این اختلاف فقهی از قدیم هم بوده، اما امروز به دلیل ارتباطات و خبررسانی رسانه‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین مردم باید براساس نظر مرجعشان عمل کنند و همان‌طور که مرجعشان تشخیص داده....
کد خبر: ۹۲۴۴۲۰۴
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به رؤیت هلال ماه شوال در ۱۰ نقطه کشور گفت: اختلاف در اعلام عید یک موضوع فقهی است و ممکن است مثلاً برخی فقها رؤیت با ابزار را معتبر بدانند و برخی معتبر ندانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحد نژاد، رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، درخصوص نحوه استهلال ماه شوال گفت: گروه‌های مختلف که برای استهلال مستقر می‌شوند، گروه‌های استانی هستند و از تهران اعزام نمی‌شوند. در این راستا ستادهای استهلال استانی برنامه‌ریزی می‌کنند برای گروه‌ها تا در نقاطی که تعیین می‌کنند به رؤیت بپردازند.

وی به رؤیت هلال ماه شوال در بسیاری از مناطق کشور اشاره کرد و افزود: هلال در استان‌های مختلفی دیده شده است، البته برخی استان‌ها غبار و ابر بود و این رؤیت را سخت می‌کرد، اما تا دیشب ۱۰ گروه توانستند هلال ماه را ببینند که این اتفاق در استان‌های مختلف رخ داد.

موحدنژاد، بحث اختلاف در اعلام عید را یک موضوع فقهی دانست و گفت: بحث اختلاف در اعلام عید به اختلافات فقهی بازمی‌گردد و مسأله جنبه کاملاً فقهی دارد. ممکن است برخی مردم گمان کنند اختلافات سیاسی در کار است، اما این طور نیست. برخی فقها رؤیت با ابزار را معتبر می‌دانند برخی رؤیت با ابزار را معتبر نمی‌دانند، برخی رؤیت را در همان منطقه که فرد ساکن هست درست می‌دانند، اما برخی تا چند هزار کیلومتر هم رؤیت را معتبر می‌دانند.

رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: این اختلاف فقهی از قدیم هم بوده، اما امروز به دلیل ارتباطات و خبررسانی رسانه‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهد. همچنین مردم باید براساس نظر مرجعشان عمل کنند و همان‌طور که مرجعشان تشخیص داده که هلال دیده شده یا نه مانند آن عمل کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها