دماوند به شرایط باثبات رسید /خطری تهران را تهدید نمی‌کند

زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین مرز استان‌های مازندران و تهران در حوالی دماوند ‌را لرزاند.
کد خبر: ۹۲۳۹۳۳۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، زمین لرزه‌ای در ساعت 48 دقیقه بامداد روز جمعه به بزرگی 5.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، در عمق 7 کیلومتری زمین در حوالی دماوند به وقوع پیوست که شدت آن در کلانشهر تهران کاملا احساس شد.

زلزله 5.1 ریشتری مصدوم نداشت

کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ‌نیروهای عملیات ویژه در ساعات اولیه زلزله به محل اعزام شدند، گفت: به خاطر دلهره زلزله 21 نفر مصدوم ‌شدند که 6 نفر به مراکز درمانی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در این زلزله خسارت جانی و مالی نداشتیم، افزود: غالبا این مصدومان به دلیل ترس و هنگام فرار از زلزله اتفاق افتاده است. به مردم توصیه می کنیم آرامش خود را حفظ کنند. ضمن اینکه ساعت های باقیمانده تا صبح را هوشیار باشند

دماوند به شرایط با ثبات رسید

‌مهدی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دماوند، با اشاره به وقوع زمین‎‌لرزه در شهرستان دماوند اظهار داشت: خوشبختانه خسارت مالی در شهرستان وجود نداشته و در خسارت جانی نیز یک نفر در بخش رودهن فوتی و در سطح شهرستان 7 نفر مصدوم داشتیم که به دلیل ترس و وحشت در هنگام خروج از محل سکونت دچار مصدومیت شده‌اند و هیچ یک از مصدومیت‌ها به دلیل ریزش آوار نبوده است.

وی سپس با اشاره به آماده‌باش تمامی نیروهای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، نیروهای خدماتی، هلال احمر تصریح کرد: تمامی تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری در پایگاه هلال احمر چناران پیش از این تهیه شده و بخشی دیگر از این امکانات را نیز به جای دیگر انتقال داده‌ایم که در مواقع نیاز بتوانیم وارد عمل شویم.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه طبق آخرین آمار 8 پس‌لرزه در شهرستان وجود داشت افزود: در حال حاضر شهرستان به شرایط با ثبات رسید و در چند ساعت آینده آرامش کامل را در شهرستان خواهیم داشت؛ اما مردم هوشیار باشند و هیچ نگرانی به دل راه ندهند زیرا هیچ مشکلی در شهرستان وجود ندارد و ما در کنار آن‌ها هستیم و آن‌ها باید با خونسردی خود به ما کمک کنند تا اگر مسئله‌ای پیش آمد بتوانیم منطقی رفتار کنیم.

حیدری ضمن تکذیب شایعه درگیری با موضوع زمین‌لرزه در سه روز گفت: اوج نگرانی و احتیاط نهایی این اتفاقات عمدتاً پنج الی شش ساعت پس از زلزله است؛ زمان سه روزه نگران‌کننده نیست و صرفاً برای این است که مردم یک آمادگی و هوشیاری نسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه چندین ورزشگاه نیز برای خدمت‌رسانی مردم آماده شده است تصریح کرد: خوشبختانه هیچ خسارت و خرابی در روستاها وجود نداشته است و شرایط به ما این هشدار را می‌دهد که آماده‌باش باشیم.

حضور مردم شرق استان تهران در خیابان در پی وقوع زمین‌ لرزه ‌

 

وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.1 ریشتری در روستای زیارت شهرستان دماوند در 7 کیلومتری زمین در ساعت 48 دقیقه بامداد که به وضوح در تهران، مازندران و استان‌های همجوار احساس شد، ترس و نگرانی‌های بسیاری را در بین مردم به ویژه شرق استان تهران ایجاد کرد و مردم را برای ساعتی به خیابان‌ها کشاند.

این در حالی است که در شرایط ناشی از کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و شهروندان که اکنون به سبب وقوع زلزله از منازل خارج شده‌اند ضمن پیگیری اخبار از منابع موثق باید نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

هر چند وقوع زلزله به سبب پیش‌بینی ناپذیری ترس و دلهره را به دنبال دارد اما هموطنان باید ضمن حفظ آرامش، نکات ایمنی را رعایت کرده و هوشیاری داشته باشند تا به دلیل نگرانی و اقدامات شتاب‌زده از وقوع حوادث ناشی از ترس و فرار اجتناب شود.

تداوم آماده‌با‌ش تا وضعیت پایدار

‌رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تیم‌ها در حال ارزیابی منطقه هستند و همچنین نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر استان تهران در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت خسارت احتمالی اقدام کنند.

ثبت 20 پس لرزه در دماوند

مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری گفت:‌ تاکنون تعداد 20 پس لرزه ثبت شده است. اما روند قدرت پس لرزه ها خوشبختانه نزولی بوده است. روند پس لرزه ها خیالمان را راحت کرده است.

وی تصریح کرد: گسل مشاء از نزدیکی فیروزکوه شروع می شود و با گذر از دماوند و بومهن به شرق تهران رسیده و به سمت بالا حرکت می کند. این گسل بزرگ تا استان البرز نیز ادامه دارد.

محور هراز بازگشایی شد

 شهردار آبعلی با اشاره به ریزش کوه در محدوده آبعلی پس از ‌زمین لرزه 5.1 ریشتری اظهار داشت: ‌در پی این ریزش کوه یک لاین محور هراز مسدود شد و به سرعت همکاران به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محور بازگشایی شده و تردد به طور عادی در جریان است، افزود: در حال حاضر تمام محورهای استان باز و تردد روان است‌ و ریزش کوه جزئی در محور هراز‌  بلافاصله پاکسازی شد.

افزایش تعداد مصدومان زلزله به 23 نفر در استان تهران و البرز‌

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در شهرستان دماوند 7 نفر (گیلاوند 6 نفر و آبعلى یک نفر) به دلیل فرار حین زلزله دچار مصدومیت شدند و متأسفانه یک نفر آقاى 60 ساله حین فرار دچار ضربه به سر شد و جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: در شهرستان تهران 12 نفر، شمیرانات یک نفر و در استان البرز دو نفر به دلیل فرار ناشی از ترس زلزله مصدوم شدند.

‌شرایط دماوند بحرانی اعلام شد

محمد حیدری با اشاره به وقوع ‌دو زلزله با ریشتر کم در دماوند در ساعات پایانی شب اظهار داشت: بعد از وقوع 5.1 ریشتری، در شهرستان شرایط بحرانی اعلام کردیم و تمام ‌دستگاه‌ها در آماده‌باش کامل شدند.

وی با بیان اینکه تاکنون خسارت ما‌لی ناشی از زلزله نداشته‌ایم، افزود: خسارت جانی ناشی از زلزله نداشته‌ایم و از مردم می‌خواهیم خونسرد باشند چرا که تمام نیروها در آماه‌باش هستند.

ثبت 16 پس لرزه تاکنون

‌رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ‌تاکنون 16 پس لرزه در دماوند ثبت شده است، اظهار داشت: این پس لرزه‌ها نگرانی ما را کم می‌کند.
اسماعیل نجار با بیان اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند، افزود: تاکنون 6 مصدوم در دماوند و 5 مصدوم در تهران گزارش شده ‌و  یک نفر بر اثر فرار از منزل در گیلاوند جان باختند.

ریزش مختصر دیوارها در روستاهای اطراف دماوند / ارزیابی همچنان ادامه دارد

‌‌‌رئیس جمعیت هلال احمر دماوند از ‌‌ریزش مختصر دیوارها در روستاهای اطراف دماوند خبر داد و گفت: ارزیابی همچنان ادامه دارد. ‌سعید طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دماوند در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران ‌با بیان اینکه  6 تیم ارزیاب هلال احمر به کانون ‌زلزله ‌اعزام شد، اظهار داشت: ‌تا کنون براساس ارزیابی‌های انجام شده، ریزش مختصر برخی دیوارها در روستاهای اطراف دماوند گزارش شده است.‌

‌وی با بیان اینکه از لحظات اول تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند، افزود: ‌ارزیابان روستای زیارت و دیگر روستاهای منطقه را ارزیابی کردند که تا کنون بر اساس گزارش تیم‌های ارزیاب هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی نداشته‌ایم و گزارش تیم های عملیاتی فقط در حد ریزش مختصر دیوارها بوده است، با وجود این، ارزیابی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل هلال احمر دماوند‌ با بیان اینکه نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر ‌در حالت آماده باش هستند تا در صورت خسارت احتمالی اقدام کنند، تصریح کرد: بر‌اساس آمار اورژانس تاکنون 13 مصدوم ‌و دونفر فوتی در شهرستان رودهن بر اثر فرار ناشی از ترس و اضطراب زلزله گزارش شده است.

تداوم پس‌لرزه ها در دماوند؛ این بار 3.5 ریشتر

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

ارسال نظرات
آخرین اخبار