یادداشت؛

كمك مومنانه و مساوات در قرآن، سنت و احادیث

صبغه تاریخی مواسات در صدر اسلام، دوران هجرت پیامبر، واقعه عاشورا و سیره زندگی معصومین علیهم السلام قابل مشاهده است.
کد خبر: ۹۲۳۷۴۴۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام والمسلمین صادق نیکنام، سلسله یادداشت هایی با عنوان "کمک مومنانه و مساوات در قرآن، سنت و احادیث" به دفتر خبرگزاری ارسال کرده که بخش اول آن به شرح ذیل تقدیم شما مخاطبان عزیز می شود:

بسم الله الرحمن الرحیم           

كمك مومنانه و مساوات در قرآن و سنت و احادیث

بخش اول :

در قرآن كریم صدها آیه درباره كمك به محرومان در قالب زكات ، خمس ، صدقه ، انفاق و قرض الحسنه ، اطعام و ایثار و ...... مطرح شده است . همچنین برای نوع و مقدار انفاق ، شرایط انفاق كننده و انفاق شونده دستوراتی آمده است .

در سبك زندگی ائمه اطهار صفحات تاریخ پر است از وقایعی از انفاق اهل بیت علیهم السلام نسبت به محرومان و نیازمندان و كسانی كه نیازمند به كمك شده اند. خصوصا تاكید روایات و احادیث و سیره اهل بیت این بوده است كه در زمان گرفتاری مومنین اهمیت انفاق چند برابر می شود.

به همین دلیل مقام معظم رهبری در این روزها كه جامعه اسلامی و بشری گرفتار ویروس كرنا شده است و عده ای از مردم به خاطر تعطیلی كسب و كار خود به شدت متضرر شده اند فرمان رزمایش كمك مومنانه و مساوات را صادر كردند.

 پیرامون فرمایش حضرت آقا در معنای مساوات در فـرهنگ معاصر فارسی به معنای «غم خواری، یاریگری، مددکاری به مال، برابر گردانیدن او را بـا خـویش و مـشارکت و مساهمت در رزق و معاش(دهخدا، ج14) و از نظر احادیث مواسات به معنای همدردى با دیگران در نیازها و مشكلاتشان و سهیم ساختن آنان در بهره گیرى از امكانات زندگى خویش است .

اگر به دنبال صبغه تاریخی فرمان مساوات هستیم باید مراجعه به آیاتی كنیم كه به كمك رسانی و مساوات انصار اشاره دارد، در زمانی كه مهاجرین مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شدند و به مدینه پناهنده گشتند. در اینجا بود كه فرمان مساوات از جانب حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله صادر گردید و عده ای از انصار برای اجرای فرمان پیامبر مكرم اسلام در راه خدا انفاق نمودند و عده ای دیگر اموال خود را با مهاجرین تقسیم كردند و بدین نحو فرمان پیامبر و خدا را اجرا نمودند.

حـضرت خدیجه علیها السلام كسی است كه برای تبلیغ دین و حمایت از حضرت رسول الله تمام اموال خود را به خضرت می بخشد .

در حادثه بزرگ عاشورا نیز سراسر این حادثه بزرگ حاكی از مواسات بین اصحاب امام حسین علیه السلام است و اوج ایـثار و تـجلی مؤاسات، در ماجرای امان نامه ای که شمر بن ذی الجوشن برای حضرت عباس علیه السلام ارسال می كند . در زیارت نامه حضرت عباس اشاره به مواساتی كه در جاهای مختلف حضرت عباس نسبت به امام حسین علیه اسلام و فرزندان ایشان دارد؛ شده است .

در این بخش به تعدادی از روایات در باب اهمیت مساوات اشاره ای كوتاه داریم:

امـام صـادق (علیه السلام) مـی فرمایند: سه خصلت جلب محبت می کند که یکی از آنها مؤاسات به هنگام سختی اسـت .

اهمیت مؤاسات تا به آنجاست که از ابو حمزه ثمالی نقل شده کـه امـیر المـومنین علی علیه السلام در سخنرانی خود می فرمود: اگر اهل خانه ای که فاجرند باهم جمع شوند و به هـم یـاری برسانند خدا به آنها روزی می دهد و بالعکس اگر متّقی باشند و از هم جدا شـوند، خـدا آنـها را محروم می سازد. (کلینی، ج 2)

یکی دیگر از مهمترین آثار دنیایی و آخرتی مؤاسات رسیدن به کمال ولایت اهل بیت می باشد که امام صـادق عـلیه السلام می فرمایند به خدا سوگند که فقط کسی به تولای ما دست می یابد کـه پرهـیز کـار و تلاشگر و یاری رسان به برادران دینی خود در راه خدا باشد.

ادامه دارد ........

یادداشت از؛ حجت الاسلام والمسلمین  صادق نیكنام

كمك مومنانه و مساوات در قرآن، سنت و احادیث

ارسال نظرات