شب قدر در کلام امامین انقلاب:
لیلة القدر شبی است که احیای آن، سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه والاتر است/لیله القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است
اگر سرّ لیلة القدر و سرّ نزول ملائکه را در شبهای قدر- که الآن این معنا برای ولی الله اعظم حضرت صاحب- عجل الله تعالی فرجه الشریف- هم امتداد دارد- بدانیم، همه مشکلات آسان می شود.
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شب قدر هنگامه نزول قرآن است؛ در منزلت این شب، نام آوران بسیاری در طول تاریخ اسلام سخن گفته اند، چنانچه در این باره امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب و حضرت آیت الله العظمی خامنهای مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت و فضیلتهای آن تاکید کرده اند.
لیلة القدر شبی است که احیای آن، سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه والاتر است/لیله القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است
شب قدر به سبب نزول قرآن شب بزرگی است، هنگامهای ارزشمند که والاترین و پربرکتترین شبهای سال به شمار میرود. پروردگار درهای رحمت خویش را بر روی بندگان میگشاید تا همگان از دریای رحمانیت خالق خویش سیراب شوند و روح و جسم خود را آرام سازند. شب زنده داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.
در این هنگامه مقدرات بندگان برای یک سال مشخص میشود. آن چنان که خداوند در سوره دخان میفرماید: «ما این کتاب مبین را در شبی پربرکت نازل کردیم و همواره انذار کننده بوده ایم. در آن شب که هر امری براساس حکمت خداوند تنظیم و تعیین میشود». از حضرت رسول (ص) نیز در ارتباط با شب زنده داری در این هنگامه نقل است که فرمود: ه اند: «کسی که شب قدر را شب زندهداری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد».
در آستانه سومین شب قدر به محور بندی سخنان امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب درباره این لحظههای ارزشمند اقدام کرده ایم:
- شبهای قدر در کلام معمار بزرگ انقلاب
*وجه تسمیه شبهای قدر
- در وجه تسمیه «لیلة القدر» علماء اختلافاتی کردند. بعضی بر آنند که، چون صاحب شرف و منزلت است و قرآن صاحبِ قدر به توسّطِ ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر برای امّتِ صاحب قدر وارد شده است، لیله القدرش گویند و بعضی گفته اند که برای آن «لیلة قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب میشود و بعضی گفتهاند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند. (آداب الصلوة، ص. ۳۲۴)
*اهمیت و فضیلت بیکران شبهای قدر
- برای «لیلة القدر» چنانچه حقیقت و باطنی است، صورت و مظهری (نیز) است، بلکه مظاهری است در عالم طبع و، چون مظاهر ممکن است در نقص و کمال فرقها کند، از این جهت ممکن است بین اقوال و اخباری که در باب تعیین «لیلة القدر» وارد شده است، جمع نمود به اینکه تمام آن لیالی شریفه که در روایات است، از مظاهر «لیلة القدر» است؛ الّا آنکه بعضی با بعضی در شرافت و کمال مظهریت فرق دارد و آن شب شریفی که تمام ظهور «لیلة القدر» و شب وصل تامّ ختمی و وصول کامل خاتمی است، در تمام سال یا در شهر مبارک رمضان یا در عشر آخر آن یا در لیالی ثلاثه مختفی است. (آداب الصلوة، ص. ۳۳۱ – ۳۳۲)
- لیلة القدر شبی است که احیای آن، سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه والاتر است، شبی است که مقدرات خلق در آن شب پایه ریزی می شود. (صحیفه امام، ج. ۱۵، ص. ۵۹)
- مراتب کمالات انسان برای ورود به ضیافت خدا زیاد است و باید از مقدمات شروع شود و مقدمات، همان توجه به غیر نداشتن و جز خدا ندیدن و هیچ چیز غیر از او نداشتن است. در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است و اگر مردم بخواهند در ضیافت خدا وارد شوند، باید بهاندازه وسعشان از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند. (صحیفه امام، ج. ۱۷، صص ۴۹۱ – ۴۹۰)
*نزول قرآن در شبهای قدر
- در ماه مبارک رمضان، قضیه ای اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن، برای ما الی الابد در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است. کیفیت نزول قرآن بر قلب رسول الله (ص) در لیلة القدر را غیر از رسول اکرم (ص) و آنهایی که در دامن رسول اکرم (ص) بزرگ شدند، کسی نمیداند. (صحیفه امام، ج. ۱۹، ص. ۲۸۵)
- قرآن نعمتی است که پیغمبر (ص) در ضیافتی که از ایشان شده، از آن برخوردار گشته است و مقدمات آن، این بود که سالهای طولانی ریاضت معنوی کشیده، تا به آن جایی که لایق این ضیافت شده، رسیده است. مهم، قضیه اعراض از دنیا است. آن چیزی که انسان را به ضیافتگاه خدا راه میدهد، این است که غیر خدا را کنار بگذارد. (صحیفه امام، ج. ۱۹، ص. ۲۸۵)
- قرآن سرّی است بین حق و ولی الله اعظم که رسول خدا است، به تبع او نازل می شود تا می رسد به این جایی که به صورت حروف و کتاب در میآید که ما هم از آن استفاده ناقص می کنیم. (صحیفه امام، ج. ۱۹، ص. ۲۸۵)
- اگر سرّ لیلة القدر و سرّ نزول ملائکه را در شبهای قدر- که الآن این معنا برای ولی الله اعظم حضرت صاحب- عجل الله تعالی فرجه الشریف- هم امتداد دارد- بدانیم، همه مشکلات آسان می شود. تمام مشکلاتی که داریم برای این است که ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده، مشاهده کنیم. (صحیفه امام، ج. ۱۹، ص. ۲۸۵)
-شبهای قدر در کلام مقام معظم رهبری
* شبهای قدر بهترین فصل دعا، توجه، تضرع و خشوع
- در این مدت، خدای متعال، دلهایی را نورانی کرده، جانهایی را مشمول مغفرت و آمرزش نموده و انسانهایی را به فضل خود، نواخته است. آیا ما جزو آنها هستیم؟ اگر نباشیم، فرصت کم است. اما بهترین فصلِ دعا و توجه و تضرّع و خشوع که شبهای قدر است، پیش روی ماست. (نماز جمعه تهران، ۲۸ بهمن ۱۳۷۳)
* شب قدر، شب قرآن و شب اهل بیت (ع)
- لیله القدر، شب ولایت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است، هم شب قرآن و شب اهل بیت (ع) است. لیله القدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحا میفرماید: «لیله القدر خیر من الف. شهر»؛ یک شب، بهتر است از هزار سی روز (هزار ماه)، بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ «سلام هی حتی مطلعالفجر»؛ از اول تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. «سلام قولا من رب رحیم.» رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل میشود. هم شب قرآن و هم شب عترت است؛ لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است. شب قدر، خیلی ارزش دارد. همه ماه رمضان، شبها و روزهایش ارزش والا دارد؛ البته لیله القدر نسبت به روزها و شبهای ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ اما شبها و روزهای ماه رمضان، نسبت به روزها و شبهای بقیه سال، خیلی فاخرتر است. باید قدر بدانید. در این روزها و در این شبها، همه بر سر سفرهانعام الهی حاضرید. استفاده کنید. (دیدار با علما، طلاب و اقشار مختلف مردم شهر مقدس قم، ۱۹ دی ۱۳۷۵)
* شب قدر، زمان نزول قرآن
- یک جمله کوتاه در باب اهمیت لیلةالقدر عرض کنم؛ علاوه بر اینکه از جمله قرآنی «لیلةالقدر خیر من الف. شهر» میشود فهمید که از نظر ارزشیابی و تقویم الهی، یک شب برابر هزار ماه است. در دعایی که این روزها میخوانیم، برای ماه رمضان چهار خصوصیت ذکر میکند: یکی تفضیل و تعظیم روزها و شبهای این ماه است بر روزها و شبهای ماههای دیگر، یکی وجوب روزه در این ماه است، یکی نزول قرآن در این ماه است و یکی هم وجود لیلةالقدر در این ماه است. یعنی در این دعای مأثور، لیلةالقدر را عِدل نزول قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان مشاهده میکنیم. بنابرین قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که انشاءاللَّه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آنچنان که شایستۀ مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. (نماز جمعه تهران، ۲۳ آبان ۱۳۸۲)
* درک حقایق شب قدر با چشم حقیقت بین
- ... بیست و یکم ماه رمضان بنا بر احتمال فراوان، هم روز قدر است، هم روز شهادت امیرالمومنین (ع) است. دیشب یکی از سه شب ممتاز در دوران سال بود؛ شبهایی که محتمل است شب قدر باشند. تنزل ملائکه الهی و تنزل روح در مثل دیشب یا یکی از ۲ شب دیگر اتفاق افتاده است یا میافتد. خوشا به حال کسانی که با فرود فرشتگان الهی توانستند روح خود را فرشته گون کنند. حضور ملائکه الهی در روی زمین و در میان ما مردم، که فرمود:: «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» باید بتواند ما را به نزدیک شدن به خلق و خوی فرشتهگون کمک کند. یقینا در میان بندگان خدا کسانی بودهاند که دیشب را شب خوبی گذراندهاند و چشم حقیقت بین و روح حقیقت یاب آنها حقایق شب قدر را ادراک کرده است. (نماز جمعه تهران، ۱۵ آبان ۱۳۸۳)
* شب قدر، شب معراج مومن
- شما مردم عزیز هم در همه جا شب نوزدهم و شب بیست و یکم و ان شاء الله شب بیست و سوم را ساعات خوبی گذراندید و میگذرانید. میبینیم که مردم ما، جوانهای ما، زن و مرد ما با این شبها حقیقتاً قصد پالایش خود را دارند؛ دلها نرم میشود، چشمها اشکبار میشود، روحها لطیف میشود؛ روزه هم کمک کرده است. ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله ی عروج مومن است. دعا هم معراج مومن است. شب قدر هم معراج مومن است. (نماز جمعه تهران، ۱۵ آبان ۱۳۸۳)
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار