آموزش و پرورش بر حفظ و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان توجه جدی داشته باشد
محمد ملایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با تاکید بر لزوم حفظ سلامت روحی و روانی دانشآموزان در شرایط کرونایی اظهار داشت: توجه به حوزههای روانی دانشآموزان که در شرایط کرونایی دچار اضطراب، استرس و افسردگی شدهاند باید مورد مطالعه و توجه جدی آموزش و پرورش قرار گیرد.
وی با بیان اینکه دانشآموزان استان در مناطق کمبرخوردار، حاشیه شهرها و روستاها به دلیل عدم وجود زیرساخت اینترنت و فضای مجازی و همچنین بضاعت مالی برای خرید گوشی هوشمند از آموزش مجازی و تحصیل جا ماندهاند، افزود: علاوه بر این با تعطیلی مدارس و قرنطینه شدن دانشآموزان در منزل، شاهد احساس سرخوردگی و افزایش اضطراب و افسردگی دانشآموزان، والدین و خانوادهها هستیم که باید اداره آموزش و پرورش در رفع این معضلات اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به اهمیت سلامت روح و روان دانشآموزان تصریح کرد: پرداختن به این موضوع به خصوص در سنین پایین از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتواند نقش بسیار مهمی در سلامت دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور ایفا کند چراکه رشد و تعالی دانشآموزان در گرو سلامت روانی آنها است.
وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در حفظ و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان بر ضرورت توجه واقعی و علمی بر موضوع سلامت روانی دانشآموزان تاکید و بیان کرد: توجه به ابعاد مختلف سلامت روحی و روانی و پیشگیری از مشکلات روانی دانشآموزان که درصد قابل توجهی از جمعیت را تشکیل میدهند از ضروریات است که آموزش و پرورش باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد.
ملایی به ارائه راهکارهایی برای حفظ و ارتقای سلامت روان و نشاط دانشآموران در شرایط بحرانی همچون کرونا پرداخت و عنوان کرد: آموزش و پرورش برای ایفای نقش خود در این موضوع باید اقدام به تشکیل تیم مداخله در بحران به منظور پیشگیری و درمان مشکلات روانی، تشکیل کارگروههای تخصصی مشاوره و روانشناسی در مقابله با بحران، انجام آزمون سلامت روان پایه نهم، غربالگری پایه و غربال اورژانسی مناطق کند تا بر اساس آنها نقشه خطرپذیری هر منطقه مشخص و به مناطق پر خطر توجه شود.
وی اضافه کرد: همچنین آموزش و پرورش در این موضوع باید اقدام به ارائه خدمات حضوری در مواقع خاص و خدمات غیره حضوری در مواقع عادی، توجه به مناطق حاشیه شهرها و مناطق محروم و روستاها، تهیه بستههای حمایتی و خدماتی مانند تهیه بروشورهای آموزشی و فایل صوتی، همسازانسازی فعالیتها در سطح استان، تهیه و تدوین بستههای حمایتی و توجه ویژه به دانشآموزان محروم و مستضعف کند.
وی در توضیح تشکیل تیم مداخله در بحران تصریح کرد: تیمهای مداخله در بحران به منظور پیشگیری و درمان مشکلات روانی باید در استان و مناطق 19گانه آموزش و پرورش تشکیل شود و موضوع را رصد کنند.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان در توضیح بررسی نقشه خطرپذیری هر منطقه و توجه به مناطق پر خطر بیان کرد: باید میزان خطرپذیری هر منطقه به استناد آمار حاصل از اداره آسیبهای اجتماعی بررسی شود.
وی اضافه کرد: باید غربالگری پایه نیز به خصوص در مناطقی که طرح نماد اجرا میشود صورت پذیرد تا نتایج و خروجیهای لازم به دست آید.
ملایی در خصوص غربالگری اورژانسی مناطق گفت: مناطق باید به صورت اورژانسی غربالگری شود و آمار مراجعان به مراکز و هستههای مشاوره به دست آید.
وی هدف از تشکیل کارگروههای تخصصی مشاوره و روانشناسی در مقابله با بحران را توانمندسازی مشاوران دانست و بیان کرد: همسازانسازی فعالیتها باید در سطح استان صورت گیرد و نباید به صورت گزینشی انجام شود.
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع) همدان با تاکید بر اینکه در تهیه و تدوین بستههای حمایتی و ارائه آن به مناطق نباید سلایق شخصی و گروهی اعمال شود، یادآور شد: باید به دانشآموزان مناطق حاشیهای، محروم و مستضعف توجه خاص کرد چراکه در معرض سرخورگی و افسردگی بیشتری قرار دارند و برای مابقی دانشآموزان که ضرورت دارد کارهای زمینهای انجام شود.
وی از آمادگی وهمکاری بسیج فرهنگیان با آموزش و پرورش در این زمینه خبر داد و خاطرنشان کرد: بسیج فرهنگیان در این زمینه آمادگی کامل برای هر نوع همکاری را دارد و از بسیجیان متخصص در این امر استفاده خواهد کرد.
انتهای پیام/