خبرهای داغ:
رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور

۸۰ درصد آموزش ها تا سال ۱۴۰۰ به آموزشگاه های آزاد واگذار می شود

هاشمی گفت: سال ۱۴۰۰ بهار آموزشگاه های آزاد است و هشتاد درصد آموزش ها به آموزشگاه های آزاد واگذار می شود.
کد خبر: ۹۲۴۰۶۶۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، توسط علی هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور در اولین جلسه شورای مهارت استان که با حضور مسوولان استانی در سالن جلسات دفتر استاندار برگزار شد بیان کرد: متاسفانه تدبیری که لازمه استفاده از سرمایه انسانی باشد و انسان را به محور توسعه ارتقا بخشد نتوانستیم محقق کنیم‌.

وی گفت: به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور مهارت می تواند راه نجات کشور و پایه بسیاری از تغییر نگاه ها باشد. تصور من این است نتوانستیم در این مسیر موفق باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز صحبت از به روزسازی است و سرعت تکنولوژی بسیار وسیع است. تا ۲۵ سال آینده، دنیا دنیای مهارت است و آثار تکنولوژی را در جهان پیشرفته ما که همین امروز است می بینم. برپایه نگریستن و برنامه ریزی کردن، یک ضرورت ملی است.

هاشمی عنوان کرد: متاسفانه در گفتمان ملی ما به این مهم نپرداخته ایم که پیوست مهارت، لازمه توسعه و پیشرفت است. اگر به توسعه پایدار بیندیشیم متوجه این مهم خواهیم شد.

وی افزود: ما بر اساس عملکرد چهار شورای عالی، معتقدیم شورای مهارت استان باید نهادینه شود. متاسفانه به ارزش انسان توانمند کمتر توجه داریم و اگر در جامعه اسلامی ارزش کار ایجاد شود خود به خود منزلت مهارت تابش می یابد.

رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور تصریح کرد: اساسی ترین الگوی مبنایی ما در شورای مهارت توجیه ارزش مهارت و اشتغال است‌. حکومت نقش تسهیلگری و هدایت را دارد و ما به این فکر نکردیم که خود اشتغالی، یک راه مهارت و ایجاد شغل است.

هاشمی ادامه داد: تکثر و تنوع خود اشتغالی را هیچ حوزه ای ندارد و امروز ۶۵ درصد آموزشگاه های ما را بانوان تشکیل داده اند و این امر نشان دهنده مهارت بعنوان بهترین مسیر نرم برای شغل اول بانوان است.

وی اضافه کرد: ارزش گواهینامه مهارت، جهانی است و این امر باید مورد توجه ملی قرار گیرد. ارزش گذاری نسبت به مهارت و رشد اقتصادی در گرو نوع توجه به پایه مهارت است و اولین خواسته من کار فرهنگی است که نگذاریم مشاغل حاصل از مهارت حقیر شمرده شود.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: باید توجه اولیا معطوف به مهارت شود تا اگر دانش آموز و دانشجو در مدرک دانشگاهی نتوانست به شغل دست یابد از طریق مهارت بتواند ایجاد اشتغال نماید.

هاشمی یادآور شد: اگر در استان هر پروژه ای ایجاد می شود کار فرما را ملزم به دریافت گواهی نامه مهارت نمایید. این استان قابلیت فرهنگی دارد و بزرگان فرهنگی زیاد دارد و این امر می تواند پشتوانه نگاه توسعه و ارزش مهارت شود و خواهش من این است این نگاه را در استان پایلوت کنید تا در کل کشور فرهنگ سازی شود.

وی بیان کرد: با ایجاد این فرهنگ در استان با افتخار می توانیم اعلام کنیم که شهر قزوین شهر مهارت است چرا که قطب صنعتی کشور است و می توان بر همین اساس در این استان مرکز سنجش و صلاحیت حرفه ای راه اندازی کرد و کیفیت و رقابت و ثبات در بازار و عدم تهدید بازار صادرات ما در گرو مهارت است.

رئیس سازمان فنی حرفه ای کشور اظهار کرد: تنها صنعتی که از سرعت تکنولوژی متأثر نبوده و می تواند به حیات خود ادامه دهد گردشگری است. اما سایر صنایع متاثر از این امر است. با این مهارت که در جامعه وجود دارد نمی توانیم پاسخگوی نیاز جامعه باشیم. امروز به هوش مصنوعی نیاز داریم، صرف قابلیت در این امر مهم نیست بلکه تهدیدات که مثبت و حاصل از رشد است نیز لازمه امر است.

وی اضافه کرد: تنها استانی که مرکز فنی و حرفه ای ویژه خواهران ندارد قزوین است که باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت توجه به امر مهارت و همکاری استان، دپارتمان تخصصی ملی کشاورزی به استان قزوین واگذار می شود تا تمام مربیان مهارت را تربیت کرده و از طریق این دپارتمان گواهینامه دریافت نمایند. همچنین استان قزوین قابلیت واگذاری مرکزیت گردشگری و هتل داری را دارد.

هاشمی در پایان با اشاره به فعالیت آموزشگاه های آزاد گفت: آموزشگاه های آزاد تا امروز نتوانسته اند آنگونه که لازم است فعالیت کنند. سال ۱۴۰۰ بهار آموزشگاه های آزاد است و هشتاد درصد آموزش ها به آموزشگاه های آزاد واگذار می شود.

 

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها