خبرهای داغ:
مشاهده ۱۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، مشخص می کند که رسالت اجرای توصیه نهم ایشان که در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه ها است، به دوش دختران دانشجو نهاده شده است و...
کد خبر: ۹۲۴۲۲۲۱
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشوری خبرگزاری بسیج - زهرا باقری، روز گذشته، دیدار رمضانی دانشجویان دانشگاه های مختلف با رهبر معظم انقلاب اسلامی، به خاطر شیوع ویروس کرونا به شکل ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل های دانشجویی برگزار شد. در این گفتگو، معظم له ضمن شنیدن سخنان نمایندگان دانشجویان در پایان، به جمع بندی این نظرات پرداختند و در قالب ۱۰ توصیه، مسیر پیش رو و تکلیف دانشجویان را مشخص نمودند.
این ۱۰ توصیه شامل خودسازی فردی و اجتماعی، تقویت مبانی معرفتی و پرهیز از انفعال و انحراف، اهمیت ادامه‌ی آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری، انتقاد در کنار پیشنهاد و پرهیز از پرخاشگری، اهمیت گفتمان‌سازی، گسترش جبهه‌ی انقلاب و پرهیز از طرد افراد معتقد است.
هم چنین صراحت و قوّت در مقابل ایجادکنندگان تردید در مبانی و تزئین کنندگان دشمن، توجّه به پیشرفت علمی و توجّه و مراقبت به سربازگیری دشمن از جامعه‌ی جوان کشور از دیگر توصیه های معظم له به جوانان دانشجو است.
اما توصیه نهم ایشان را می توان گفت که رنگ و بویی متفاوت نسبت به بقیه دارد و به نوعی منشاء و مقدمه تمام توصیه ها محسوب می شود، ایشان فرمودند: «توصیه‌ی نهم، مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها است که من نسبت به این مسئله دغدغه دارم و من خواهش می کنم که هم مسئولان دانشگاه‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها، هم مدیران وزارت های مربوط به دانشگاه‌ها، هم خود دانشجوها ــ به خصوص دخترخانم‌ها ــ به مسئله‌ی حجاب، به مسئله‌ی فاصله‌گذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند، موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند».
در زمان فعلی با توجه به استقبال دختران از فرصت های مختلف تحصیلی در کشور، تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر در بسیاری از رشته ها افزایش پیدا کرده است و از آنجا که دانشگاه نظارت سفت و سختی را در زمینه رعایت حجاب و موازین شرعی ندارد، فضای دانشگاه ها از آنچه مقیاس اسلامی محسوب می شود فاصله گرفته است.
در وهله اول این وظیفه روسا، مدیران و مسئولان دانشگاه است که علاوه بر تمرکز بر غنای محتوای آموزشی، دغدغه برقراری نظم و آرامش در دانشگاه ها را داشته باشند که این حاصل نمی شود مگر با رعایت حجاب و اهمیت به فاصله گذاری های شرعی.
متاسفانه برخی از دانشگاه ها به جهت کسب درآمد بیشتر با ورود دانشجویان اتباع خارجی، نسبت به رعایت حجاب این افراد توجه نمی کنند، به کرات مشاهده شده است که دانشجویان غیرایرانی به محض ورود به محوطه دانشگاه حجاب خود را بر می دارند و به صورت کاملا آزاد در دانشگاه تردد می کنند.
این اتفاق نامیمون با توجیهات اقتصادی از جمله کم بودن عایدی دانشگاه از دولت و خودگردانی دانشگاه ها همراه است و دامنه آن در عدم سخت گیری نسبت به دانشجویانی که به حجاب خود اهمیت نمی دهند گسترش یافته است.
در اختلاط با نامحرم که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن نیز واکنش نشان داده اند نیز تدابیری در دانشگاه ها صورت نمی گیرد. هرچند که به صورت مقطعی بحث تفکیک جنسیتی در برگزاری کلاس ها مطرح شد اما در محوطه های باز دانشگاه این اختلاط ها وجود دارد و متولیان امر حساسیتی نسبت به آن از خود نشان نمی دهند.
این سهل انگاری ها گاهی اوقات توجیه سیاسی به خود می گیرد و متولیان امر در دانشگاه ها بیان می کنند که از ترس واکنش های دانشجویان در مقابل قوانین فرهنگی دانشگاه ها به این موضوعات مهم و دغدغه مند نمی پردازند.با بررسی این موضوعات می توان گفت که عزم جدی ای در زمینه رعایت حجاب و عفاف در دانشگاه ها وجود ندارد.
با مشاهده سایر توصیه های رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان، مشخص می شود که رسالت اجرای توصیه نهم ایشان که در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه ها است، به دوش دختران دانشجو نهاده شده است و در کنار مطالبه گری از نهادهای متولی حجاب و عفاف در دانشگاه ها، خود دختران دانشجو نیز از ابزارهای موجود در دانشگاه استفاده کرده و بیش از گذشته فعالانه در این عرصه اقدام کنند.
گاهی واکنش هایی که آن ها نسبت به اتفاقات پیش آمده در دانشگاه ها نشان می دهند، به مراتب تاثیر عمیق تری بر موضوع خواهد گذاشت، به طور مثال اگر قوانین دانشگاه ها مروج حجاب و عفاف باشد اما دانشجویان نسبت به آن بی تفاوت باشند و یا با آن به مخالفت برخیزند، مسئولان نمی توانند کاری از پیش ببرند و همان چرخه معیوب توجیهات سیاسی اتفاق می افتد.

اما دانشجویان دختر نیز باید در نظر داشته باشند که برای ترویج عفاف و حجاب، گاهی تذکر لسانی موثر نیست و بر اساس مقتضیات زمان باید به ابزارهای دیگری دست یازید و لازم است که امر به معروف و نهی از منکر در قالب های مختلف انجام شود که می توان از ظرفیت تشکل هایی مانند بسیج دانشجویی و کانون قرآن و عترت در دانشگاه ها استفاده کرد و یا به صورت غیر مستقیم با حضور فعال در کانون های مختلف جهاد دانشگاهی یا انجمن های تخصصی دانشجویی نمونه یک دختر مسلمان تراز انقلاب اسلامی را نشان داد و در این زمینه ورود جدی تری نسبت به گذشته داشت.
انتهای پیام/ز
ارسال نظرات