشتن اخلاق و دروغگویی و شایعه پراکنی و...- فروگذار نمی کنند.

کارشناسان معتقدند که شخص رئیس جمهور در مواقع بحران باید در ستاد فرماندهی حضور مداوم داشته و علاوه بر این با حضور مستقیم در میدان، شرایط بحرانی را مدیریت کرده و اوضاع را سر و سامان دهد.

اما متاسفانه چنین رویکردی در رفتار آقای روحانی مشاهده نمی شود و یکی از انتقادات جدی افکارعمومی از رئیس جمهور در این روزها، حضور کمرنگ وی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا است.

تجربه مدیریت بحران در سایر کشورها حاکی از آن است که روسای دولت با تمام توان کابینه را به میدان آورده و فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته اند.

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به نوع رفتار رئیس جمهور در مسئله کرونا نوشت:«تنها چیزی که بعد از کرونا تغییری نکرده، مدل اداره کشور توسط آقای روحانی است. وی آنقدر در شش سال و نیم گذشته از راه دور و در محیط ایزوله و بدون تماس با جامعه و کردم، کشور را اداره کرده که انگار ایشان در همه این سالها، مردم را کرونایی می دیده اند».

برخلاف ادعای پرتکرار اصلاح طلبان، دولت، امکانات و اختیارات بسیار گسترده ای دارد. مشکل دولت آقای روحانی این است که اهتمام و اراده ای برای بهره مندی از این اختیارات ندارد و مشکل طیف اصلاح طلب نیز این است که با دروغ کمبود اختیارات، همیشه از پذیرش مسئولیت اقدامات خود شانه خالی می کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها