منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم گفت:ارتقاء فرهنگ سرمایه گذاری در فعالیت‌های تولیدی با هدف تقویت اقتصاد ملی و استفاده از محصولات داخلی به جای کالاهای خارجی از جمله مهمترین اقداماتی است که مردم می‌توانند در مسیر عملی شدن جهش تولید، انجام دهند.
کد خبر: ۹۲۴۲۹۴۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از زنجان؛ انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ شکوهمند خود تاکنون با توطئه های گوناگون مواجه بوده است. اما با تمام این فشارها، ملت با عزت و سربلندی به راه خود ادامه داده است. اما در مقابل این دشمنی ها، اقدام هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری )مدظله( در نامگذاری سال های شمسی با عناوین اقتصادی مانند: اشتغال آفرینی، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و "جهش تولید" نقش بسزایی در شکست نقشه های شیطانی مستکبرین داشته است . امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند . اساساً اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابلیت تحریم شدن است. دلیل این اتفاق را می توان در خام فروش بودن و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد. برای حل مشکل راحت تحریم شدن قاعدتاً باید کاری کرد تا هزینه های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با جهش دادن به تولیدکشور. در واقع، جهش تولید تنها راه فلج کردن تحریم های اقتصادی است. اما سوال مهم این است که از این به بعد چه کارهایی باید و چه کارهایی نباید انجام داد تا تولید در اقتصاد کشور جهش بگیرد؟

 

دکتر مصطفی طاهری،نماینده منتخب مردم زنجان وطارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بسیج زنجان با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در شکوفایی جهش تولید ضرورت گفتمان سازی است،گفت:گفتمان تولید میبایست سکه رایج کشوربوده و  مسئولان باید بدانند که گفتمان تولید، شاخصه قدرت نرم کشور است و با تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی، وارادات بی رویه و قاچاق کالا در تعارض است.؛ گفتمان تولید، نیازمند توجه به کالای ایرانی، افزایش تولید، افزایش ایجاد اشتغال و حمایت از تولیدکنندگان است .

 

وی با بیان اینکه  تضعیف فعالیت های سوداگرانه یکی از فوری ترین اصلاحات لازم توسط سیاستگذاران کشور برای تحقق جهش تولید می باشد ،تصریح کرد: واقعیت های میدانی جامعه نشان می دهد که از طریق تولید و علم و حتی فناوری نمی توان درآمد و سود کافی و شغل پایداری را انتظار داشت. بر عکس از طریق های نا مشروع مانند رانت، فساد و رشوه و . . . می توان پول های زیادی را بدون صرف زحمت بدست آورد.

 

طاهری افزود:این مشکل اصلی هم به دلیل ساختار اقتصادی غلط و بدون برنامه ریزی اساسی در کشور ما شکل گرفته است. بعبارت دیگر معماری کلان واقعیت های کف جامعه همگان را سوق می دهد به سمت غیر تولید و راههای غیر مشروع نه راه های اصولی تولید و کار و تلاش. یکی از کارهایی که می تواند جهش تولید رابه همراه داشته باشد، تضعیف انگیزه برای فعالیت های سوداگرانه است. فعالیت هایی مانند خرید و فروش دلار و سکه و ملک باید هر چه زودتر در قانون مالیات بر عایدی سرمایه تعیین تکلیف شوند و بر این فعالیت ها مالیات های سنگین وضع شود تا انگیزه ها برای سرمایه گذاری در امور تولیدی تقویت شود ومردم در مقایسه عایدی سرمایه گذاری میان یک فعالیت مولد و یک فعالیت سوداگرانه، فعالیت مولد را انتخاب کنند، موضوعی که در حال حاضر در کشور مابرعکس است و این موضوع یکی از فوری ترین اصلاحات لازم توسط سیاستگذاران کشور برای تحقق جهش تولید می باشد .

 

نماینده منتخب مردم زنجان وطارم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد را یکی دیگر از این عوامل دانست وبیان داشت: فساد از یک سو، افق سرمایه گذاری در تولید را سیاه کرده و از سوی دیگر، انگیزه حضور فعالان واقعی اقتصاد در عرصه های مختلف را به کمترین حد خود می رساند. فساد، صرفه اقتصادی واسطه گری و احتکار را نسبت به تولید افزایش می دهد و نتیجه قطعی آن، فرار سرمایه ها، سرخوردگی تولیدکننده و تعدد واسطه هاست . مبارزه با فساد به گونه ای که این مبارزه برای فعالان اقتصادی محسوس باشد، می تواند امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کند وصاحبان سرمایه های پاک را به سرمایه گذاری بیشتر در امور تولیدی سوق دهد.

طاهری بر مصرف کالای داخلی در راستای افزایش وشکوفایی جهش تولید اشاره  وابراز کرد: بر فرض هم که تولید، جهش دوچندان یابد و چرخ های ایجاد و خلق، باشتاب به گردش درآیند، مشکل دیگری بر سر راه است و آن، عبارت از این است که به سبب ریشه های تاریخی فرهنگ غرب زدگی و غرب برترانگاری، مردم به کالا های داخلی، اعتماد و اعتنایی ندارند و تصوّر می کنند در هر صورت و همواره، کالاهای غربی از کالاهای ایرانی، بهتر هستند. برای این نقصان و کژی، باید چاره ای اندیشید و آن چاره بیش ازهرچیز، جنس فرهنگی دارد. چنان که باید روحیّۀ غلط و ویران گر غرب زدگی، زدوده شود و باور به خویش و اعتمادبه نفس ملّی، تقویّت شود تا زمینۀ لازم برای مصرف کالاهای داخلی فراهم گردد؛ در غیراین صورت، کارگاه ها و کارخانه های ایرانی به دلیل این که مردم به آنها اعتماد ندارند و فکر و عمل ایرانی را ناکارآمد و ضعیف می شمارند،متوقف می شوند.

 

وی تاکید کرد:زدودن این عامل روانی و روحی، بسیار مهم است و غفلت از آن، تمام برنامه ها و تحرّکات اقتصادی معطوف به جهش تولید را با ناکامی مواجه می گرداند .

 

طاهری ادامه داد:بهبود محیط کسب و کار ،دیپلماسی فعال اقتصادی ،صیانت از سهم صندوق توسعه ملی در قوانین بودجه سنواتی توسط دولت و مجلس، اصلاح گلوگاه های نظام بانکی، توجه به منابع داخلی، پیشرفت درون زا، مهار نقدینگی،کاهش اقتصاد واسطه ای، تولید متقن، تقویت سرمایه اجتماعی،کاهش دولت از تصدی گری اقتصادی از دیگر عوامل جهش تولید در چرخه اقتصادی کشور است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه گرچه نام امسال نیز همانند سال های گذشته اقتصادی است، امّا این امر بدان معنی نیست که سایر زمینه های اجتماعی در تحقّق آن، مؤثّر نباشند و به این موضوع، تنها بتوان از چشم انداز اقتصاد محض نگریست،یادآور شد:ما براساس نظریۀ اصالت فرهنگ معتقدیم که تمام ساحت ها و عرصه های زندگی انسان، متناسب با اقتضائات و دلالت های امر فرهنگی، صورت بندی می شوند و این فرهنگ است که باید بنیان و زیربنا به شمار آید. به این ترتیب، می توان از موضع و منظرفرهنگ به مسألۀ جهش تولید نگریست و تجویزها و توصیه هایی را ساخته و پرداخته کرد. با توجه به اینکه جهش تولید به طور مستقیم، سکان هدایت جامعه را در دست دارد و عنصر اساسی رزق و رفاه افراد جامعه است، همه ما باید با تمام توان برای تحقق شعار جهش تولید تلاش کنیم تا کشور را در برابر تکانه های اقتصادی، واکسینه نماییم.

 

ارسال نظرات