کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مولفه های مهم تحقق جهش تولید گفت:جلوگیری از واردات کالای قاچاق یک امر بسیار ضروری و مهم است که لازمه جهش تولید می باشد و باید به آن توجه شود.
کد خبر: ۹۲۴۲۱۵۲
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ یکی از مهمترین مولفه های رونق در اقتصاد که به جهش تولید می انجامد نیروی کار و سرمایه انسانی است،با توجه به اهمیت این موضوع به سلسله گفتگوها و گزارشاتی در این خصوص می پردازیم.

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به شعار امسال مبنی بر "جهش تولید" گفت:نیروی کار و سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل تولید است و هر تولیدی بدون حضور و دخالت نیروی انسانی امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: این انسان است که با ابتکار و خلاقیت خود تجهیزات و ماشین آلات را در عرصه تولید به کار می گیرد و از آنها در راستای تحقق تولید استفاده می کند.

وی اظهار داشت: در کنار سرمایه،تجهیزات و امکانات فیزیکی سرمایه انسانی یک امر بسیار مهم می باشد و نیروی کار سهم آن در قیمت تمام شده تولید در رشته های مختلف تولیدی مختلف است اما در بسیاری از بخش های کارگاهی سهم عمده ای مربوط به نیروی کار است.

کریمی با بیان اینکه هرچقدر نیروی کار از انگیزه و نشاط بیشتری در محیط کار برخوردار باشد بهتر می تواند خروجی تولید را رقم بزند،گفت: قطعا اگر حقوق های قانونی نیروی کار تامین و پرداخت شود شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و علاوه بر این حمایت از نیروی کار این مزیت را برای کارفرما دارد که بهتر می تواند محیط کارگاهی خود را رشد و توسعه دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر این موضوع به عکس انجام شود و حقوق قانونی کارگر به موقع تامین نشود قطعا انگیزه لازم برای مشارکت در تولید رقم نمی خورد و آسیب های جدی وارد می کند،گفت: در سطح ملی باید مقررات و تصمیماتی در خصوص حمایت از حقوق قانونی کارگر اندیشیده شود و کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی نیز باید این مسئله را متوجه باشند که پرداخت حقوق قانونی کارگران امری ضروری است و می تواند در آینده آن بنگاه موثر باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با تأکید بر اینکه واردات یکی از مسائل مهم در تولید است که ارتباط مستقیم با تولید دارد،افزود:متاسفانه در برخی از کالاها علیرغم اینکه تولید در داخل وجود دارد اما اصرار به واردات صورت می گیرد که این هم در بخش کشاورزی،صنعت و نیروی کار و خدمات است.

وی بیان کرد: شایسته نیست هنگامی که ما در کشور توان تولید کالا را داریم واردات انجام شود و این یک آسیب جدی به تولید داخل وارد می کند.

کریمی با اشاره به اینکه برخی از کالاها هم هست که اکنون به صورت بالفعل تولید نمی کنیم اما توان تولید در کشور را داریم،گفت: باید از تولید کنندگان حمایت شود و یک هماهنگی درونی رقم بخورد تا تولید اینگونه کالاها محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان امروز یک ضرورت مهم است،گفت: در طی این چند سال اخیر در بسیاری از موارد ما توانسته ایم با همت شرکت های دانش بنیان به نقاط خوبی دست پیدا کنیم و تحریم های ظالمانه در کشور توسط شرکت های دانش بنیان در بسیاری از موارد به یک فرصت تبدیل شدند و این نشان می دهد که ما ظرفیت های تولیدی خوبی در کشور داریم اما باید از آنها به خوبی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص تصریح کرد: اما واردات کالاهای غیرضروری و عمدتا تشریفاتی یک امر غیرقابل قبول است چراکه در بسیاری از موارد کشور به این کالاها نیاز ندارد و حتی در برخی از موارد کالاهایی چون غذای حیوانات انسان تعجب می کند که واردات این کالاها به چه منظور انجام می شود چراکه اصلا ضرورتی ندارند و اگر واردات آنها قطع شود هیچ مشکلی برای مردم به وجود نمی آید چراکه عده ای که دنبال تشریفات و تجملات هستند از آنها استفاده می کنند

وی با بیان اینکه موضوع قاچاق در واردات دارای اهمیت ویژه ای است،گفت:قاچاق با این وارداتی که به ظاهر قانونی در حال انجام است متفاوت است چراکه آن دسته از واردات حقوق گمرکی پرداخت می کنند و وارد کشور می شوند اما در خصوص قاچاق بحث تفاوت دارد اما در برخی اوقات شاهد این هستیم حجم انبوهی از کالاها به شکل غیرقانونی وارد کشور می شوند و حقوق گمرکی هم پرداخت نمی کنند و این نهایت ظلم به تولید کشور است.

کریمی افزود: کالایی که بدون سود بازرگانی،حق گمرکی و بدون ملاحظات از جمله استانداردها وارد کشور می شود قطعا آسیب هایی به کشور و به خصوص بخش تولید وارد می کند و  از طرفی کالای قاچاق زمانی که وارد کشور می شود واردکننده هزینه کمتری برای آن تولید کننده ایجاد کرده و با قیمت کمتر از تولید داخل وارد بازلر می شود و طبیعی است تولید داخل توان رقابت با کالای قاچاق را ندارد و این نابودی تولید داخل را رقم می زند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: جلوگیری از واردات کالای قاچاق یک امر بسیار ضروری و مهم است که لازمه جهش تولید می باشد و باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات